Peugeot Onyx Concept

Peugeot Onyx Concept | foto: Peugeot

Supersport peugeot: diesel V8 a přístrojovka z novin

  • 77
Paříž (Od zpravodajů iDNES.cz) - Koncept Onyx má vedle velkého vznětového motoru také elektromotor. Na karoserii použil Peugeot co nejvíce karbonových vláken i nezvyklou povrchovou úpravu z mědi. Palubní deska je vyrobena z recyklovaných novin.

Peugeot si pro Paříž připravil vedle produkčních aut i několik konceptů. Vedle malého SUV Pegeot 2008, které je poměrně blízko sériové produkci, to je supersportovní kupé jménem Onyx. Jak se na správný snový koncept sluší, je málo pravděpodobné, že se kdy onyx do výroby podívá. Už proto, že pro podobná auta není na trhu příliš místa, vše si pro sebe zabraly prémiové značky Lamborghini, Ferrari nebo Porsche. Snaha Peugeotu se cení, těch pravověrných bláznivých konceptů bez ambicí na to, že by někdy vyjely na silnici, je na letošním pařížském autosalonu pomálu.

I proto si onyx zaslouží pozornost. Extrémně lehké kupé s délkou 4,65 metru a výškou pouhých 1,13 metru váží pouhých 1 100 kilogramů. Z drtivé většiny je auto postaveno z uhlíkových kompozitů, jen pro povrchovou úpravu blatníků a dveří si výrobce vybral velmi netradiční materiál, kterým je měď. Není lakovaná, a tak se postupně bude barva těchto dílů karoserie měnit s jejich oxidací.

Pro snížení hmotnosti použil Peugeot, respektive jeho divize Sport, která za konceptem stojí, polymetylmetakrylátová okna (PMMA plexisklo). Spolu s nízkou hmotností má auto i velmi dobrý součinitel odporu vzduchu Cd 0,30.

Zajímavý je i pohon onyxu. Základem je dieselový osmiválec 3,7 s filtrem pevných částic. Motor nese pro značku tradiční označení HDi, ač s běžnou produkcí nemá příliš společného.

Peugeot Onyx

Motor je uložen před zadní nápravou, kterou pohání. Poskytuje výborných 441 kW. Sekunduje mu elektromotor umístěný vpředu s výkonem 59 kW, který pohání li-ion baterie. Dobíjejí se rekuperací při brzdění.

Na ekologii myslel výrobce i v interiéru. Polstrování je z vlny, palubní deska pak z materiálu, na jehož výrobu je použitý recyklovaný papír. A je to i vidět, jsou na něm patrná vlákna a také jednotlivá písmenka. Je ale jasné, že takový interiér si může dovolit jen čistočistý koncept. V autě nenajdeme klasická sedadla, místa pro posádku jsou vytvarovaná přímo do monokoku kabiny.

Peugeot Onyx

Onyx není jen hybridní supersport, ale také hybridní skútr a bicykl, což jsou v obou případech obvyklé produkty značky. Skútr zaujme dvojicí poloh. V režimu Sport sedí řidič jako na sportovním motocyklu, v režimu Urban zaujme pro skútr tradiční vzpřímenou pozici. Skútr má čtyřstovkový spalovací motor a plug-in elektromotor s celkovým výkonem 45 kW.