Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Peugeot 309: dobrý sluha v nemoderním kabátě

  11:30aktualizováno  11:30
12. 4. 2000 - Kabát Peugeotu 309 vyšel zvláště v zadní části z módy viditelněji než u jiných podobně stárnoucích automobilů. Ale komu to nevadí, ten s koupí kvalitní ojetiny získá vůz nižší střední třídy solidních jízdních vlastností, velmi spolehlivý, úsporný a celkově nenáročný - to vše za nevelké peníze: nejobyčejnější benzinový třídveřový model 1.1 z roku 1986 lze koupit už za 35 000 korun.
Vyhledávanější pětidveřové provedení s motorem 1.6 ročníku 1987 stojí do 50 000 korun a nejdražší zástupce v nabídce dieselový Peugeot 309 jeho posledního roku výroby 1993 - lze sehnat za zhruba 100 000 korun. Peugeot 309 přitom patří mezi málo aut, jejichž cena během uplynulého roku prakticky neklesla. Platí to i za skutečnosti, že typ je na trhu ojetin bohatě zastoupen - díky dovozům starších aut ze západní Evropy. To je také jedno z jeho nejzásadnějších rizik, neboť vedle vozů šetrně jetých a pečlivě udržovaných se do Česka dostala také spousta totálních zbořenin. Proto je velmi důležitá prověrka kvality případné opravy. Jinak při zájmu o Peugeot 309 pozor hlavně na úniky oleje z motoru i převodovky, potíže jsou podle zjištění německého TÜV také s osvětlením a brzdami včetně jejich vedení. U typu je třeba ze zásady po ujetí 80 000 kilometrů a také při nejistotě o stavu kilometrů na kontě, což je u jetých vozů velmi pravděpodobné, měnit rozvodový řemen. Problémy s přehříváním někdy připraví nětěsnosti chladicího systému. Nevýhodou Peugeotu 309 je také okolnost, že se často někdy i po měsících - měnily modelové řady, z čehož mohou plynout nesnáze při shánění náhradních dílů zejména na vrakovištích a z druhovýroby. K zájmu kupců doporučují odborníci hlavně dieselové verze, které při solidním zacházení nekončí ani po ujetí čtvrt milionu kilometrů. Bývají také zhruba o 15 tisíc korun dražší než srovnatelná auta s benzinovými motory. Naopak problematické bývají nejvýkonnější vozy GTI s motory o výkonu téměř 150 koní, které sice poskytnou chvilkově radostný zážitek z nevšední jízdy, ale jimi vybavené vozy zpravidla jsou ve svém věku po perné službě u divokých jezdců utahané a poničené. Zvláště podvozky nestačily značnému výkonu, potíže dělá vstřikování. Peugeot 309 je k mání s tří- a pětidveřovými karoseriemi a s motory od 1.1 do 1.9 o výkonech od 40 do 108 kilowattů (54 až 147 koní).

Největší konkurenti

Jestliže pětidveřový Peugeot 309 1.6 ročníku výroby 1988 stojí zhruba 55 000 korun, tvoří m u stejně starou a pětidveřovou konkurenci především Volkswagen Golf za 59 000, Opel Kadett za 49 000, Fiat Tipo za 55 000, Nissan Sunny za 49 000 a Škoda Favorit za 39 000 korun. "Kdo počítá, ten ze zmíněné nabídky vybere jako nejracionálnější možnost Škodu Favorit. Je prostě po všech stránkách nejlevnější," říká šéf nákupu našeho největšího bazaru AAA Auto Praha Tomáš Pánek. "Lidem, kteří favorita programově odmítají, bych s ohledem na všechna pro a proti stárnoucích vozů doporučil volit z dvojice Peugeot 309 - Volkswagen Golf. A pokud by mělo jít o diesel, upřednostnil bych peugeota."

MINUSY
- zastaralý design
- poruchy elektroinstalace
- rizikové motory GTI
- menší vnitřní prostor
- úniky chladicí kapaliny
- nejlevější a staré vozy jsou jen čtyřrychlostní
- problémy se vstřikováním zvláště u vozů GTI
- riziko špatných oprav po haváriích
- potíže s účinností brzd a s brzdovým vedením
- úniky oleje z motoru a převodovky

PLUSY
- dobrá antikorozní ochrana karoserie
- nízká pořizovací cena ojetin
- kvalitní a úsporné zejména dieselové motory
- solidní jízdní vlastnosti a nenáročný provoz
- dostatek náhradních dílů i z druhovýroby


Peugeot 309

Autor:




Nejčtenější

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Další z rubriky

Range Rover Velar
Redukcionalismus je nový sloh autodesignu. Jeho poslem je Velar

Britský Land Rover přichází s novým modelem, který je jen o kousek menší než současný Range Rover Sport. Tvůrci novinky pojmenované Range Rover Velar se proto...  celý článek

Ford Ranger doublecab 2.2 TDCI
Ford Ranger je stylový pracant. Nezaváhá ani na dlouhé expedici

Pick-upy už dávno nejsou jen pracovní auta pro farmáře a stavaře, prodělávají vývoj a podobně jako off-roady přidávají na komfortu. Jsou uhlazenější a...  celý článek

Toyota Yaris
Emisní normy znovu škrtí motory, důkazem je nová Toyota Yaris

Každá nová přísnější ekonorma přináší určité přiškrcení elánu nových motorů, které ji musí respektovat. V současnosti přichází čas nové revize normy Euro 6...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.