Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Peugeot postaví ve střední Evropě továrnu

  8:48aktualizováno  8:48
Londýn, Praha - Francouzská automobilka PSA Peugeot Citroën si podle pondělního oznámení vybrala střední Evropu jako sídlo své nové továrny. Mezi kandidáty na umístění nového podniku je také oblast severočeského Žatce. Peugeot tak navazuje na svou investici do právě budovaného společného podniku s Toyotou v Kolíně. Mezi místy, o které má francouzská automobilka vážný zájem, je i bývalé vojenské letiště v Žatci.

"S firmou jednáme již dva měsíce," prozradil v této souvislosti ústecký hejtman Jiří Šulc. Podle jeho zástupce Jaroslava Foldyny firma požaduje zhruba 180 hektarů z více než třísethektarové zóny. Její příprava přijde zhruba na 1,5 miliardy korun. Šulc uvedl, že zóna v Žatci má výhodu především v poloze. "Je to velmi blízko západnímu trhu, což má především logistickou výhodu," uvedl. Investice má dosáhnout hodnoty 700 milionů eur. Definitivní rozhodnutí o místě stavby nové továrny je však ještě daleko. Peugeot má o vítězné lokalitě rozhodnout až začátkem příštího roku. Ve hře jsou přitom i jiná místa v Česku, Polsku, Maďarsku i na Slovensku.

Nový montážní závod bude mít kapacitu nejméně 300 tisíc vozů ročně. Výrobní náplní nové továrny se mají stát malá auta. Jejich výroba má být zahájena v roce 2006. Peugeot tímto rozhodnutím potvrdil svou snahu přesunout část výroby do výhodnějších lokalit ve střední Evropě. "Střední Evropa nabízí mnoho výhod v kvalifikaci lidí i v nákladech na pracovní sílu," uvádí Peugeot. Mzdy ve východní Evropě se pohybují někdy až na úrovni pětiny platů v západních výrobních provozech. Ve Španělsku a Portugalsku současně s těmito trendy v automobilovém průmyslu narůstají obavy z úbytku pracovních míst poté, co se Evropská unie rozšíří na východ a přijme vlnu zemí s levnou pracovní silou.

Dosud nové továrny budované v zemích bývalého východního bloku - především v Polsku a Česku - představují doplnění stávajících západních provozů, nikoli jejich náhradu. V nedávné době se však Volkswagen v reakci na pokles odbytu rozhodl snížit počet pracovních míst ve Španělsku a soustředit výrobu svého modelu Polo na Slovensku, kam přesunul část své výroby i další člen koncernu Seat. Peugeot uvádí, že nová továrna významným způsobem rozšíří stávající výrobu a pomůže překonat omezení kapacity v závodech ve Francii, Velké Británii, Španělsku a Portugalsku. Také chce tímto krokem umístit část výrobní kapacity poblíž rychle rostoucích trhů kandidátských zemí EU. Podle společnosti se její podíl na trhu ve střední Evropě za posledních pět let více než zdvojnásobil na nynějších 12 procent.

Autoři:




Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Další z rubriky

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Volvo od roku 2019 nabídne pouze elektrická či hybridní auta
Evropa je pozadu ve výrobě baterií pro elektroauta

Evropská komise má zájem o vytvoření konsorcia typu Airbusu, které by spojilo přední evropské společnosti s cílem vyvíjet technologie pro baterie. V této...  celý článek

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Volkswagen Caddy 1.9 č.67.
Volkswagen Caddy 1.9 č.67.

r.v. 2002, naj. 262 000 km, diesel
69 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.