Nový ředitel značky Peugeot  Jean-Philippe Imparato

Nový ředitel značky Peugeot Jean-Philippe Imparato | foto: ČTK

Peugeot se v Paříži chlubí novým šéfem. Bude mít hodně práce

  • 17
Paříž (Od zpravodajů iDNES.cz) - Peugeot zažívá znovuzrození. Jmenování nového šéfa značky se ovšem obešlo bez větší pozornosti. Jean-Philippe Imparato má před sebou úkoly, jak po letech „krizového managementu“ firmu vést k větší modernizaci a světovosti.

Jean-Philippe Imparato vystřídal ve vedení Maxima Picata 1. září letošního roku. Ten začal s oživením značky Peugeot, která na autosalonu v Paříži startuje novou éru s novými generacemi modelů 3008 a 5008. V novém podání jsou to módní crossovery, po nichž zákazníci prahnou. To, že je Peugeot na vzestupu, naznačují i čísla: prodeje za první pololetí se meziročně zvýšily o 7,9 %.

Jean-Philippe Imparato se rozhodl počkat na autosalon v Paříži, aby veřejnosti blíže představil své plány. Dá se předpokládat, že se ve směrování značky nic moc nezmění. Proč taky, když se jí relativně daří. Nicméně je stále hodně věcí, které musí nový šéf akutně řešit.

Postavit auta, která přitáhnou pozornost

Na jaře 2014 Carlos Tavares převzal velení nad skupinou PSA. Bylo to v době, kdy její výnosy nebyly zrovna nejlepší. Jeho prioritou bylo především šetření. Zefektivnil náklady a zdvojnásobil prodeje. Podařilo se mu to tak, že začal rozvíjet zahraniční obchod a odstavil na druhou kolej nerentabilní speciály.

Peugeot 406 Coupé

Z ekonomického pohledu to byla jistě správná cesta, ale ze značky se vytratila vášeň a exkluzivita. K Peugeotu patřila kupé a kabriolety. Právě návrat ke speciálům by mohl nový ředitel podpořit a Carlosi Tavaresovi dát za příklad Renault (na jehož vedení původně Tavares před lety aspiroval), který oživuje značku Alpine.

Inovovat

Při prezentaci nového strategického plánu skupiny PSA Carlos Tavares řekl, že cílem Peugeotu je stát se high-tech automobilkou. Být francouzským Volkswagenem, který se navíc na autosalonu v Paříži prezentuje s novou strategií na poli inovací (pro zajímavost: před desítkami let se o pohodlných velkých korábech Peugeotu říkalo, že to jsou francouzské mercedesy). Zatím se to moc nedaří. Ačkoli společnost PSA podává vůbec nejvíce patentů ve Francii, zatím nenabízí řidičům nic šokujícího. Revoluční vzduchový hybrid vyvíjený ve spolupráci s Boschem poslalo PSA k vodě při škrtech v předchozích letech.

Návrat do Íránu

Irán je důležitým trhem, nově se tam chystá i Škoda. A Peugeot tam ještě v roce 2011 prodal přes 500 tisíc aut a byl tak jeho druhým největším trhem. V roce 2012 byl ovšem nucen tento region opustit (původnímu partnerovi Iran Khodro musel Peugeot za kvapný odchod vyplatit údajně přes 11 miliard korun jako kompenzaci) a nyní se tam vrací. Peugeot hodlá těžit z toho, že má v zemi dobrou pověst a že uzavřel opět dohodu (joint-venture) s místním výrobcem Iran Khodro. Ten bude od poloviny roku 2017 lokálně vyrábět moderní vozy 208, 2008 a 301 a distribuovat je. Právě 301 se mimo Evropu prodává vůbec nejlépe. Iran Khodro dnes také ve vlastní režii vyrábí staré modely Peugeotu (405, 206 a 207).

V současnosti je Peugeot závislý především na prodejích v Evropě, odkud loni přišlo 60 % tržeb. Na mezinárodní úrovni představuje velkého odběratele Čína, dalšími trhy jsou Afrika, Střední východ, Indie a Jižní Amerika. Ale podle statistik právě na těchto trzích jsou stále oblíbenější Renault a Dacia, kteří zvolili chytrou strategii, když nabídli auta přizpůsobená potřebám tamějších zákazníků. Renault tak například slaví velký úspěch v Indii s Kwidem.

Urychlit digitální transformaci

S novým strategickým plánem „Push to pass“ chce Peugeot reagovat na současné potřeby zákazníků. Podle Carlose Tavarese chce být značka výrobcem, jehož vozy dovedou efektivní mobilitu k dokonalosti. První vlaštovkou je nový model 3008 s elektrickým skládacím skútrem v kufru. Přístup lidí k automobilům a jejich využívání se totiž překotně vyvíjí a výrobci tento vývoj bedlivě sledují. Dnes už tedy nechtějí jen nalákat zákazníky, kteří si koupí nové, či ojeté auto. Plánují investovat do on-line služeb nebo sdílení automobilů. Můžeme se dočkat třeba platformy, která umožní majitelům nové 3008 svůj vůz snadno pronajmout.

Peugeot 3008

Peugeot 5008

Vydělávat na sportovních úspěších

Po několika hubených letech se Peugeot vrátil do rally, disciplíny, která byla po vítězstvích na Dakaru v letech 1987 a 1990 logickou volbou. Peugeot tedy přišel s crossowerem 2008 DKR a letošní závod vyhrál.

Peugeot 2008 DKR

Problém ovšem je, že o tom široká veřejnost moc neví. Podobným problémem trpí i sesterská značka Citroën. A proč investovat do sportovního programu, když z toho značka nic nemá? Firma věří, že úspěch v dakarské soutěži pomůže i prodejům v jižní Americe. Jean-Philippe Imparato chce značku právě v této oblasti dál rozvíjet. Za pár dnů navíc představí zcela nový vůz pro Dakar 2017, založený na novém modelu 3008.

První den autosalonu v Paříži:

,