Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pevnost střech při převrácení: v testech uspělo subaru a VW, propadli „korejci“

aktualizováno 
Nejen čelní, boční a zadní nárazové testy provádějí americké instituce, které hodnotí bezpečnost aut. Provádí také zkoušky, při nichž simulují převrácení vozu a hodnotí pevnost jeho střechy.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Profimedia.cz

Nejnovější test se zaměřil na třídu kompaktních vozů SUV. Mezi auty s vizáží teréňáku uspěly nejlépe Volkswagen Tiguan, Subaru Forester, Honda Element a Jeep Patriot.

Druhou nejlepší známku za odolnost střechy si vysloužila skupina Suzuki Grand Vitara, Chevrolet Equinox, Toyota RAV4, Nissan Rogue a Mitsubishi Outlander. Hůře skončila dvojice Honda CR-V a Ford Escape, ještě horší pevnost střechy představila Kia Sportage.

VW Tiguan

VW Tiguan

Převrácení auta patří k nejvážnějším nehodám. Ve Spojených státech při nich zemře ročně na 10 tisíc lidí. Podle serveru Automotive News je podíl nehod spojených s převrácením auta na všech haváriích jen tříprocentní, zároveň však na ně připadá celá třetina obětí automobilových kolizí.

Pojišťovací institut pro bezpečnost na silnicích (IIHS) zatížil ve zkouškách populárních aut SUV část střechy každého zkoušeného vozu velmi těžkou kovovou deskou. Jeho hmotnost odpovídala čtyřnásobku váhy zkoušeného auta.

Testovaná auta třídy SUV dosáhla na nejlepší známku jen v případě, že čtyřnásobku své váhy odolala. Střecha se nesměla promáčknout o více než pět palců, což odpovídá necelým 13 centimetrům.

Suzuki Grand Vitara

Suzuki Grand Vitara

Druhou nejlepší známku a stále ještě pochvalu si vysloužila skupinka aut, která zvládla bez obtíží závaží odpovídající alespoň 3,25násobku své hmotnosti. Honda CR-V a Ford Escape vydržely 2,5 násobek své váhy, Kia Sportage nezvládla ani takové závaží.

IIHS přiznává v protokolu k testu, že metodika zatím není úplně ideální. Lepší než statická zkouška by byl dynamický test, při kterém by se auto opravdu převrátilo, zafungovaly by airbagy a pásy a na testovacích figurínách by přístroje odečetly riziko zranění jednotlivých tělesných partií.

Mitsubishi Outlander

Auto se však může převrátit tolika způsoby, že jednotnou metodiku zatím žádná instituce nevymyslela.
Přesto výzkumy IIHS ukazují, že v autech s odolnější střechou má posádka při nehodě spojené s převrácením vozu větší šanci přestát ji bez vážných následků.

Ochrana při převrácení
Dobrá VOLKSWAGEN TIGUAN, SUBARU FORESTER, HONDA ELEMENT, JEEP PATRIOT
přijatelná SUZUKI GRAND VITARA, CHEVROLET EQUINOX, PONTIAC TORRENT, TOYOTA RAV4, NISSAN ROGUE, MITSUBISHI OUTLANDER
minimální

HONDA CR-V, FORD ESCAPE, MAZDA TRIBUTE, MERCURY MARINER

špatná

KIA SPORTAGE, HYUNDAI TUCSON

Zdroj: IIHS

Autor:




Nejčtenější

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Další z rubriky

Volvo od roku 2019 nabídne pouze elektrická či hybridní auta
Evropa je pozadu ve výrobě baterií pro elektroauta

Evropská komise má zájem o vytvoření konsorcia typu Airbusu, které by spojilo přední evropské společnosti s cílem vyvíjet technologie pro baterie. V této...  celý článek

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Veteránský závod Pražská noblesa
OBRAZEM: Pražská noblesa je závod, kde nevyhrává nejrychlejší

Rekordních 144 historických automobilů a motocyklů soutěžilo o uplynulém víkendu v pražské Jeremenkově ulici v závodě v pravidelnosti do vrchu. Na trať směly...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.