Autofotka týdne: Kočár bez koní pamatuje počátky automobilismu

aktualizováno 
Peugeot typ 5 pamatuje úplné počátky automobilismu. Kočár, který vyměnil koně za motor, je na prodej v Londýně. Originální a pečlivě zrestaurovaný stroj se postavil na start vůbec prvního automobilového závodu historie.

Peugeoty Type 5 | foto: Fiskens

Neděle 22. července 1894 je významným dnem historie motorismu. Pařížský deník Le Petit Journal toho dne v osm ráno odstartoval od Porte Maillot první ročník závodu Paříž-Rouen. Podle badatelů zkoumajících počátky motorismu je to vůbec první automobilový závod historie. Deníku se přihlásila více než stovka aut, na start se nakonec postavilo 21, jedním z nich byl právě stroj bratří Peugeotů s výrobním číslem 164. Trasa byla přes osmdesát mil dlouhá (necelých 130 kilometrů) a byla opravdovou zkouškou vytrvalosti pro stroj i posádku.

Peugeoty Type 5

Le Petit Journal o soutěži psal jako o závodu vozů bez koní. Nechybělo zvědavé publikum. Trasa byla navržena tak, aby spíš než maximální rychlost prověřila spolehlivost, bezpečnost a snadnost používání, ale také provozní náklady.

Paul Daimler, syn pionýra automobilismu a vynálezce spalovacího motoru Gottlieba Daimlera, si zapsal: „Byla to zvláštní podívaná vidět tyto různorodé typy vozidel závodit. Z topičů parních strojů kape pot a vše je pokryto sazemi. A naopak řidiči jedoucí na benzin či parafin sedí klidně a tu a tam pohnou řídící pákou, jako by jen jeli pro radost na výlet.“‘

Do Rouen dojelo 17 aut průměrnou rychlostí mezi 10 a 20 km/h, a Peugeot mířící do dražby byl jedním z nich. Měl číslo 27, řídil ho Louis Rigoulot a dojel jedenáctý. Tovární tým Peugeotu připravil šest strojů a všechny dojely do cíle.

Typ 5 byl připraven speciálně pro závod. Při stavbě prý ušetřili odlehčením až pětiny hmotnosti. Říká se dokonce, že řidič desátého v pořadí Monsieur Dubois de Chantilly, který jel na Panhardu, byl tak ohromen výkonem a stylem Rigoulotova stroje, že ho okamžitě od Peugeotu koupil.

Fotogalerie

Peugeot s číslem šasi 164 byl objednán 25. června 1893, jak je zaznamenáno ve firemním archivu Peugeotu. Stroj dostal na zadní nápravu namontovaný litrový dvouválec od Daimlera, který vyrobila v licenci firma Panhard-Levassor. Přenos síly od čtyřstupňové převodovky na zadní kola je stejně jako řízení provedeno řetězem. Gumové pneumatiky jsou plné, ty plněné vzduchem se u aut začaly používat o rok později.

Zajímavě je řešeno chlazení motoru, chybí totiž klasický chladič. Motor je chlazen vodou, která obíhá trubkami tvořícími kostru vozu. Stávající majitel si prý libuje, že po chvilce jízdy auto hřeje, což se hodí při vyjížďkách za chladného počasí.

Kočár bez koní má mnoho částí původních, prošel ovšem pečlivou renovací. Původně byl součástí sbírky francouzského sběratele. Majitele změnil naposledy v roce 1998 a je stále v dokonalé kondici, pořád je schopný jet pětadvacetikilometrovou rychlostí, naposledy to v ostrém závodním nasazení prokázal v roce 2014, kdy na soutěži v Nizozemí ujel za den ohromujících 150 kilometrů.



Nejčtenější

Šéf VW ztratil nervy. Varuje před elektromobily a ohrožením autoprůmyslu

Herbert Diess, šéf značky Volkswagen představuje na autosalonu ve Frankfurtu...

Šéf VW Diess se bouří proti WLTP a emisním limitům EU. Hřímá, že válečné tažení proti automobilům ohrozí existenci...

Nástupce Škody Rapid má jméno Scala. Odhalí se na sklonku roku v Izraeli

Škoda Vision RS

Koncept Vision RS, který v uplynulých týdnech na autosalonu v Paříži naznačil podobu nástupce modelu Rapid, zná své...



Nové hasičské speciály Tatry odolají zbraním hromadného ničení

Hasiči převzali nové zodolněné speciály TATRA s pancéřovanými kabinami.

Záchranný útvar Hasičského záchranného sboru ČR dostal dvě nové unikátní Tatry. Pancéřované hasičské speciály na...

ANALÝZA: Elektromobilita poleze do peněz všem, výrobcům, státu i lidem

Nabíjení elektromobilu Renault Twizy

Elektrifikace aut nás nemine. Vozidla na baterie tu jsou s námi dlouho jako ta se spalovacím motorem, ale prosadit se...

Češi se mají lépe, stále víc však kupují auta na dluh

Ilustrační snímek

Čím dál víc nových i ojetých aut v Česku se prodává na splátky. Firmy to tak dělají již delší dobu, nyní však roste i...

Další z rubriky

Průkopník automobilismu Václav Klement se narodil před 150 lety

Václav Klement své výrobky osobně propagoval.

Konec 19. století byl zlatou érou rozvoje průmyslu, v té době byly položeny základy řady dodnes prosperujících podniků....

VIDEO: Jak šel čas s pařížským autosalonem, který slaví 120 let

Jak šel čas s pařížským autosalonem

Pařížský autosalon je nejstarší a nejslavnější automobilovou přehlídkou světa. První se konal před 120 lety. Podívejte...

V Česku je v nabídce přes sto tisíc ojetin. Průměrná cena je 130 tisíc

Ilustrační snímek

Nabídka ojetých aut v tuzemských bazarech a v inzerci za tři čtvrtletí letošního roku stoupla o 12 procent na 687 277...



Najdete na iDNES.cz