Generální ředitel General Motors Dan Akerson (nalevo) s čéfem koncernu PSA

Generální ředitel General Motors Dan Akerson (nalevo) s čéfem koncernu PSA Peugeot Citroën Chairman Philippe Varinem při oznámení stratgocké spolupráce ve středu 29. února v New Yorku. | foto: GM

Peugeoty a Citroëny budou mít americké příbuzné, GM koupil kus PSA

  • 11
Francouzský výrobce automobilů PSA Peugeot Citroën se dohodli s americkou automobilkou General Motors na vytvoření strategické aliance. GM podle dohody získá v PSA sedmiprocentní podíl. Stane se tak druhým největším akcionářem francouzské automobilky po rodině Peugeotů. PSA v rámci dohody navýší kapitál o zhruba miliardu eur, tedy jako 25 miliard korun.

Aliance bude podle GM založena na dvou základních pilířích. Prvním bude sdílení automobilových platforem a součástek a druhým vytvoření společného podniku pro nákup surovin, součástek a dalšího zboží. První vozy založené na společné platformě by se měly objevit na trhu do roku 2016. Obě firmy však budou nadále prodávat své automobily samostatně a vzájemně si konkurovat.

"Toto partnerství přináší oběma podnikům obrovskou příležitost," uvedl generální ředitel GM Dan Akerson. "Je to nesmírně vzrušující okamžik pro obě skupiny. Toto partnerství má velký rozvojový potenciál," dodal šéf PSA Philippe Varin. Automobilky předpokládají, že aliance přinese roční úsporu kolem dvou miliard dolarů (37 miliard Kč).

Francouzský ministr průmyslu Eric Besson upozornil, že aliance nezahrnuje žádné výrobní aktivity a že obě automobilky zůstanou z provozního hlediska nezávislé. Varin podle ministra přislíbil, že aliance bude příznivá pro zaměstnanost a pro aktivity PSA ve Francii. "Tato dohoda je dobrou zprávou pro náš automobilový průmysl i pro zaměstnance," prohlásil Besson.

Informace o rozhovorech PSA a GM o alianci se v médiích objevily minulý týden. GM by alianci mohla využít ke snížení provozních nákladů ztrátové evropské divize Opel. PSA by díky ní mohla získat přístup na nové trhy v době, kdy je poptávka po automobilech v Evropě pod tlakem v důsledku dluhové krize.

General Motors je největším výrobcem automobilů ve Spojených státech. Firma loni navíc získala zpět vedoucí pozici na světovém automobilovém trhu, o kterou ji v roce 2008 připravil japonský konkurent Toyota. GM v roce 2009 prošel bankrotovým režimem. Přežití a reorganizaci aktivit podniku tehdy umožnila rozsáhlá státní pomoc. Firma se poté vrátila k zisku a s jejími akciemi se začalo znovu obchodovat na burze.

PSA Peugeot Citroën je po německém Volkswagenu druhým největším výrobcem automobilů v Evropě. Společnost koncem října oznámila, že hodlá v rámci plánu na snížení nákladů zrušit zhruba 6000 pracovních míst. Firma působí i v České republice, kde má společný podnik TPCA s japonskou automobilkou Toyota. TPCA omezí od května výrobu pouze na čtyři dny v týdnu.

,