Peugeot neměl štěstí na řidiče ani na opraváře

* Jakou základní diagnózu peugeotu stanovíte?

Je to dvanáct roků staré auto, které má podle mého názoru za sebou nejméně 200 tisíc až 250 tisíc kilometrů.
* Jakou základní diagnózu peugeotu stanovíte?

Je to dvanáct roků staré auto, které má podle mého názoru za sebou nejméně 200 tisíc až 250 tisíc kilometrů. Jeho bazarová cena 89 tisíc korun je na spodní hranici jetého turbodieselového peugeotu. Soudím, že u vozu, netuším kdy, došla voda v chlazení a řidič s ním pokračoval v jízdě tak dlouho, dokud se motor nezastavil. Problémy se zvětšovaly s nekvalitními následnými opravami. Motor ve stavu, který jsme začali napravovat v našem servisu, byl poskládaný z dílů posbíraných po všech koutech nějaké kutilské dílny. Jak jsme v práci postupovali dál, zádrhelů přibývalo. Původně jsme mysleli, že je jen prasklá hlava motoru, později se ukázaly zadřené lágry hlavního ložiska a další a další. Vůz neměl štěstí na opraváře. Kupříkladu potíže s topením způsobil někdo, kdo do chladicího systému nalil některý z tak zvaných zázračných těsnících prostředků a logicky ucpal nejmenší průchody.

* Podobně jako motor je na tom celý vůz?

Nikoliv, zadní náprava je repasovaná, přední náprava je lepší než průměr. Bezproblémová je převodovka. Není bez zajímavosti, že starý turbodiesel - ještě verze o obsahu 1760 cm3 - nyní podává snad až nevysvětlitelně špičkový výkon, ale určitě by nějaké závodění dlouho nevydržel.

* Je praskání hlav u naftových peugeotů obvyklé?

Tuto závadu nelze považovat za překvapení, nicméně u jejího zrodu vždy stojí nějaký řidičův dluh či prohřešek: přehřátý motor, dravá jízda se studeným motorem a podobně. Jsou lidé, kteří takovou potíž neznají po 400 tisících kilometrů, a znám řidičku, která hlavu motoru měnila po 52 tisících kilometrů.

* Daly se závady motoru zmíněného peugeotu při koupi tušit?

Bez důkladné prohlídky ve vybavené dílně nikoliv. My opravíme ročně 1400 aut, z toho 1100 peugeotů, a kdybyste mě požádal, abych šel bez jakékoliv výbavy a zázemí radit ke koupi diselového peugeotu do bazaru, tak odmítnu. Při vědomí odpovědnosti k zákazníkovi bych si to netroufl.

* Tím naznačujete, že nákup a vlastnictví jetého dieselu je komplikovaná záležitost?

Jistě. Motorista, který nejezdí alespoň 30 tisíc kilometrů ročně, by o tom neměl vůbec uvažovat, s benzinovým autem bude jezdit v absolutních číslech levněji a velmi pravděpodobně s ním bude mít méně problémů.

* Vraťme se k testovanému peugeotu. Kolik by jeho oprava stála ve značkovém servisu?

Daleko by přesáhla pořizovací cenu celé ojetiny. Například jen holá hlava, bez ventilů a dalšího, neposkládaná, od náhradního výrobce stojí 29 tisíc korun. Značkový servis by v takovém případě zřejmě měnil třeba i blok motoru, který v továrním originálu stojí přes 100 tisíc korun. V dalších desetitisícových sférách by se dalo pokračovat.

* Vy jste vůz opravili při nákladech pokud možno co nejnižších. Jakou má perspektivu?

To si netroufám odhadnout. Osobně bych s dlouhou perspektivou nepočítal, najel bych 30 tisíc a vůz prodal, aby dalšímu kupci ještě posloužil. Jinak ale netvrdím, že nemůže jezdit ještě 100 tisíc či 150 tisíc kilometrů. U nejistého automobilu dá odpověď až čas.

Dosavadní náklady na koupi a opravy Peugeotu 405 DT

Položka cena (Kč)

nákup vozu 89 000
půlroční pov. ruč. pořízené se slevou u prodejce 1000
základní výbava vozu (lékárnička, žárovky, trojúhelník atd.) 1100
preventivní oprava rozvodů 2380
první část opravy elektroinstalace 980
dálniční známka 800
odtahová služba z Prahy do Plzně 4200
oprava motoru a další části elektroinstalace 27 918
celkem 127 378
Pramen: MF DNES

Nejdražší díly, součásti a mechanické práce dosud vložené do oprav

položka cena (Kč)

palivoměr, elektrické stahování okna (starší) 2501
těsnění hlavy motoru 1347
oprava hlavy motoru 13 122
kontrola pístů a ojnice 915
demontáž, složení a montáž hlavy motoru 2772
kontrola vstřikování nafty 518
hlavní ložisko motoru 651
první část elektroopravářských prací 980
preventivní oprava rozvodů 2380
druhá část elektroopravářských prací 1220

Poznámka: V přehledu nejsou uvedeny úkony a díly v ceně do 500 korun
Pramen: MF DNES

Starého Peugeota 405 zvolila MF DNES k dlouhodobému testu na 40 tisíc kilometrů proto, že auta zmíněného modelu patří k nejrozšířenějším a nejoblíbenějším dieselům na zdejších silnicích. Veškeré dlouhodobé testy osobních automobilů, které redakce organizuje od roku 1996, platí v nákladech na provoz, údržbu i výbavu vydavatel MF DNES, společnost MAFRA. Ojetiny Ford Mondeo, Opel Vectra a čerstvě i Peugeot 405 kupovala MAFRA v náhodně vybraných autobazarech, Škodu Felicia u škodováckého dealera. Dvě Škody Octavia a Škodu Fabia získala v dražbách pro Konto Paraple ve prospěch lidí ochrnutých po úrazech míchy, jichž v zemi ročně přibývají zhruba dvě stovky.
(hč)