Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autofotka týdne: Kočár bez koní pamatuje počátky automobilismu

aktualizováno 
Peugeot typ 5 pamatuje úplné počátky automobilismu. Kočár, který vyměnil koně za motor, je na prodej v Londýně. Originální a pečlivě zrestaurovaný stroj se postavil na start vůbec prvního automobilového závodu historie.

Peugeoty Type 5 | foto: Fiskens

Neděle 22. července 1894 je významným dnem historie motorismu. Pařížský deník Le Petit Journal toho dne v osm ráno odstartoval od Porte Maillot první ročník závodu Paříž-Rouen. Podle badatelů zkoumajících počátky motorismu je to vůbec první automobilový závod historie. Deníku se přihlásila více než stovka aut, na start se nakonec postavilo 21, jedním z nich byl právě stroj bratří Peugeotů s výrobním číslem 164. Trasa byla přes osmdesát mil dlouhá (necelých 130 kilometrů) a byla opravdovou zkouškou vytrvalosti pro stroj i posádku.

Peugeoty Type 5

Le Petit Journal o soutěži psal jako o závodu vozů bez koní. Nechybělo zvědavé publikum. Trasa byla navržena tak, aby spíš než maximální rychlost prověřila spolehlivost, bezpečnost a snadnost používání, ale také provozní náklady.

Paul Daimler, syn pionýra automobilismu a vynálezce spalovacího motoru Gottlieba Daimlera, si zapsal: „Byla to zvláštní podívaná vidět tyto různorodé typy vozidel závodit. Z topičů parních strojů kape pot a vše je pokryto sazemi. A naopak řidiči jedoucí na benzin či parafin sedí klidně a tu a tam pohnou řídící pákou, jako by jen jeli pro radost na výlet.“‘

Do Rouen dojelo 17 aut průměrnou rychlostí mezi 10 a 20 km/h, a Peugeot mířící do dražby byl jedním z nich. Měl číslo 27, řídil ho Louis Rigoulot a dojel jedenáctý. Tovární tým Peugeotu připravil šest strojů a všechny dojely do cíle.

Typ 5 byl připraven speciálně pro závod. Při stavbě prý ušetřili odlehčením až pětiny hmotnosti. Říká se dokonce, že řidič desátého v pořadí Monsieur Dubois de Chantilly, který jel na Panhardu, byl tak ohromen výkonem a stylem Rigoulotova stroje, že ho okamžitě od Peugeotu koupil.

Fotogalerie

Peugeot s číslem šasi 164 byl objednán 25. června 1893, jak je zaznamenáno ve firemním archivu Peugeotu. Stroj dostal na zadní nápravu namontovaný litrový dvouválec od Daimlera, který vyrobila v licenci firma Panhard-Levassor. Přenos síly od čtyřstupňové převodovky na zadní kola je stejně jako řízení provedeno řetězem. Gumové pneumatiky jsou plné, ty plněné vzduchem se u aut začaly používat o rok později.

Zajímavě je řešeno chlazení motoru, chybí totiž klasický chladič. Motor je chlazen vodou, která obíhá trubkami tvořícími kostru vozu. Stávající majitel si prý libuje, že po chvilce jízdy auto hřeje, což se hodí při vyjížďkách za chladného počasí.

Kočár bez koní má mnoho částí původních, prošel ovšem pečlivou renovací. Původně byl součástí sbírky francouzského sběratele. Majitele změnil naposledy v roce 1998 a je stále v dokonalé kondici, pořád je schopný jet pětadvacetikilometrovou rychlostí, naposledy to v ostrém závodním nasazení prokázal v roce 2014, kdy na soutěži v Nizozemí ujel za den ohromujících 150 kilometrů.





Nejčtenější

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Další z rubriky

Škoda 450
Před 60 lety představili v Brně Škodu 450, předchůdkyni Felicie

Přesně před šedesáti lety, na podzim roku 1957, na třetím ročníku Mezinárodního strojírenského veletrhu v Brně představila Škoda model 450. Parádní kabriolet,...  celý článek

Alfa Romeo 33 Stradale slaví padesátiny. Na snímku v původní podobě prototypu....
Supersporty vymysleli Italové, ten rychlejší postavila Alfa. Teď slaví padesátku

Před padesáti roky představila Alfa Romeo model 33 Stradale. Spolu s Lamborghini Miura jde o první supersport všech dob. Oproti konkurentovi byla alfa o hodně...  celý článek

Škoda Fabia, která najela přes jeden a čtvrt milionu kilometrů.
Zemřel muž, který dal Škodovce Fabii a Superb a zachránil Kvasiny

Byl víc než kdo jiný spojen s rozvojem značky Škoda pod křídly koncernu VW. Za 79 měsíců, kdy v ní pracoval, prosadil nejen Fabii a Superb, ale nastartoval...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.