Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ojetý Peugeot 307 je průšvihář, je však za dobrou cenu a má levné díly

aktualizováno 
Třistasedmička není zrovna vzorňák, dokáže potrápit řadou závad. Přesto se na trhu s ojetými vozy těší značnému zájmu. Důvod hledejme v nízké pořizovací ceně, líbivém designu i příznivých cenách náhradních dílů.

Peugeot 307 | foto: Petr Lichtenberg

Peugeot 307 vyjel již v roce 2001. Vozy z prvních let výroby tak dnes pořídíte za pár desítek tisíc. Na druhou stranu automobily vyrobené ke konci produkce se i dnes mohou nabízet za ceny překračující stotisícovou hranici. Zájem je především o vozidla produkovaná po faceliftu, kdy model dostal novou modernější přední masku. Tato změna nastala v roce 2005.

Z hlediska karosářských verzí si dobře stojí zejména provedení SW, které může být vybaveno až sedmi samostatnými sedadly. Tento vyšší kombík s panoramatickou střechou ve své době totiž suploval MPV, které v nabídce automobilky chybělo. Klasické pětimístné kombi Break (zvenku je vzhledově víceméně stejné jako SW) se ani zdaleka takové oblibě netěší. To je už větší zájem o hatchback. Přirozeně nejméně naše motoristy láká atraktivní kupé-kabriolet, jehož využití zde není takové jako v jižních státech Evropy. Nic na tom nemění ani skládací střecha z pevných dílců, což umožňuje bezproblémové parkování na ulici (pevná střecha neláká vandaly a nenechavce tak jako plátěná).

Fotogalerie

Peugeot 307 rozhodně není tak vyhledávaný jako Ford Focus nebo Volkswagen Golf, na druhou stranu svým designem ani dnes ostudu neudělá a nižší pořizovací cenou dokáže taktéž zaujmout. To je důvod, proč nezřídka nachází uplatnění jako první vůz pro začínající motoristy. Automobily mladších ročníků, zpravidla v provedení SW, ale stále úspěšně plní úlohy rodinných vozů. Za jejich volanty přitom lze vidět řidiče všech věkových kategorií.

Model 307 nabídne posádce dostatek prostoru a to i na zadních sedadlech. Výjimku představuje pouze provedení 307 CC, kde jsou zadní místa kvůli nedostatku prostoru pro nohy cestujících spíše nouzová (cestující omezuje i svažující se střecha v případě jejího natažení). Samotné sedačky poskytují dostatek pohodlí, ale boční vedení těla v zatáčkách není jejich oblíbenou disciplínou - opora je zde téměř nulová. Tvarově jednoduchá palubní deska ani v dnešní době neurazí - dokonce by se dalo říci, že díky nenásilnému designu se stále líbí řadě řidičů.

Vůz nepropadá ani u zkoušky z přepravy zavazadel, i když v případě hatchbacku s kufrem o objemu 340 litrů je to na hraně. Proti tomu nákladový prostor verzí Break a SW o objemu 503 litrů je jiná káva. Jde samozřejmě o hodnotu naměřenou v základním uspořádání. Tyto karosářské verze ale umožňují naložit zavazadla až po střechu, čímž se přepravní kapacita výrazně navýší.

Peugeot 307 očima odborníka

Jindřich Topol, manažer výkupu AAA AUTO

Stejně jako další vozy této francouzské značky, také ojeté Peugeoty 307 těží z líbivého designu a vynikající antikorozní ochrany. Svůj podíl na tom mají i kvalitní odolné laky karoserie. Antikorozní ochranou automobily koncernu PSA Peugeot Citroën vynikají i nad takovými konkurenty, jako jsou třeba Ford Focus nebo Opel Astra. Pokud karoserie „třistasedmičky“ koroduje, zpravidla je to dáno předchozím mechanickým poškozením.

K častým závadám patří vůle na přední nápravě, zejména v táhlech stabilizátoru. Vyskytují se nadměrně opotřebená ložiska kol, hlásící se o výměnu typickým hučením, nebo zvlněné brzdové kotouče. U některých vozidel se můžete setkat s nedopisujícím centrálně umístěným displejem na palubní desce. Daleko větší problémy ale mohou způsobit vadné přepínače pod volantem. V extrémním případě dochází ke zmatené práci směrových světel. Tyto páčky je pak třeba vyměnit včetně jejich elektroniky, což není nejlevnější.

Zatímco benzinové verze občas potrápí vadné zapalovací cívky, turbodiesely se mohou potýkat s poruchami vstřikovačů nebo problémy s filtrem pevných částic. Silnější naftové motorizace dostaly dvouhmotový setrvačník, který taktéž nemusí být v ideální kondici. O výměnu se přihlásí typickým klapotem zespodu motoru při volnoběžných otáčkách. Klapání přitom zcela zmizí, nebo změní zvuk při sešlápnutí pedálu spojky.

Turbodiesely 1.6 HDi se mohou potýkat s vadným turbodmychadlem, ale pouhá jeho výměna či repase nestačí. Je bezpodmínečně nutné vyčistit sítko v přívodu mazacího oleje k turbu, jinak nové turbodmychadlo dlouho nevydrží. U tohoto motoru se také častěji vyskytují problémy s EGR ventilem nebo úniky motorového oleje.

Výhodou Peugeotu 307 je cenová dostupnost náhradních dílů běžně podléhajících opotřebení. Pokud tedy při výběru ojetiny sáhnete po udržovaném automobilu, běžná údržba určitě není tím, co by vás mohlo cenově zaskočit.

Samostatnou kapitolu představuje čtyřmístný kupé-kabriolet 307 CC. Jeho střecha se skládá do kufru, čímž značně omezuje využitelnost. Při složené střeše tak vůz nabídne zavazadlový prostor o objemu pouhých 205 litrů, pokud je střecha natažená, naroste na 350 litrů.

Kupé-kabriolet se od ostatních karosářských verzí odlišuje také jízdními vlastnostmi. Vůz dostal několik výztuh, přesto dochází ke kroucení karoserie v zatáčkách. Oproti dalším verzím má také tužší odpružení. Hatchback, Break i SW mají měkce nastavený podvozek, který dobře tlumí nerovnosti. Na druhou stranu stojí i za větším náklonem karoserie v zatáčkách a horším držením jízdní stopy.

Jízdní vlastnosti nejsou zrovna silnou stránkou „třistasedmičky“. Na to, jak budete s jízdním projevem vozu spokojeni, má vliv i správný výběr motorizace. Pokud zvolíte základní čtrnáctistovku o výkonu 55 kW, snahou se rozhodně nepřetrhne. Ani silnější 1.4 16V disponující výkonem 65 kW není žádné terno. Oblíbená šestnáctistovka disponující výkonem 80 kW je rozumnou volbou. Silnější dvoulitr o výkonu 100 či 103 kW je z hlediska výkonu ideální, avšak vyšší spotřebou nepotěší. Naftové motory se systémem vstřikování common rail potěší nízkou spotřebou, ale nejsou vždy bezproblémové.

Nejslabším turbodieselem v nabídce je 1.4 HDi o výkonu 50 kW, což je na vůz nižší střední třídy málo. Dostačovat tak může jen opravdu klidným motoristům. U něj pozor na stav vstřikovačů a úniky motorového oleje, které se zde někdy objevují. Agregáty 1.6 HDi pracují s výkony 66 a 80 kW. Výhodou slabšího z nich je absence dvouhmotového setrvačníku, ale jinak vykazuje stejnou škálu závad jako jeho silnější provedení. Vyskytují se úniky oleje, známé je rychlé prodírání hadic od turba, které se při běhu motoru třou o sebe, výjimkou nejsou ani potíže s podtlakovým okruhem, který ovlivňuje práci turbodmychadla, EGR ventilu a škrticí klapky.

Může se hodit

Poruchy se nevyhýbají ani vstřikovačům, a tak je lepší místo šestnáctistovky zvolit výrazně spolehlivější naftový dvoulitr. Turbodiesely 2.0 HDi přitom mohou mít výkon 66, 79, 80, nebo 100 kW. Nejslabší z nich sice z „třistasedmičky“ sprintera neudělá, ale řadě motoristů již může dostačovat.

Jako naprosto ideální se však zdá nejsilnější naftová motorizace 2.0 HDi/100 kW. Zejména zde ovšem pozor na stav dvouhmotového setrvačníku. Naftové pohonné jednotky může také potrápit filtr pevných částic FAP, daleko častěji se však vyskytují problémy s čidlem výfukových plynů, které vyhodnocuje účinnost filtru.

Peugeot 307
Peugeot 307
Peugeot 307

Peugeot 307 v kabrio verzi

Doslova zaskočit mohou páčky pod volantem. Následkem opotřebení u nich někdy vznikají vůle, ale daleko horší je, pokud začnou žít vlastním životem. Pak třeba v poloze pro směrovku vlevo spustí pravý blinkr, levý se zapne při posunu páčky do neutrální polohy a ani jeden z nich nebliká, pokud dáte páčku do polohy pro spuštění pravé směrovky. Tento cirkus si pak vyžádá nákladnou výměnu, protože páčky je třeba vyměnit včetně příslušné elektroniky. Podle dodavatele (Peugeot montoval několik variant) pak oprava takové srandy může překročit i hranici deseti tisíc korun.

K častějším potížím patří i praskání žárovek ve světlometech. Při výběru vozu se důrazně doporučuje prověřit veškerou elektrickou výbavu, nezapomeňte ani na klimatizaci. Určitě se vyhněte nejlevnějším ojetinám a hledejte udržovaný automobil se servisní historií. Peugeot 307 je sice vzhledem ke stejně starým konkurentům levný ojetý vůz, ale v případě chybného výběru by se na servisních nákladech mohl zle prodražit.

Autoři:


Nejčtenější

V Itálii stojí litr benzinu i 55 korun. A bude hůř

Ilustrační snímek

Na italských dálnicích je dnes zcela běžná cena za litr benzinu 1,7 eura, to je 45 korun, ověřil reportér iDNES.cz...

V Itálii neprovozujte sex v autě, vyšlo by vás to draho, upozornil dopravní expert v Rozstřelu

Hostem Rozstřelu byl expert z BESIP Petr Vomáčka (19. června 2018)

Pokuty ze zahraničí už chodí do Česka zcela běžně. V Rakousku měří rychlost na každém rohu a nově tam můžete dostat...



Začíná lov aut s vykuchanými filtry pevných částic

Použitý filtr pevných částic

Filtry pevných částic jsou v Česku obrovským tématem. Zajímavé je, že na západ od Česka motoristé ani netuší, že něco...

Češi tankují horší naftu, proto se ničí částicové filtry, říká expert

Ilustrační snímek

Po Česku jezdí podle odhadů stovky tisíc aut s „vykuchaným“ částicovým filtrem a nebezpečně znečišťují ovzduší....

Dieselgate nabírá na obrátkách: šéfa Audi zadrželi kvůli aféře s emisemi

Audi A8

Německé úřady zadržely šéfa automobilky Audi Ruperta Stadlera v souvislosti s aférou kolem manipulací s emisemi, uvedla...

Další z rubriky

Formule 1 ze zlaté éry dorážela na rekord mosteckého okruhu

Jaguar R5 z roku 2004 Klaase Zwarta

Klaas Zwart je známá figura. Do kokpitu Formule 1 to nedotáhl, tak si je kupuje a závodí s nimi. Na mostecký okruh...

Ojetý Citroën C4 Picasso je rodinný ideál za pár korun

Citroën C4 Picasso je rodinným ideálem za málo peněz, pokud mu vyberete správný...

Rodinný koráb z bazaru, který jezdí za pár korun a spoustu toho naloží, to zní úžasně. Takový je Citroën C4 Picasso....

Škoda Xena: velká bojovnice z Mnichova Hradiště měla zachránit Liaz

Škoda-LIAZ 400 Xena 19.47 TBV/DD 43

Tahač návěsů Škoda Xena se měl stát vlajkovou lodí automobilky LIAZ, mezitím přejmenované na ŠKODA LIAZ, a vyvést ji z...

Najdete na iDNES.cz