Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Phoenix má vzkřísit legendární značku: Tatra představuje nový náklaďák

  9:52aktualizováno  10:16
Světoznámý kopřivnický výrobce představuje modelovou řadu civilních nákladních vozidel. Tatra Phoenix je prvním výsledkem spolupráce s nizozemskou společností DAF.

Fénix je bájný pták, který vstal z popela. Tatra se v něm zhlédla při hledání jména pro svůj nový náklaďák. Obnovit zacházející slávu značky má Phoenix. V Kopřivnici začíná "nová doba" s renomovaným partnerem v zádech. "Tatra Phoenix je nový začátek, start do nejvyšších pater," hlásá výrobce s nadějí a říká, že otevírá další kapitolu "světově úspěšného románu".

Tatra Phoenix

"Primárně jde ale o vůz značky Tatra. Vývoj i výroba jsou naše. Od společnosti DAF nakupujeme některé komponenty," vysvětluje šéf marketingu Tatry Martin Najzr. Na vyhlášený tatrovácký podvozek přidají kabiny a motory DAF. Česká značka bude hlavně využívat dealerskou síť nizozemského výrobce. Nizozemská firma na oplátku získá v tradičním tuzemském výrobci těžkých nákladních vozů 19procentní podíl. Víc o spolupráci Tatry a DAF čtěte zde

Phoenix se má postupně stát nejdůležitějším modelem pro civilní použití. Ve standardní konfiguraci budou v nabídce verze 4×4, 6×6, 8×8 a nově také 8×6. Novinka má podvozek světoznámé tatrovácké koncepce s centrální nosnou rourou. "Nyní používáme vzduchové odpružení všech náprav. To přispělo ke zvýšení komfortu jízdy. Díky tomu vůz dosáhne v terénu i vyšší rychlosti," dodává Jiří Kašpárek z Tatry.

Naživo svou novinku Tatra ukáže veřejnosti v nejbližších týdnech. "Nejprve chceme Tatru Phoenix prezentovat našim dealerům. Pro představení veřejnosti využijeme pravděpodobně některou z akcí, které se budou konat," říká Jiří Kašpárek. V úvahu přichází například ostravské Dny NATO či Mezinárodní strojírenský veletrh v Brně.

Nová tatra se může pochlubit především modernější a prostornější kabinou ve dvou či třímístné verzi. Dodává ji DAF a na výběr je buď krátká, nebo spací verze.

Motor je vodou chlazený šestiválec a vyrábí ho nizozemská firma PACCAR z holdingu DAF.  "Objem motoru je 12,9 litru. Dosud jsme používali motory chlazené vzduchem," dodává Kašpárek.  K mání je ve výkonových verzích 256, 300, 340 nebo 375 kW. Převodovka od německé firmy ZF je šestnáctistupňová, zákazníci mohou vybírat mezi manuální a automatizovanou.

Tatra udává maximální rychlost, kterou může phoenix dosáhnout, 85 kilometrů v hodině. Přední nájezdový úhel může být až 35 stupňů.

Tatra Phoenix

Vedení společnosti zatím nechce zveřejnit cenu, za kterou se nový vůz bude prodávat. Automobilka chce novinku nabízet firmám ve stavebnictví, důlním průmyslu, lesnictví nebo pro těžbu ropy a plynu. Kopřivnický výrobce těžkých náklaďáků doufá, že phoenix značce přiláká nové zákazníky.

Tatra byla založena v roce 1850 v Kopřivnici. Tím se řadí k nejstarším světovým výrobcům automobilů. Během let vystřídala železniční i leteckou výrobu, dnes se specializuje výhradně na produkci nákladních vozů. Její vozy slouží pro civilní i armádní účely.

Tatrovácká specialita

Podvozek s centrální nosnou rourou

Podvozek s centrální nosnou rourou a nezávisle zavěšenými výkyvnými polonápravami je tatrovácká chlouba, která dává výjimečné schopnosti při průjezdu náročným terénem.

Na centrální rouru je pomocí příčníků připojený svařovaný rám, ten tvoří extrémně tuhý nosný systém vozidla.

Podvozek tak může fungovat bez svařovaného horního rámu. To znamená, že některé nástavby mohou být připojeny pomocí příčníků přímo k centrální rouře.

Díky tomu se především u sklápěčů zvyšuje užitečné zatížení.

Tatra Phoenix

Tuhá nosná struktura podvozku ve spojení s nezávisle odpruženými polonápravami také umožňuje vyšší rychlost jízdy.


Autor:




Nejčtenější

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Další z rubriky

SsangYong Rexton
Rexton je po 16 letech nový. Offroadové techniky se nevzdal

V době, kdy nová generace u teréňáku znamená hlavně nárůst luxusu nebo rovnou odklon od jízdy v terénu, se SsangYong rozhodl postavit zcela nový model, který...  celý článek

Hyundai Kona
První dojmy: městský floutek Hyundai Kona má štramácký kabát

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Zatraktivnit značku, oslovit nové zákazníky a přispět k dosažení pozice nejsilnější asijské značky v Evropě – takovými hesly začíná oficiální popis nového vozu...  celý článek

Dopravní nehoda mezi obcemi Nelahozeves a Velvary (3. října 2017).
Bílé čáry na silnici mají řidičům napovídat, změnit je není jednoduché

Tragická nehoda u Nelahozevsi, při které řidič předjíždějící v zatáčce na plné čáře zabil sebe a matku dvou dětí, rozpoutala diskuzi ohledně vodorovného...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.