Peugeot Instinct je smartphone na kolech s umělou inteligencí

  11:00aktualizováno  11:00
Ženeva (od zpravodaje iDNES.cz) - Netradiční postup zvolil Peugeot při premiéře svého konceptu Instinct. Ten totiž sice vznikl jako lákadlo na stánek firmy pro ženevský autosalon, ale světovou premiéru zažil poněkud skromněji na veletrhu Mobile World Congress v Barceloně. Ten je přitom určen především mobilním telefonům a související technice.

Peugeot Instinct | foto: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz

Trochu netradiční premiéra nového konceptu Peugeotu má ovšem svůj důvod. V Barceloně mezi novinkami ze světa mobilních telefonů se Instinct, jak se studie jmenuje, ukázal proto, že je sám nabitý chytrými technologiemi a bere si spoustu prvků ze světa chytrých telefonů. Instinct je tak ztělesněním toho, co někteří budoucím autům předpovídají – že to budou vlastně takové smartphony na kolech.

Fotogalerie

Nízký čtyřdveřový kombík ve stylu shooting brake a se zadním párem dveří otevíraným proti směru jízdy tak není autem, které by mělo ukazovat podobu nějakého budoucího modelu značky. Má ale ukázat, jakým směrem Peugeot míří v případě moderní technologické výbavy.

Chytré auto

Atraktivní design tu tak slouží jako prostředek k přitáhnutí pozornosti k ostatním vlastnostem auta. Mezi těmi hrají hlavní roli moderní chytré funkce. Peugeot Instinct je tedy autonomní chytré auto, které se bude umět přizpůsobit potřebám svého uživatele. Uživatel si přitom bude moci vybrat, kolik kontroly vozu svěří a kolik toho o něm auto bude vědět. Instinct tak má dva autonomní módy (Autonomou Soft a Autonomous Sharp) a dva módy pro manuální řízení vozu (Drive Relax a Drive Boost). Řidič mezi nimi může přepínat a auto mu může mód doporučit podle aktuálního rozpoložení.

Peugeot Instinct
Peugeot Instinct

K tomu, aby bylo auto schopno činit taková doporučení a rozhodnutí, je napojeno na platformu internetu věcí Samsung Artik. Díky ní je Instinct schopen získávat informace z celé řady uživatelových chytrých zařízení a spolupracovat s nimi. A to nejen s těmi, které uživatel nosí při sobě, ale třeba i s těmi nainstalovanými v chytré domácnosti. Auto tak třeba pozná, že je řidič právě na cestě z posilovny, protože si stáhne data z jeho chytrých hodinek, které zaznamenaly fyzickou aktivitu. A hned mu nabídne komfortní autonomní mód, ve kterém může dojet domů v klidu a už cestou odpočívat.

Palubní deska se přizpůsobí právě zvolenému módu jízdy a aktuálnímu uživateli, vůz umí pustit pro danou chvíli vhodnou a uživatelem oblíbenou hudbu. Auto se neustále přizpůsobuje aktuální situaci a měnícím se potřebám a vkusu uživatele, jedná se o metodu takzvaného hlubokého učení, která má na poli umělé inteligence velkou budoucnost. V podstatě to znamená, že se stroj učí sám z dat, která automaticky získává bez zásahu uživatele nebo programátorů.

Propojením s chytrým světem okolo nás tak Instinct dovede nabídnout funkce, které zatím nejsou u aut obvyklé. Automaticky třeba při odjezdu z domova uzamkne domovní dveře, a pokud ví, že předchozí den nebyl uživatel fyzicky příliš aktivní, nabídne mu, že může kus cesty do práce dojít pěšky s tím, že se vůz ideálně sám zaparkuje na obvyklém místě.

Jízdní režimy jako základní profily

Jak již bylo řečeno, Instinct se má neustále přizpůsobovat uživateli, ale zmíněné čtyři jízdní režimy tvoří jakýsi základ jeho možností. Režim Drive Boost upřednostňuje manuální řízení a jízdní dynamiku a upozadí jízdní asistenty, zatímco režim Drive Relax naopak asistenční prvky více do řízení zapojí a pomáhá řidiči ke klidnému jízdnímu stylu. Zapne tedy třeba adaptivní tempomat a automatické ovládání světel. Autonomous Soft je nejklidnější jízdní režim, kdy je auto nastaveno na komfortní samostatnou jízdu s tím, že posádka včetně řidiče může sledovat třeba film. A režim Autonomous Sharp je pak určen k tomu, aby vůz dojel do cíle sám, ale pokud možno v co nejkratším čase.

K ovládání systému vozu slouží nový koncept Peugeot i-Cocpit, pochopitelně s velkým displejem v čele na palubní desce. Funkce se ale ovládají za pomoci zařízení takzvaného i-Device, které umožňuje řidiči mít neustále nad ovládáním vozu kontrolu a udělovat mu pokyny i v autonomním módu. Přes i-Device tak může řidič dát vozu například pokyn k předjetí auta před ním.

S automobilem pak lze komunikovat i hlasově, Peugeot plánuje podobného hlasového asistenta, jakým je třeba Alexa od Amazonu. Kromě samotných služeb vozu takto půjde využívat i řadu internetových služeb a pasažér si tak například s pomocí asistenta ve voze koupí lístky do kina či zařídí jiné záležitosti.

Hybridní hatchback

Dynamické auto velikosti klasického Peugeotu 308 dostalo v koncepční podobě pochopitelně moderní pohon, který ale ukazuje, že spalovací motory tu s námi budou ještě dlouho. Instinct totiž překvapivě není elektromobil, ale plug-in hybrid. Detaily o pohonné soustavě zatím Peugeot nesdělil, ale dohromady má mít systém výkon 300 koní a je tu pohon všech kol. To by mělo zajistit dobrou dynamiku odpovídající tomu, co řidič očekává dle vzhledu auta.

Nejčtenější

Kopecký: Čeští řidiči jsou šílení. A začíná to v autoškolách

Automobilový závodník Jan Kopecký na tiskové konferenci továrního týmu Škoda...

Tovární jezdec Škody Motorsport Jan Kopecký je nejlepší český automobilový jezdec současnosti. Míní, že čeští řidiči...

Test kamer do auta: opravdu dobrá není žádná

Test kamer do auta

Německý automotoklub ADAC a časopis pro počítačovou techniku c’t testovaly devět palubních kamer. Výsledek: sedm z...

Německé továrny VW přejdou na elektro, Passat vyrobí Škoda v Kvasinách

Volkswagen I.D. Vision

Po roce 2020 se budou v německých továrnách Volkswagenu vyrábět statisíce elektroaut. První bude model ze Cvikova. Z...

Ford hledá partnery pro cestu z mizérie. Jedná s Volkswagenem

Dav návštěvníků a novinářů na autosalonu Auto China v Pekingu během show...

Americký Ford a německý koncern VW s tím mají zkušenosti. Sdílení techniky, platformy a motorů si vyzkoušely desítky...

Kodiaq RS poprvé naživo v Česku. Je to nejdražší škodovka

Návštěvníci si prohlížejí automobil Škoda Kodiaq RS na výstavišti v Lysé nad...

V Lysé nad Labem právě začal třídenní autosalon Kola 2018. Při slavnostním zahájení festivalu byl veřejnosti poprvé v...

Další z rubriky

PRODLUŽUJEME: Soutěž o zimní pneu pokračuje, ve hře je sada gum navíc

Ilustrační snímek

Doba přezouvání do zimního obutí je v plném proudu. Od začátku listopadu platí povinnost mít na autě zimní pneumatiky v...

Na zimní gumy zatím přezulo osmdesát procent řidičů, méně než loni

ADAC test letních pneumatik

Na zimní pneumatiky má v současnosti přezuto kolem osmdesáti procent českých řidičů, což je o jednotky procent méně než...

Do okolí Paříže od léta nebudou smět stará dieselová auta

Den bez aut v centru Paříže (16. září 2018)

Do okolí Paříže už od července 2019 nebudou moci vjíždět stará dieselová auta. Rozhodla o tom rada oblasti zvané Velká...

Najdete na iDNES.cz