Nové levné sedany Peugeot 301 a Citroën Elysée, které budou i na českém trhu konkurovat mladoboleslavské Škodě Rapid, mohly nést na svých chladičích docela jinou značku. Když šéf koncernu PSA Philippe Varin začátkem minulého roku ohlásil vstup firmy do kategorie levných aut, připustil, že by se chystané levné modely měly od produkce značek Peugeot a Citroën oddělit.
Neoficiálně se pak mluvilo o značce Simca, kterou Peugeotu v roce 1978 prodal z Evropy odcházející Chrysler. Právě Simca měla po třiceti letech hlubokého spánku zažít osud Šípkové Růženky. Jenže místo probuzení je polozapomenutá značka vláčena po soudech.
Joachim má simky taky rád
Na svou oblíbenou simcu si totiž vzpomněl i pan Joachim W., který se v roce 2007 vypravil na Spolkový patentový úřad, aby si právě tuhle značku nechal zaregistrovat. Když na to Peugeot přišel, podal u Soudního dvora žádost o výmaz zápisu nového samozvaného majitele.
Koncem minulého roku však Spolkový soudní dvůr s konečnou platností rozhodl, že se nic mazat nebude. Soudce dal totiž za pravdu patentovému úřadu, který v odůvodnění zápisu značky Simca uvedl: Zrušení ochranné známky z důvody narušení legitimních práv nepřichází v úvahu, protože žalobce (Peugeot – pozn. red.) již dlouho před podáním svého návrhu značku Simca nepoužíval, a to ani doma, ani v zahraničí.
Zrušení ochranné známky by bylo podle soudu nemorální i z toho důvodu, že majitel (Joachim W. – pozn. red.) už značku pro některé výrobky používá nebo její použití plánuje.
Francouzský koncern se redakci iDNES.cz k celému případu vyjádřil stručně: Peugeot je stále majitelem značky Simca, ovšem v Německu bylo jméno poskytnuto jinému subjektu. Pro všechny ostatní země platí, že značku Simca smí používat jen Peugeot.
Bez německého trhu však oživení polozapomenuté značky přestává dávat smysl. A to i přesto, že levné sedany 301 a Elysée nejsou pro tamní trh vůbec určeny. Pokud bude koncern PSA ve své strategii úspěšný, pak se nakonec se svou levnou produkcí prosadí i v Německu. Dacia právě u našich západních sousedů zažívá úspěch, v jaký původně vůbec nedoufala.
V Československu jen za zásluhy
Simca je zkratkou pro Société Industrielle de Mécanique et Carosserie Automobile. V roce 1934 se právě pod touto značkou začaly ve Francii prodávat licenčně vyráběné fiaty. Po válce získala automobilku francouzská odnož Fordu, která v roce 1957 pro Simcu vystavěla v Poissy tehdy nejmodernější závod v Evropě.
Je pozoruhodné, že modely Simca se dostaly na omezený československý trh v 50. letech, tedy v dobách jeho největší izolace. Typy Aronde a Elysée, stejně jako pozdější model 1300 a 1501 však byly v prodejnách Mototechny rezervovány jen tomu, kdo se prokázal zvláštním ministerským poukazem za zásluhy.
V 70. letech byl v Československu k mání za tuzexové koruny i hatchback 1307/1308, který se stal Evropským autem roku 1976. To už ale byla Simca součástí Chrysleru, který byl ve finančních potížích a značku zanedlouho přenechal Peugeotu.
Fanoušci zaniklé automobilky dodnes spekulují o tom, že Peugeot produkci simek zastavil, aby se zbavil svého konkurenta. Faktem ale je, že auta měla pošramocenou pověst kvůli mizerné antikorozní ochraně.
Simky požírala rez o poznání víc než ostatní značky a děravé plechy se nevyhnuly ani jinak povedenému typu 1307/1308. Peugeot měl v té době navíc plné ruce práce s další značkou, kterou získal v roce 1976: na svou záchranu netrpělivě čekal Citroën.