Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Phaeton je útokem VW na luxus v řádu milionů

  9:04aktualizováno  9:04
Německá automobilka Volkswagen se před pěti lety rozhodla vstoupit mezi nejluxusnější značky a před týdnem to udělala. Na domácí trh postavila svou novou limuzínu. Redaktoři MF DNES byli mezi prvními, kdo usedli za její volant. Phaeton už naprosto opustil kategorii laciných, dobrých německých aut, kvůli nimž byla mateřská továrna s názvem "lidový vůz" založena.

Je to kompaktní konzervativní a technicky dobře propracovaná limuzína. Vnější rysy zachovávají příslušnost k liniím VW, ale příď je robustnější a záď splývavá i přes kufr. Upozorní na sebe i ostrý úhel sklonu čelního skla. Světlomety mají na obou koncích nekonfliktní tvar a jen zadní světla jsou uvnitř složena z diod. Interiér dává v platu vyniknout dost podstatnému podílu leštěného dřeva - samozřejmě především vpředu - a snad po vzoru mercedesu jsou střední konzolí velmi rozhodně oddělena přední sedadla.

Řidič má před sebou klasickou sestavu přístrojů a mezi nimi podobně rozměrný display palubního počítače. Jsou sem svedeny jen ty nepodstatnější funkce. Hlavní obrazovka počítače je na střední konzoli. Funkcí je tolik, že k praktické výuce nabízí VW ještě před převzetím nového vozu trenažér a lektora. Ovládání radiopřijímače, telefonování, tempomat a listování nabídkou funkcí je i na dvou svislých klávesnicích na volantu.

V nabídce motorů má pro phaetona výrobce tři agregáty: benzinový 3.2 V6 a 6.0 W12 a pětilitrový diesel V10 TDI. Redaktoři MFD měli k dispozici nejsilnější benzinový motor s výkonem 177kW/241k, který disponoval úctyhodným točivým momentem plných 315Nm. Převodovka byla automatická, i když k tomuto pohonu je možné žádat i manuál. Výkon motoru udělal ze dvou nebo tří prvních rozjezdů na křižovatkách nepohodlnou jízdu, protože letecky silný agregát donutil i těžkou limuzínu vyrazit kupředu. Na vozovku přenášejí přitom sílu pohonu všechna čtyři kola.

Náklony a nerovnosti za jízdy koriguje pneumatické odpružení. Pozoruhodností je důsledná snaha o co nejdokonalejší odhlučnění motoru. U phaetonu je to dovedeno tak daleko, že už od rychlosti kolem 130 km za hodinu překrývá chod vozu aerodynamické tření, a to přitom díky souvislé karoserii neopustí limit luxusního šumu. Na německém trhu se phaeton začal prodávat nejméně kolem 65 tisíc eur a v ČR lze první vozy očekávat na podzim za cenu od dvou milionů korun.

Vůz zapůjčený redakci měl hodnotu zhruba tři miliony korun. Jeho průměrná spotřeba při normální jízdě nepřesáhla 17 litrů. Omezovač rychlosti byl nastaven na 250 km v hodině a při dálničním provozu na maximálních výkonech spotřeboval nejméně 25 litrů na 100 kilometrů. Z tahu motoru bylo patrné, že po vyřazení omezovače by nejvyšší dosažitelná rychlost mohla narůst až ke třem stům kilometrů za hodinu.

Šéf vývoje se rád pochlubí
Šéf vývoje phaetonu Werner Wilhelm najezdí ročně mnohokrát víc, než je běžný německý průměr, až osmdesát tisíc. Většinu z těch kilometrů v poslední době najezdil phaetonem. Z nové manufaktury VW v Drážďanech má jeden z otců phaetonu dobrý pocit. Vůbec mu nevadí, že je to velmi futuristická stavba. Nebojí se ani, že by se stala jenom jakýmsi skleněným monstrem, do něhož smějí jenom ti, kdo tu pracují, a zákazníci a skutečný běžný městský život sem nikdy nepronikne. Už dnes to tak prý vůbec není: Každý den přijde přes 250 návštěvníků na prohlídku. Původně jsme počítali tak se stovkou. První den jsem tu měl s sebou svou ženu. Musel jsem ji nechat chvíli samotnou v bufetu. Přišel jsem po deseti minutách a ona se bavila s dalšími osmi lidmi. Kdyby ta budova vyvolala nějaký skličující pocit, asi bych ji zase našel jen tak s kafem... Stejně působivé jako celá stavba jsou ve skleněné továrně křiklavě bílé montérky dělníků. Když se Wernera Wilhelma zeptáte, jestli to má mít nějaký symbolický význam, řekne s pobavením: "Samozřejmě. Mám to vysvětlovat...?" Když VW začal hledat lidi na výrobu phaetonu, ani moc dlouho to prý netrvalo. Museli z deseti tisíc uchazečů vybrat osm set. Podstatně déle trvalo jejich školení. Přitom prý lektoři mysleli i na potlačení rizika duševní únavy každého, kdo dělá na běžícím pásu. Werner Wilhelm si sám moc dobře pamatuje na grotesku Charlieho Chaplina, který předváděl, jak se dá při práci na pásu přijít o rozum: "Naši lidé umějí dělat většinu prací. Nejsou připoutáni na jediné místo. Kolem pásu není nikde vidět třeba židli nebo značku na podlaze. I během výroby mají čas zajít jeden za druhým a popovídat si. A nikdo je za to nebude kárat," vysvětluje Werner Wilhelm.

Autor:




Nejčtenější

Yamaha podle všeho připravuje vstup velkého tříkolového motocyklu na trh....
Motorkáři zbrojí na Miláno, letos ve znamení naháčů a nového GoldWingu

Hlavní novinky motorkářské výstavy EICMA v Miláně letos podle většiny upoutávek přijedou z Japonska. Módní retro vlna pro příští rok nabírá ostřejší a...  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

Další z rubriky

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.