Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Test pojízdné kavárny. Legendu italských cest jsme opatrně projeli

aktualizováno 
Na základě italských skútrů Vespa („vosa“) vznikly hned po válce i malé tříkolové křížence mezi skútrem a náklaďákem. A ty logicky dostaly název Ape, v překladu „včela“. Od roku 1948 se vyrábějí dodnes, jde totiž o jedinou možnost zásobování v úzkých uličkách italských měst.

Podoba kabinky pochází od velmistra automobilového designu Giorgetto Giugiaro a jeho studia Italdesign. | foto: Jan Altnerpro iDNES.cz

Bez nich by se neobešla žádná prodejna, stavební či úklidová firma v Itálii od Neapole až po Janov.

Potkat se s nimi můžete i v Čechách na výstavách a festivalech, kde svým designem lákají na italskou kávu. Podařilo se nám přemluvit paní baristku, aby nám ráno před vybalením kavárny Ape půjčila na krátkou projížďku.

Fotogalerie

Naleštěné vozítko vzbuzuje kdekoli v provozu nadšený zájem, tolik mávajících dětí a veselých úsměvů jsme snad nikdy s žádným vozidlem nezažili. Konstrukce s jedním kolem vepředu, navíc jednostranně zavěšeným, maličkým vzduchem chlazeným dvoutaktním motorem 50 ccm a dvěma koly vzadu je doplněná malou kabinou od velmistra automobilového designu Giorgetta Giugiara a jeho bývalého studia Italdesign. První modely ještě měly jediné světlo jako skútry, dnešní verze už má dvě.

Můžete si vybrat, zda nasednete levými nebo pravými dveřmi, ale nasoukat se do malé kabiny není pro 195 cm vysokého redaktora snadný úkol. Jedinou možností je napřed nacpat tělo a pak procpat pod řídítky i nohy. Ještě že tento autoskútr nemá volant, pod ním už bych nohu neprotáhl.

Široká koženkou potažená lavice má optimisticky i bezpečnostní pás, ovšem o jeho smyslu lze vzhledem k miniaturním rozměrům a minimálním výztuhám karoserie jen spekulovat. Nechybí stěrač s ostřikovačem, blinkry a hlavně vesele naladěný klakson na rozhánění turistů.

Štěknutí a čtyřicetikilometrový kalup

Mačkám startér a okamžitě se ozývá vzteklé štěkání maličkého dvoutaktního jednoválce, které už samo o sobě dokáže v dnešním čtyřtaktním světě vykouzlit nostalgický úsměv na tváři. Na podlaze je jediný pedál, který ovládá brzdy na zadních kolech - pěkně klasicky pomocí lankových převodů, na hydrauliku nebo ABS rovnou zapomeňte. O zbytek se postarají řídítka okopírovaná z prvních modelů Vespy.

Řadí se levačkou otáčením rukojeti, při řazení je třeba zmáčknout páčku spojky a otočit. Zařazený převodový stupeň se ukazuje na mechanickém číselníku, pokud byste potřebovali zpátečku, zařadíte pákou u levé nohy zpětný chod a máte na couvání zase čtyři rychlosti. Jednodušší je ale vyskočit z kabiny a lehoučký stroj na parkovací místo zatlačit ručně.

Technické údaje

  • délka x šířka x výška x rozvor (mm): 2 700 x 1 260 x 1 550 x 1 590
  • ložná plocha (mm): 1 420 (1 250 u krátkého valníku) x 1 200
  • motor: zážehový dvoutaktní vzduchem chlazený jednoválec 49,8 ccm
  • max. výkon (kW/k): 1,8/2,5 při 5500 ot./min
  • pohon kol: zadní, bez diferenciálu
  • převodovka: 4stupňová
  • počet míst/dveří: 1/2
  • max. rychlost (km/h): 40
  • spotřeba (l/100 km): 2,7
  • celková/ užitná hmotnost (kg): 510/293
  • základní cena bez DPH (Kč): 156 500 Kč

Jednoválec o skromném výkonu 1,8 kW je typický dvoutakt a říká si o vytáčení, je ale zpřevodovaný na pomalý chod a na vytočenou jedničku jede vlastně jen tempem rychlejší chůze. Když postupně nasázím další kvalty a skončím u čtyřky, vozítko peláší zhruba čtyřicítkou a v kabince mám pocit jako v závodním speciálu. Přední kolo poskakuje na nerovnostech a před každou zatáčkou zpomaluji skoro k zastavení, protože nechci riskovat převrácení s těžkou nástavbou s kavárnou.

Celková hmotnost bez nástavby je pod půl tuny, nástavba může být dalších 300 kg. V nabídce Piaggia už ale jsou i podstatně silnější modely se zážehovou dvoustovkou nebo vznětovým motorem 400 ccm a nosností až 650 kg a jsou dovážené i do Česka.

V Itálii berou tyto malé křížence mezi náklaďáčky a skútry za své národní dědictví a úvahy o ukončení výroby by byly snad i kacířstvím. Piaggio Ape se vyrábí v moha verzích a provedeních také v Asii, kde po doplnění o korbičku se sedadly slouží jako rikša taxi. V San Marinu zase funguje speciální závodní klub, kde startují sportovní Ape RR bez korbičky a s vyladěnými závodními motory na speciální tratě, které projíždějí prakticky neustále v driftu.

Samotná jízda za řídítky autoskútru je svérázný zážitek a já jen lituji, že se kvůli těžké kavárně za zády nemůžu odvážit vyzkoušet ostřejší průjezdy zatáčkami s odlepením jednoho zadního kola od země. Určitě bych rozbil hrnečky a pak musel za trest celý den umývat nádobí a vařit kávu. To jsem si samozřejmě také vyzkoušel, stačí vyklopit obě strany korbičky nahoru a udělat z nich střechu stánku, pak už jen vytahat ze šuplíků suroviny a začít lákat první zákazníky na vůni italského presa.

Stačí vyklopit bočnice a udělat z nich stříšku.

Stačí vyklopit bočnice a udělat z nich stříšku.

Autoři:


Nejčtenější

Revoluce v kufru auta. Ministerstvo chystá změny v povinné výbavě

Test autolékárniček

Ministerstvo dopravy připravilo návrh na změny, které mají výrazně omezit povinnou výbavu aut. Od 1. října by tak už...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...



Průvodkyně za volantem: policii zajímá, za kolik krav mě táta prodá

Průvodkyně za volantem Nela Přidálková najezdila desetitisíce kilometrů po...

Za poslední čtyři měsíce najela 21 tisíc kilometrů po Africe. Loni odřídila kolem 45 tisíc kilometrů po USA, sedm tisíc...

S tímto Tankem můžete legálně na silnice. Pod kapotou má pekelnou kočku

Rezvani Tank Military Edition

Malosérioví výrobci hledají každou skulinu na trhu. Americká značka Rezvani připravila SUV, které ty ostatní zahalí...

Chcete vidět Černobyl na vlastní oči? Máme návod k použití

Před opuštěním zóny absolvují návštěvníci dozimetrickou kontrolu.

Pozůstatek černobylské tragédie dnes ukazuje následky společenského selhání i panenskou přírodu. Proč stojí za to...

Další z rubriky

OBRAZEM: Podívejte se na perly pražského srazu harleyů

Harley-Davidson 115th Anniversary

Na oslavy 115. výročí založení legendárního amerického výrobce motorek Harley-Davidson dorazilo do Prahy přes 110 000...

Honda protáhla Forzu posilovnou. Berte rovnou tu silnější

Nová Honda Forza 300

V letošním roce přichází Honda s důkladně inovovanou verzí skútru Forza ve dvou nejžádanějších kubaturách 125 a 300....

Kousavá jawa slaví padesátku v Brně, kde na ní Franta Štastný jel nejlíp

František Šťastný

Před padesáti roky v Brně František Štastný zajel svůj nejlepší domácí výsledek v mistrovství světa. Na motorce, které...

BMW F 700 GS
BMW F 700 GS

r.v. 2013, naj. 5 915 km, 1. majitel
215 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz