Sportovní kupé Peugeot RCZ se těší docela slušné přízni zákazníků. Přitom je to vyloženě rekreační vůz, papírově sice čtyřmístný, ale reálně jen pro dva a hlavně je určený pro zábavu. Ne že by s ním nešlo dojet pro pečivo, ale k tomu mnohem lépe poslouží cokoliv konvenčnějšího. Ale vypadá výborně, příbuzný Peugeot 308 by v něm nikdo nehledal. Loňský lehký facelift pak autu ještě víc prospěl.
Doposud Peugeot kupé nabízel s dvojicí motorů. Diesel 2.0 HDI se k takovému autu příliš nehodí, ale budiž, špatný motor to není a pro šetřílky není zlou volbou, jeho 120 kW auto slušně rozpohybuje. Pro charakter auta mnohem vhodnější variantou ovšem je benzinový motor 1,6 THP s výkonem 147 kW, tedy rovných 200 koní. Ekonomičtější varianta pak má ten samý motor naladěný na 115 kW. A jen tato nejslabší verze se dodává i s automatickou převodovkou.
Pro běžné svezení doposud nejsilnější 200koňová verze dostačuje, ale proč nechtít víc. Výrobce zákazníky naladil loni na podzim na autosalonu v Paříži, kdy představil koncept R. Sliboval 260 koní (191 kW) a několik designových vylepšení. Po necelém roce se ze studie stalo sériové auto a výkon předčil očekávání. Peugeot přidal ještě 10 koní, takže produkční RCZ R, jak se novinka jmenuje, má výkon 199 kW.
A to je docela hodně. Vydolovat dalších 70 koní ze stejného motoru 1,6 THP je solidní kousek, který pasuje motor na absolutní špičku. Je jasné, že turbo musí tlačit víc vzduchu, ale jiné jsou třeba i kované písty a kroužky. Dodavatelem je Mahle, který použil špičkové materiály na úrovni závodních aut. Litrový výkon 170 koní je opravdu famózní.
Zvýšený výkon samozřejmě pomohl dynamice. Na stovku se RCZ R dostane za 5,9 sekundy a maximální rychlost je 250 kilometrů za hodinu. K tomu se jistě budou hodit nové přední kotouče s průměrem 38 centimetrů a samosvorný mechanický diferenciál Torsen.
Zvenku se erko od základní varianty RCZ zase tolik neliší. Vzadu má pevný spoiler a pozměněný nárazník s dvěma velkými koncovkami výfuku. Auto je o centimetr nižší a dostane nová devatenáctipalcová kola. Na přední masce a i v interiéru přibyl znáček R, nová jsou pak výrazně anatomická sedadla. Verze R bude v prodeji jen v několika odstínech karoserie.
Veřejnosti se novinka představila v červenci na Festivalu rychlosti v britském Goodwoodu. Výstavní premiéru bude mít až v září na autosalonu ve Frankfurtu. Podle dostupných informací nebude Peugeot RCZ-R typická "masovka". Výrobce avizuje jen omezenou sérii. Cenu zatím nestanovil, spekuluje se o ceně v přepočtu okolo 900 000 korun.
To by znamenalo zhruba 200 000 příplatek oproti současné nejvýkonnější verzi 1,6 THP 200k s akční cenou 668 000 korun. Je velmi pravděpodobné, že automobilka s odbytem omezené série nebude mít problémy.