Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Soud zakázal, aby levné peugeoty a citroëny měly v Německu název Simca

  12:01aktualizováno  12:01
Nečekaný úspěch Renaultu se značkou Dacia přivedl šéfy koncernu Peugeot-Citroën na nápad zkusit štěstí v kategorii levných aut. Na rozdíl od Renaultu přitom PSA žádnou značku kupovat nemusel. Mocnému koncernu, který má bohatou zásobu značek ze 70. let minulého století, ale zkřížil plány jistý Joachim W. ze Severního Porýní-Vestfálska.

Logo Simca | foto: autowp.ru

Nové levné sedany Peugeot 301 a Citroën Elysée, které budou i na českém trhu konkurovat mladoboleslavské Škodě Rapid, mohly nést na svých chladičích docela jinou značku. Když šéf koncernu PSA Philippe Varin začátkem minulého roku ohlásil vstup firmy do kategorie levných aut, připustil, že by se chystané levné modely měly od produkce značek Peugeot a Citroën oddělit.

Neoficiálně se pak mluvilo o značce Simca, kterou Peugeotu v roce 1978 prodal z Evropy odcházející Chrysler. Právě Simca měla po třiceti letech hlubokého spánku zažít osud Šípkové Růženky. Jenže místo probuzení je polozapomenutá značka vláčena po soudech. 

Citroën Elysée. Nový levný sedan nesoucí logo Citroënu připomíná simcu jen...

Citroën Elysée. Nový levný sedan nesoucí logo Citroënu připomíná simcu jen názvem, pojmenování Elysée použila Simca pro svůj model už v roce 1957.

Peugeot 301 se od Citroënu Elysée liší jen v drobnostech, obě auta míří na...

Peugeot 301 se od Citroënu Elysée liší jen v drobnostech, obě auta míří na nenáročné trhy s malou kupní silou včetně toho českého.

Joachim má simky taky rád

Na svou oblíbenou simcu si totiž vzpomněl i pan Joachim W., který se v roce 2007 vypravil na Spolkový patentový úřad, aby si právě tuhle značku nechal zaregistrovat. Když na to Peugeot přišel, podal u Soudního dvora žádost o výmaz zápisu nového samozvaného majitele.

Koncem minulého roku však Spolkový soudní dvůr s konečnou platností rozhodl, že se nic mazat nebude. Soudce dal totiž za pravdu patentovému úřadu, který v odůvodnění zápisu značky Simca uvedl: Zrušení ochranné známky z důvody narušení legitimních práv nepřichází v úvahu, protože žalobce (Peugeot – pozn. red.) již dlouho před podáním svého návrhu značku Simca nepoužíval, a to ani doma, ani v zahraničí.

Fotogalerie

Zrušení ochranné známky by bylo podle soudu nemorální i z toho důvodu, že majitel (Joachim W. – pozn. red.) už značku pro některé výrobky používá nebo její použití plánuje.

Francouzský koncern se redakci iDNES.cz k celému případu vyjádřil stručně: Peugeot je stále majitelem značky Simca, ovšem v Německu bylo jméno poskytnuto jinému subjektu. Pro všechny ostatní země platí, že značku Simca smí používat jen Peugeot.

Bez německého trhu však oživení polozapomenuté značky přestává dávat smysl. A to i přesto, že levné sedany 301 a Elysée nejsou pro tamní trh vůbec určeny. Pokud bude koncern PSA ve své strategii úspěšný, pak se nakonec se svou levnou produkcí prosadí i v Německu. Dacia právě u našich západních sousedů zažívá úspěch, v jaký původně vůbec nedoufala.

V Československu jen za zásluhy

Simca je zkratkou pro Société Industrielle de Mécanique et Carosserie Automobile. V roce 1934 se právě pod touto značkou začaly ve Francii prodávat licenčně vyráběné fiaty. Po válce získala automobilku francouzská odnož Fordu, která v roce 1957 pro Simcu vystavěla v Poissy tehdy nejmodernější závod v Evropě.

Je pozoruhodné, že modely Simca se dostaly na omezený československý trh v 50. letech, tedy v dobách jeho největší izolace. Typy Aronde a Elysée, stejně jako pozdější model 1300 a 1501 však byly v prodejnách Mototechny rezervovány jen tomu, kdo se prokázal zvláštním ministerským poukazem za zásluhy.

V 70. letech byl v Československu k mání za tuzexové koruny i hatchback 1307/1308, který se stal Evropským autem roku 1976. To už ale byla Simca součástí Chrysleru, který byl ve finančních potížích a značku zanedlouho přenechal Peugeotu.

Simca 1307/1308 se v Československu prodávala jen za valuty v Tuzexu. Stála 38...

Simca 1307/1308 se v Československu prodávala jen za valuty v Tuzexu. Stála 38 000 tuzexových korun, za které se daly pořídit skoro čtyři škodovky řady 105.

Simca 1300 byla v 60. letech k mání i v Československu. V běžném prodeji...

Simca 1300 byla v 60. letech k mání i v Československu. V běžném prodeji nebyla, k jejímu nákupu byl kromě peněz třeba ještě zvláštní ministerský poukaz.

Fanoušci zaniklé automobilky dodnes spekulují o tom, že Peugeot produkci simek zastavil, aby se zbavil svého konkurenta. Faktem ale je, že auta měla pošramocenou pověst kvůli mizerné antikorozní ochraně.

Simky požírala rez o poznání víc než ostatní značky a děravé plechy se nevyhnuly ani jinak povedenému typu 1307/1308. Peugeot měl v té době navíc plné ruce práce s další značkou, kterou získal v roce 1976: na svou záchranu netrpělivě čekal Citroën.

Autoři:




Nejčtenější

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Další z rubriky

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Řidič, volant, řízení
Jezdíte v autě, nebo latríně? Ukliďte si i klimatizaci

Čas prosezený v autě už pomalu konkuruje tomu strávenému v obývacím pokoji na gauči. Za volantem tráví většina řidičů takovou dobu, že na čtyřech kolech jedí,...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.