Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Peugeot 307: Nevšední prostor odpustí nesplněné sliby ve spotřebě a výkonech

  13:39aktualizováno  13:39
Peugeot 307 vjel do tlačenice dvou desítek vážných konkurentů v evropsky nejprodávanější automobilové nižší střední třídě (ročně zhruba čtyři miliony vozů) s úmyslem, že zaujme nejen nevšedními tvary, ale především velkým vnitřním prostorem. Test MF DNES potvrdil, že se to francouzské novince podařilo: ve všech sledovaných rozměrových parametrech je mezi nejrozšířenějšími vozy na špici. Jen kufr má průměrný, ale to platí pouze v případě, že všechna sedadla jsou v základním postavení. Při sklopených zadních sedácích se totiž zavazadlový prostor dostává přesně na úroveň o dost delší Škody Octavia, která je v této oblasti rekordmanem třídy.

Peugeotu, který svou vizáží evokuje velkoprostorový vůz, to dovoluje větší rozvor, rozchod, šířka a hlavně mezi staršími konkurenty nezvyklá, 151 centimetrů dosahující výška. Na první dojem přitom velkým dojmem nepůsobí - řidič si jeho statnost uvědomí až při zastavení u křižovatky vedle jiného auta. Takhle totiž v nižší střední kategorii začíná nový trend. Na jeho startu vedle peugeotu stojí nový model Hondy Civic (viz test v MF DNES 22. srpna 2001) a brzy se i na zdejším trhu připojí Fiat Stilo, pak bude následovat Toyota Corolla... Volkswagen se v modelu Golf k většímu rozvoru dostane až v roce 2003.


Na tom, že design Peugeotu 307 a jeho karoserie vůbec patří k vydařeným pozoruhodnostem, se v zásadě shodují všichni odborníci. Ne tak jednotní však ale jsou v hodnocení motorů - v komplexu sice tradičně dobrých proti mnoha

Prognóza odhadce

Peugeot 307 XT 2.0 HDI vyniká v nižší střední třídě mimořádně zdařilým designem a velkorysou prostorností, když spojuje přednosti velkoprostorového vozu a tradičního hatchbacku, i výborným motorem o výkonu 110 koňských sil. Pořizovací cena vozu je sice vyšší než je obvyklé, ale poměr mezi nabízenou hodnotou a cenou je v pořádku: za kvalitu je třeba připlatit. Na trhu ojetin měl již předchůdce - model 306 - dobré jméno, ovšem Peugeot 307 bude ještě žádanější a lépe si udrží hodnotu v závislosti na čase a počtu ujetých kilometrů. Po pětiletém provozu a průměrných 105 tisících kilometrů klesne hodnota kompaktního "lva" na zhruba 270 000 korun.
Tomáš Majer, autor je spolupracovníkem redakce

konkurentům, ale nikoliv nejlepších. Kupříkladu původní dvoulitrový diesel HDI o výkonu 66 kilowattů (90 koní) v nejednom případě experti označili za málo hbitý a žíznivější ve srovnání s Volkswagenovými špičkovými pohony TDI, které jsou i v tuzemských octaviích a fabiích.

Francouzský výrobce ale právě v těchto dnech přichází i do Česka s novinkou v podobě motoru 2.0 HDI o výkonu 80 kilowattů (110 koní), která chce Volkswagenu TDI dostihnout. Technicky zajímavý agregát má kupříkladu také filtr pevných částic, který se poprvé objevil v Peugeotu 607 2.2 HDI a později ještě u dvou luxusnějších modelů Peugeotu 406. MF DNES dostala možnost testovat novinku ještě před jejím listopadovým uvedením na zdejší trh.

Peugeot s novým 110koňovým dieselem má větší kroutící moment 250 Nm už při 1750 otáčkách za minutu, zatímco jeho slabší předchůdce disponoval 205 Nm při 1900 otáčkách za minutu. Podle údajů výrobce by měl zrychlovat z klidu na stovku za 11,8 vteřiny (starý za 12,4) a kilometrovou vzdálenost údajně zdolá za 33,3 vteřiny (34). Při měření v rámci testu MF DNES ve zkušebně pražského Ústavu silniční a městské dopravy (ÚSMD) však vůz s novým motorem za slíbenými parametry trochu zaostal.

V průměru dvou zkoušek dosáhl stovky za 12,4 vteřiny a kilometr zdolal za 33,9 vteřiny. Silnější Škoda Octavia (81 kilowattů - 110,5 koně) stovkovou disciplínu při testech v ÚSMD zvládla za 11,9 vteřiny.
V samotné praxi na silnici se však Peugeot 307 2.0 HDI o výkonu 110 koní ukázal stejně dobrý jako srovnatelně výkonná octavia. Na dálnicích patřil ke štikám, i ve vysokých rychlostech dodával pocit jistoty. Hluk je minimální, podvozek tužší než má nejeden francouzský vůz včetně Peugeotova oblíbeného modelu 206.

Očima designéra

Peugeot 307 je podle mého názoru taková malá revoluce. Značka vždy pěstovala sportovní image, které imponovalo mladší či duševně mladší klientele, zatímco teď přichází s poněkud odlišnou koncepcí, která je
zaostřena na přímý souboj s konkurenčním golfem. Co to znamená v praxi? Hlavní důraz se přesunul na vnitřní prostor, pohodlí a robustnost. Při pohledu do kufru i do interiéru je patrné, že se smazává rozdíl mezi malým a velkým autem. Větší zavazadlový prostor bude postrádat málokdo a z pozice řidiče si lze vychutnat nejen vynikající ergonomii a velkorysý výhled, ale také mnoho zajímavých detailů. Mám na mysli třeba kvalitní materiály přístrojové desky, přesné slícování výdechů klimatizace, tvarově nevýrazné, leč výsostně praktické tvarování dveřních výplní, sklopné loketní opěrky pro řidiče i spolujezdce... Mohlo by se zdát, že se změna image podepíše na zažitém vzhledu typického designu peugeotů, ale není tomu tak, stále to je peugeot. Nejvýraznějším posunem jsou hrany, citlivě použité zvláště v předních partiích, na kapotě, blatnících a světlometech.
Jan Prokop, autor je spolupracovníkem redakce

I dramatičtější vyhýbací manévry se tak objedou bez naklánění a bojů o udržení stopy. Řazení je přsné a hladké. Na rozdíl od předchůdců vůz má tvrší ale přitom pohodlná sedadla, v interiéru nelze nevysledovat příklon k jednodušší eleganci a praktičnosti. Například hlavní odkládací skříňka má objem 17,5 litru, šikovné jsou i další odkládací prostory.

Z vozu je dobrý výhled nejen velkým předním oknem o rozměru půldruhého metru čtverečního, k pocitu bezpečí v robustní karoserii přispívá šest airbagů již v sériové výbavě, což je v západní Evropě obvyklé, leč na zdejším trhu v dané automobilové kategorii vzácné. Z bezpečnostních prvků dál stojí za zmínku smart system, který podle intenzity nárazu řídí rychlost aktivace airbagů či aktivní opěrky hlavy se systémem bránícím při nárazu jejich zasunutí a naopak garantujícím jejich posunutí o pět centimetrů dopředu, což omezuje riziko případného poranění krční páteře. ABS má elektronický rozdělovač brzdných sil, vozu nechybí systém podpory brzdění v kritických situacích, ESP... Zajímavostí je zařízení zapínající automaticky výstražná světla při prudkém brzdění.

Když vadí handicap

Vnitřním prostorem a pohodlím, a to zejména vzadu, předstihne Peugeot 307 více konkurentů včetně octavie. Bohužel, úhel otvírání předních dveří je menší než obvykle a tím pádem to má napříkad vozíčkář při nastupování "daleko". Nezvyklý pohled je do venkovních zrcátek, které nejsou na předním sloupku, ale posunula se dozadu. Dobré je kvalitní a výrobcem zabudované zabezpečovací zařízení - nevypadá jako domácí úkol souseda - elektrikáře.
Martin Kovář, autor je spolupracovníkem redakce

Za výrobcovými sliby zůstal Peugeot 307 2.0 HDI v testu MF DNES ve spotřebě: kombinovaných 5,2 litru na 100 kilometrů nedosáhl. Za 5,3 absolvoval okruh při velmi opatrné jízdě mimo obce, ve městě polykal podle hustoty provozu 7 až 7,5 litru a na dálnici žádal 6 litrů nafty na 100 kilometrů při předpisovém cestování a do 7 litrů se "vešel" při hodně rychlé jízdě. V průměru tak test absolvoval za zhruba 6,5 litru na 100 kilometrů.

Hodnocení MF DNES

MOTOR A PŘEVODOVKA

Pružnost motoru  9
Převodovka  9
Spotřeba v testu  8

KAROSERIE A INTERIER
Prostor na př. sedadlech  9
Prostor na zad. sedadlech  10
Využití kufru  9
Výhled z vozu  9

PODVOZEK
Jízdní vlastnosti  8
Řízení a ovladatelnost  8
Tlumení nerovností  7
Brzdy  8
Poznámka: min. 1, max. 10 bodů

Měření MF DNES

Zrychlení 0-100 km/h (vt)  12,4
Zrychlení 0-400 m (vt)  18,3
Zrychlení 0-1000 m (vt)  33,9
Zrychlení (IV.) 50-90 km/h (vt) 9,5
Zrychlení (V.) 80-130 km/h (vt)  18,7
Brzdná dráha z 80 km/h (m)  22,7
Pramen: ÚSMD

Závěry z testu

Peugeot 307 disponuje vnitřími prospory, v automobilové nižší střední třídě nevšedními.
Nový dieselový motor 2.0 HDI o výkonu 110 koní vůz přibližuje k německým konkurentům s agregáty TDI.
Testovaný automobil při měření v nezávislé zkušebně poněkud zaostal za sliby, které v technických popisech výkonů a spotřeby výrobce slibuje.
V samotné praxi na silnicích Peugeot 307 2.0 HDI (110 koní) plně obstál v měření sil s největšími konkurenty, ke kterým se na zdejším trhu řadí hlavně Škoda Octavia 1.9 TDI (110,5 koně).
Nezvykle bohatá na zdejší praxi je bezpečnostní výbava automobilu.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------

Peugeot 307 je velkorysý v nabídce místa

Jednou z rozhodujících předností Peugeotu 307 je - podobně jako u nové Hondy Civic, která rověž patří k průkopníkům nového ducha v automobilové nižší středí třídě - velký vnitřní prostor. Plyne to z dlouhodobě shromažďovaných výsledků měření, která MF DNES pro testy automobilů objednává v nezávislé zkušebně pražského Ústavu silniční a městské dopravy. Veškeré údaje jsou uvedeny v milimetrech.


Tabulka:
Výsledky měření vnitřního prostoru vybraných automobilů v testech MF DNES

Model

místo pro kolena vzadu

výška vzadu

šířka vpředu

šířka vzadu

úhlopříčka kufru

výška hrany kufru 

šířka/výška otvoru kufru 

objem kufru

Peugeot 307 

135

897

1475

1490

1120

705

1020/630

420/1470

Honda Civic 5D 

135

900

1420

1410

1100

660

1090/580

370/-

Fiat Brava 

110

855

1480

1480

1120

705

940/960

380/1165

Ford Focus 1) 

105

860

1410

1405

990

745

1050/420

490/-

Opel Astra 

130

875

1380

1395

1150

675

945/825

370/1180

Renault Mégane 

140

857

1430

1440

1200

710

950/770

348/1210

Škoda Octavia 

70/95

855

1420

1425

1190

710

990/880

528/1328

Volkswagen Golf 

105

855

1450

1430

1090

660

940/650

330/1185

Poznámky: 1) měřen je ve čtyřdveřové verzi, 2) nová octavia
Pramen: ÚSMD, MF DNES

 

 

 

 

Peugeot 307 XT 2.0 HDI

Peugeot 307 XT 2.0 HDI

Peugeot 307 XT 2.0 HDI

Autor:




Nejčtenější

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Další z rubriky

Projeli jsme s harvestorem na kácení stromů
VIDEO: Prozkoumali jsme monstrum, co kácí stromy jako párátka

Strom pokácí, odvětví a naporcuje. Říká se mu harvestor a vypadá jak stroj, který sem přivezli mimozemšťané. Monstrum, které stromy poráží jako párátka, jsme...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Opel Insignia Sports Tourer
První test v Česku: kombíková Insignia nabízí hodně muziky za dobré peníze

Není nejprostornější ani nejluxusnější, ale Opel Insignia Sports Tourer nabízí spoustu praktických vlastností za cenu, kterou zájemci o velké rodinné kombi...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.