Peugeot postaví ve střední Evropě továrnu

Londýn, Praha - Francouzská automobilka PSA Peugeot Citroën si podle pondělního oznámení vybrala střední Evropu jako sídlo své nové továrny. Mezi kandidáty na umístění nového podniku je také oblast severočeského Žatce. Peugeot tak navazuje na svou investici do právě budovaného společného podniku s Toyotou v Kolíně. Mezi místy, o které má francouzská automobilka vážný zájem, je i bývalé vojenské letiště v Žatci.

"S firmou jednáme již dva měsíce," prozradil v této souvislosti ústecký hejtman Jiří Šulc. Podle jeho zástupce Jaroslava Foldyny firma požaduje zhruba 180 hektarů z více než třísethektarové zóny. Její příprava přijde zhruba na 1,5 miliardy korun. Šulc uvedl, že zóna v Žatci má výhodu především v poloze. "Je to velmi blízko západnímu trhu, což má především logistickou výhodu," uvedl. Investice má dosáhnout hodnoty 700 milionů eur. Definitivní rozhodnutí o místě stavby nové továrny je však ještě daleko. Peugeot má o vítězné lokalitě rozhodnout až začátkem příštího roku. Ve hře jsou přitom i jiná místa v Česku, Polsku, Maďarsku i na Slovensku.

Nový montážní závod bude mít kapacitu nejméně 300 tisíc vozů ročně. Výrobní náplní nové továrny se mají stát malá auta. Jejich výroba má být zahájena v roce 2006. Peugeot tímto rozhodnutím potvrdil svou snahu přesunout část výroby do výhodnějších lokalit ve střední Evropě. "Střední Evropa nabízí mnoho výhod v kvalifikaci lidí i v nákladech na pracovní sílu," uvádí Peugeot. Mzdy ve východní Evropě se pohybují někdy až na úrovni pětiny platů v západních výrobních provozech. Ve Španělsku a Portugalsku současně s těmito trendy v automobilovém průmyslu narůstají obavy z úbytku pracovních míst poté, co se Evropská unie rozšíří na východ a přijme vlnu zemí s levnou pracovní silou.

Dosud nové továrny budované v zemích bývalého východního bloku - především v Polsku a Česku - představují doplnění stávajících západních provozů, nikoli jejich náhradu. V nedávné době se však Volkswagen v reakci na pokles odbytu rozhodl snížit počet pracovních míst ve Španělsku a soustředit výrobu svého modelu Polo na Slovensku, kam přesunul část své výroby i další člen koncernu Seat. Peugeot uvádí, že nová továrna významným způsobem rozšíří stávající výrobu a pomůže překonat omezení kapacity v závodech ve Francii, Velké Británii, Španělsku a Portugalsku. Také chce tímto krokem umístit část výrobní kapacity poblíž rychle rostoucích trhů kandidátských zemí EU. Podle společnosti se její podíl na trhu ve střední Evropě za posledních pět let více než zdvojnásobil na nynějších 12 procent.