Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Peugeoty a Citroëny budou mít americké příbuzné, GM koupil kus PSA

  22:44aktualizováno  22:44
Francouzský výrobce automobilů PSA Peugeot Citroën se dohodli s americkou automobilkou General Motors na vytvoření strategické aliance. GM podle dohody získá v PSA sedmiprocentní podíl. Stane se tak druhým největším akcionářem francouzské automobilky po rodině Peugeotů. PSA v rámci dohody navýší kapitál o zhruba miliardu eur, tedy jako 25 miliard korun.

Generální ředitel General Motors Dan Akerson (nalevo) s čéfem koncernu PSA Peugeot Citroën Chairman Philippe Varinem při oznámení stratgocké spolupráce ve středu 29. února v New Yorku. | foto: GM

Aliance bude podle GM založena na dvou základních pilířích. Prvním bude sdílení automobilových platforem a součástek a druhým vytvoření společného podniku pro nákup surovin, součástek a dalšího zboží. První vozy založené na společné platformě by se měly objevit na trhu do roku 2016. Obě firmy však budou nadále prodávat své automobily samostatně a vzájemně si konkurovat.

"Toto partnerství přináší oběma podnikům obrovskou příležitost," uvedl generální ředitel GM Dan Akerson. "Je to nesmírně vzrušující okamžik pro obě skupiny. Toto partnerství má velký rozvojový potenciál," dodal šéf PSA Philippe Varin. Automobilky předpokládají, že aliance přinese roční úsporu kolem dvou miliard dolarů (37 miliard Kč).

Francouzský ministr průmyslu Eric Besson upozornil, že aliance nezahrnuje žádné výrobní aktivity a že obě automobilky zůstanou z provozního hlediska nezávislé. Varin podle ministra přislíbil, že aliance bude příznivá pro zaměstnanost a pro aktivity PSA ve Francii. "Tato dohoda je dobrou zprávou pro náš automobilový průmysl i pro zaměstnance," prohlásil Besson.

Informace o rozhovorech PSA a GM o alianci se v médiích objevily minulý týden. GM by alianci mohla využít ke snížení provozních nákladů ztrátové evropské divize Opel. PSA by díky ní mohla získat přístup na nové trhy v době, kdy je poptávka po automobilech v Evropě pod tlakem v důsledku dluhové krize.

General Motors je největším výrobcem automobilů ve Spojených státech. Firma loni navíc získala zpět vedoucí pozici na světovém automobilovém trhu, o kterou ji v roce 2008 připravil japonský konkurent Toyota. GM v roce 2009 prošel bankrotovým režimem. Přežití a reorganizaci aktivit podniku tehdy umožnila rozsáhlá státní pomoc. Firma se poté vrátila k zisku a s jejími akciemi se začalo znovu obchodovat na burze.

PSA Peugeot Citroën je po německém Volkswagenu druhým největším výrobcem automobilů v Evropě. Společnost koncem října oznámila, že hodlá v rámci plánu na snížení nákladů zrušit zhruba 6000 pracovních míst. Firma působí i v České republice, kde má společný podnik TPCA s japonskou automobilkou Toyota. TPCA omezí od května výrobu pouze na čtyři dny v týdnu.

Autoři: ,




Nejčtenější

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Kia Carens - front
Autocentral: Test Kia Carens 1.7 CRDi

Značka Kia se těší čím dál tím větší oblibě. Jaká je Kia Carens 1.7 CRDi, ohlodávaná tři roky zubem času?   celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Další z rubriky

Volkswagen Golf sedmé generace prošel faceliftem.
VW upraví strategii, aby si Volkswagen, Škoda a Seat nekonkurovaly

Koncern VW chce, aby se její tři značky pro masový trh více odlišily, omezilo se tak překrývání a potlačilo napětí v rámci skupiny. Prohlásil to generální...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Řidič, volant, řízení
Jezdíte v autě, nebo latríně? Ukliďte si i klimatizaci

Čas prosezený v autě už pomalu konkuruje tomu strávenému v obývacím pokoji na gauči. Za volantem tráví většina řidičů takovou dobu, že na čtyřech kolech jedí,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.