Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Piëch o Dieselgate: Vedení VW o „cinknutých“ TDI vědělo

  12:00aktualizováno  12:00
Bývalý předseda dozorčí rady německé automobilky Volkswagen Ferdinand Piëch tvrdí, že někteří členové rady měli informace o manipulacích firmy s testy emisí ve Spojených státech již v březnu 2015, tedy zhruba půl roku před tím, než to odhalily americké úřady.

Martin Winterkorn (vlevo) a jeho názorový odpůrce, bývalý předseda dozorčí rady Ferdinand Piëch. | foto: Reuters

Podle Piëcha mezi tyto členy dozorčí rady patří mimo jiné premiér spolkové země Dolní Sasko Stephan Weil či šéf závodní rady VW Bernd Osterloh. Dozorčí rada však Piëchova tvrzení odmítá.

Piëch podle německého tisku tvrdí, že v únoru 2015 získal informace o možných podvodech s emisemi od jisté izraelské bezpečnostní firmy.

Umanutý despota, génius, šílenec

Ferdinand Piëch, muž několika hvězdných kariér

Portrét jedné z největších osobností autoprůmyslu druhé poloviny 20. století a člověka s psychopatickými sklony čtěte zde.

Ferdinand Piëch

Následně se prý na tuto záležitost ptal tehdejšího generálního ředitele Volkswagenu Martina Winterkorna a informoval o ní rovněž čtyři členy dozorčí rady, kromě Weila a Osterloha také Wolfganga Porscheho a Bertholda Hubera. Winterkorn ho údajně ujistil, že vše je pod kontrolou. Více čtěte zde.

Bývalý předseda dozorčí rady podle listu Spiegel před soudem v Braunschweigu měl doslova řici: „Winterkorn věděl všechno.“

Piëch podle dozorčí rady přišel s podobnými obviněními již loni na jaře. Tato tvrzení prý byla v rámci nezávislého interního vyšetřování důkladně přezkoumána, aniž by byly nalezeny jakékoli důkazy podporující jejich pravdivost.

„Celkově byla tato tvrzení klasifikována jako nedůvěryhodná,“ uvedla dozorčí rada. V oficiálním prohlášení Piëchova slova důrazně odmítla a oznámila, že zvažuje proti němu právní kroky.

DIESELGATE

Speciální příloha iDNES.cz

Vše o emisní aféře koncernu Volkswagen čtěte zde.

„Tato obvinění jsou nepravdivá. Kdyby nás Piëch informoval, mohli jsme podnik i jeho zaměstnance uchránit před značnou újmou,“ uvedli ve společném prohlášení Osterloh a Huber. Dodali, že vedení Volkswagenu by mělo zvážit právní kroky proti Piëchovi.

Devětasedmdesátiletý Piëch je spoluvlastníkem holdingové společnosti Porsche SE, která je většinovým akcionářem Volkswagenu. Z čela dozorčí rady VW odešel v dubnu 2015 po prohraném mocenském boji s Winterkornem, který byl původně Piëchovým chráněncem. Toho v té době podpořila zejména spolková země Dolní Sasko, která je se zhruba pětinovým podílem druhým největším akcionářem Volkswagenu.

Americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) v září 2015 Volkswagen obvinila, že do vozů s naftovým motorem instaloval software umožňující při testování emisí skrývat vysoce nadlimitní hodnoty oxidů dusíku. Volkswagen následně přiznal, že tento software po celém světě instaloval do zhruba 11 milionů naftových aut. Skandál se týká i zhruba 1,2 milionu vozů Škoda Auto.

Winterkorn v důsledku emisní aféry odstoupil z funkce. Němečtí prokurátoři koncem letošního ledna rozšířili vyšetřování emisního skandálu Volkswagenu i na Winterkorna, kterého podezřívají, že o manipulacích s emisemi věděl dříve, než dosud tvrdil.

Autoři: ,




Nejčtenější

Testování reakcí okolí na auto bez řidiče. Testovací jezdec se převlékl za...
Testy aut bez šoféra: řidič převlečený za sedadlo, auto se dvěma volanty

Vývoj autonomních vozů není jen otázkou senzorů, procesorů a učících se algoritmů. Automobilky musí vyřešit i řadu psychologických problémů. Vznikají tak...  celý článek

Autocentral: Audi A6 v městském provozu (screenshot)
Autocentral: Test Audi A6

Co je zač Audi A6 a co obnáší péče o takové auto? Na to odpoví Míra Hejda a expert Jirka v novém díle pořadu Autocentral.   celý článek

Autosalon Frankfurt 2017
Subaru Impreza se vrací do Evropy, opět jako hatchback

Nová platforma, nové motory, důkladně zmodernizovaný design, ale samozřejmě také pohon všech kol. K tomu sériově dodávaná převodovka CVT. To je nová Impreza,...  celý článek

Philips and Renault collaborate at the 2017 Frankfurt Motor Show
OBRAZEM: Hyundai i30 má nový krásný zadek

Fastback je trochu pozapomenutý druh karoserie. Poslední dobou ovšem zažívá renesanci, akorát se jim říká jinak. Ladně splývající záď sportovního střihu nově...  celý článek

Hyundai Kona
První dojmy: městský floutek Hyundai Kona má štramácký kabát

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Zatraktivnit značku, oslovit nové zákazníky a přispět k dosažení pozice nejsilnější asijské značky v Evropě – takovými hesly začíná oficiální popis nového vozu...  celý článek

Další z rubriky

Bentley Continental GT
Bentley zanevřel na fotbalisty a míří na čínského zákazníka

Frankfurt (Od zpravodaje iDNES.cz) Čína je pro mnohé automobilky největším odbytištěm a to se projevuje i na nabídce modelů. Zdá se, že se tím teď začala řídit i značka Bentley, která ve...  celý článek

Aktivisté Greenpeace protestovali před frankfurtským výstavištěm.
Nejhorší čas na autosalon. Automobilky peskují politici i ekologové

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Autosalon ve Frankfurtu je dnes výsostným polem německých značek. Ostatní, které dorazily, jsou tu chvílemi trochu do počtu. Překvapením jsou čínská auta, ale...  celý článek

Automobilka Porsche představila třetí verzi SUVéčka Cayenne
Nový cayenne je zatím bez dieselu a má ochranu před odřením ráfků

Frankfurt (Od zpravodaje iDNES.cz) Na autosalonu ve Frankfurtu si svou výstavní světovou premiéru odbývá Porsche Cayenne třetí generace. SUV, které před patnácti lety v podstatě zachránilo...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.