Peugeot 406: dobrá volba pro vyznavače komfortu a velkorysého prostoru

Peugeot 406 přijel v roce 1995 na zdejších silnice jako nástupce veleúspěšného a nadmíru oblíbeného modelu 405 a nezklamal.
Peugeot 406 přijel v roce 1995 na zdejších silnice jako nástupce veleúspěšného a nadmíru oblíbeného modelu 405 a nezklamal. Je ještě větší, prostornější, komfortnější... A jestliže k tomu všemu také drží ceny v relativně přijatelných mezích, tak není divu, že patří k nejžádanějším zahraničním vozům střední třídy.

Kupují ho příznivci značky, rodiny, podnikatelé - prostě motoristé s většími nároky na prostor. Uspokojeni jsou zvlášť ve verzi kombi, která je o 165 milimetrů delší než základní provedení a nabízí 525 litrů zavazadlového prostoru, který lze sklopením zadních sedadel zvětšit až na objem 1740 litrů. Pozoruhodnost v podobě přídavného sedáku, který dovolí v kombíku přepravovat až sedm pasažérů, je z výroby dodávána na přání. Další předností je výdrž prakticky celého vozu a motorů - zejména dieselů. Naftové pohony jsou pověstné rovněž nevšední střídmostí. Z pohledu dynamičtějšího řidiče se snad může zdát menší z turbodieselů - model 1.9 DT - na poměrně velký vůz slabší, leč na druhé straně zůstává pravdou, že závodníci si auta ražení Peugeotu 406 či jiného stroje s typicky měkkými francouzskými podvozky obvykle nekupují. A šetřílci ocení, že 1.9 DT umí jezdit se spotřebou o litr až litr a půl nafty nižší ve srovnání s výkonnějším Peugeotem 2.1 DT. Rozhodně nejlepší však jsou moderní naftové pohony s přímým vstřikováním paliva 2.0 HDI, které se dají srovnat se současnými německými diesely, ale jsou až ve vozech od ročníků výroby 1998 (80 kilowattů/109 koní), respektive 1999 (66 kilowattů/90 koní). Naopak benzinové motory nepatří k nejúspornějším, odborníci u nich rovněž kritizují méně kultivovaný chod a větší hlučnost, která však není taková, aby vadila. Pohon 1.6 je v poměru k rozměrům peugeota slabý, třílitr naopak zbytečně ekonomicky náročný. Za nejvýhodnější a pro zdejšího motoristu plně postačující se považuje 1.8 16V o výkonu 81 kilowattů (110 koní). Peugeot 406 bude letos ve výrobě už sedmiletý, což je znát na výsledcích uznávaných evropských crash testů EuroNCAP: v provedení z roku 1997 získal jen dvě a ve verzi 2001 tři z pěti možných hvězdiček. Z toho jednoznačně plyne, že nepatří k nejbezpečnějším současným automobilům, byť se handicap snaží eliminovat celkem dobrou bezpečnostní výbavou. Podvozek Peugeotu 406 je komfortní a poměrně jistý i ve složitějších jízdních situacích, slabší jsou brzdy, které při větším namáhání vadnou. Ve statistikách německého TÜV drží Peugeot 406 přední pozice, na které jeho předchůdce 405 ani v jedné věkové kategorii nikdy nedosáhl. Německá technická kontrola u vozu zvlášť oceňuje perfektní antikorozní ochranu a robustní přední nápravu, zatímco kritice podrobila úniky oleje z motoru a převodovky spolu s rezervami v účinnosti brzd. Peugeot 406 je k mání jako čtyřdveřový pětimístný sedan s tříprostorovým uspořádáním, jako kombi a jako mimořádně hezké kupé z Pininfarinovy dílny. Motory jsou benzinové 1.6, 1.8, 2.0 a 3.0 i diesely 1.9 DT, 2.1 DT a 2.0 HDI dvou výkonnostních variant.

Mezníky modelu

1995 - premiéra s motory 1.8 (81 kW) a 2.0 (97 kW)
1996 - motory 1.6 (65 kW), 2.0 (108 kW), 1.9 DT (66 kW) a 2.1 DT (80 kW)
1997 - kombi, kupé a motor 3.0 V6 (140 kW)
1998 - motor 2.0 HDI (80 kW) místo 2.1 DT
1999 - facelift a motor 2.0 HDI (66 kW) místo 1.9 DT

Peugeot 406

Průměrně opotřebovaný Peugeot 406 1.8 16V se na zdejším trhu ojetin nabízí v následujících cenách:

ročník cena (Kč)
1995 210 000
1996 220 000
1997 250 000
1998 280 000
1999 starý model 320 000
nový model 350 000
2000 vůz zhruba 30 000 km a
koupený v tuzemsku 400 000
vůz dovezený z ciziny zhruba 350 000

přípaltaky

kombi 20 000
kupé 200 000
motor 2.0 10 000
motor 3.0 20 000 až 40 000
motor 1.9 DT 30 000
motor 2.1 DT 40 000
motor 2.0 HDI 66 kW 40 000
motor 2.0 HDI 80 kW 50 000 až 60 000
plná výbava do r. 1996 20 000
plná výbava do r. 2000 100 000

+

* prostor, komfort
* solidní jízdní vlastnosti
* výborná antikorozní ochrana
* trvanlivost, spolehlivost
* úsporné naftové motory
* dobrá bezpečnostní výbava
* zájem na trhu ojetin
* výhodné ceny ojetin
* velký zavazadlový prostor
* možnost přepravy až sedmi pasažérů
* u některých provedení kombi

-

* stárnoucí koncepce
* špatný výsledek v nárazových testech u starších verzí
* žíznivé a hlučnější benzinové motory
* úniky oleje z motoru a převodovky
* příliš měkká a špatně tvarovaná sedadla
* předčasná koroze tlumiče výfuku
* slábnoucí brzdy při častějším použití

Největší konkurenti

Peugeot 406 s motorem 1.8 ročníku výroby 1997 stojí zhruba 250 tisíc korun a na trhu ojetin mu tvoří konkurenci například stejně staré automobily Audi A4 1.8 za 330 tisíc, BMW 318 za 280 tisíc, Fiat Marea 1.8 za 210 tisíc, Ford Mondeo 1.8 za 230 tisíc, Honda Accord 2.0 za 260 tisíc, Mazda 626 1.8 za 250 tisíc, Mitsubishi Galant 2.0 za 260 tisíc, Nissan Primera 2.0 za 230 tisíc, Opel Vectra 1.8 za 240 tisíc, Renault Laguna 1.8 za 230 tisíc, Škoda Octavia 1.8 za 270 tisíc a Volkswagen Passat 1.8 za 330 tisíc korun. Pokud bych chtěl opravdu velké auto, rozhodl bych se pro Peugeot 406 v provedení kombi," říká Aleš Kužel, vedoucí nákupu bazaru AAA Auto Praha. Za nejpraktičtější volbu ale ze zmíněné nabídky považuji Škodu Octavia 1.8, kterou bych vzal s motorem turbo, příslovečně spolehlivý a kvalitní je Volkswagen Passat. Protože patřím k dynamičtějším řidičům, nebránil bych se ani Hondě Accord."

Co nemá v autě chybět při zimních cestách

* tažné lano (mohou být i dvě) + příslušenství
* škrabka na okna (plastová, lepší je s držátkem)
* sněhové řetězy (doporučuje se zvlášť typ stopa X)
* rozmrazovač zámků a dveří (mechanický rozprašovač), pozor, aby nezůstal v zamčeném autě
* ruční svítilna
* pracovní rukavice
* pomocné startovací kabely
* odnímatelné koberečky alespoň u předních sedadel
* lopatka na odhazování sněhu

Nač dát v zimě pozor

* startovací baterie musí být v perfektním stavu (platí dvojnásobně pro vozy s dieselovými motory)
* nafta v nádrži musí být mrazuvzdorná (pozor na vodu v palivovém filtru), k potížím s tuhnoucí naftou jsou náchylné především turbomotory
* nádržka ostřikovačů skel i světlometů má náplň odolnou mrazu
* totéž platí pro chladicí kapalinu motoru (pozor, na horách bývá podstatně chladněji než ve městech a tomu je nutno přizpůsobit náplně)
* rámy dveří přimrzají, lépe je ošetřit je speciálními přípravky proti mrazu
* před nastartováním motoru zkontrolovat, zda není zapnutý cyklovač stěračů a nejsou přimrzlé stírací lišty
* před jízdou odstranit ze střechy, oken a kapoty napadaný sníh
* usednout do vozu, který je alespoň částečně vytopený, pak se tolik nerosí skla z vnitřní strany

Při jízdě po sněhu

* jízdu si natrénovat na volném prostranství (stačí sněhem zapadané parkoviště)
* za volant nesedat v nepohodlném mohutném oblečení, které brání v ovládání vozu
* s plynem a brzdou zacházet maximálně opatrně
* rychlostní stupně řadit pod kopcem a celé stoupání jet bez řazení a se stejnou polohou plynového pedálu
* mezi auty v koloně dodržovat větší vzdálenosti
* neřídit se tempem místních řidičů
* včas nasadit sněhové řetězy (když už vůz zapadl, je pozdě)
* být solidární s řidiči, kteří mají potíže, a nebát se třeba zatlačit nepojízdné auto
* na úzkých silnicích dát přednost automobilům, které zdolávají stoupání
* pro jistotu parkovat ve směru, ve kterém bude vůz vyjíždět
(pet)

Omluva

Vážení čtenáři, v přehledu osobních vozů na tuzemském trhu (MF DNES 10. října 2001) jsme u vozu Kia Rio, který se v České republice prodává ve verzi hatchback, uvedli chybnou cenu. Model Rio je k mání od 349 900 korun. V přehledu uvedený model Sephia II se už v tuzemsku neprodává.