Piëch o Dieselgate: Vedení VW o „cinknutých“ TDI vědělo

  12:00aktualizováno  12:00
Bývalý předseda dozorčí rady německé automobilky Volkswagen Ferdinand Piëch tvrdí, že někteří členové rady měli informace o manipulacích firmy s testy emisí ve Spojených státech již v březnu 2015, tedy zhruba půl roku před tím, než to odhalily americké úřady.

Martin Winterkorn (vlevo) a jeho názorový odpůrce, bývalý předseda dozorčí rady Ferdinand Piëch. | foto: Reuters

Podle Piëcha mezi tyto členy dozorčí rady patří mimo jiné premiér spolkové země Dolní Sasko Stephan Weil či šéf závodní rady VW Bernd Osterloh. Dozorčí rada však Piëchova tvrzení odmítá.

Piëch podle německého tisku tvrdí, že v únoru 2015 získal informace o možných podvodech s emisemi od jisté izraelské bezpečnostní firmy.

Umanutý despota, génius, šílenec

Ferdinand Piëch, muž několika hvězdných kariér

Portrét jedné z největších osobností autoprůmyslu druhé poloviny 20. století a člověka s psychopatickými sklony čtěte zde.

Ferdinand Piëch

Následně se prý na tuto záležitost ptal tehdejšího generálního ředitele Volkswagenu Martina Winterkorna a informoval o ní rovněž čtyři členy dozorčí rady, kromě Weila a Osterloha také Wolfganga Porscheho a Bertholda Hubera. Winterkorn ho údajně ujistil, že vše je pod kontrolou. Více čtěte zde.

Bývalý předseda dozorčí rady podle listu Spiegel před soudem v Braunschweigu měl doslova řici: „Winterkorn věděl všechno.“

Piëch podle dozorčí rady přišel s podobnými obviněními již loni na jaře. Tato tvrzení prý byla v rámci nezávislého interního vyšetřování důkladně přezkoumána, aniž by byly nalezeny jakékoli důkazy podporující jejich pravdivost.

„Celkově byla tato tvrzení klasifikována jako nedůvěryhodná,“ uvedla dozorčí rada. V oficiálním prohlášení Piëchova slova důrazně odmítla a oznámila, že zvažuje proti němu právní kroky.

DIESELGATE

Speciální příloha iDNES.cz

Vše o emisní aféře koncernu Volkswagen čtěte zde.

„Tato obvinění jsou nepravdivá. Kdyby nás Piëch informoval, mohli jsme podnik i jeho zaměstnance uchránit před značnou újmou,“ uvedli ve společném prohlášení Osterloh a Huber. Dodali, že vedení Volkswagenu by mělo zvážit právní kroky proti Piëchovi.

Devětasedmdesátiletý Piëch je spoluvlastníkem holdingové společnosti Porsche SE, která je většinovým akcionářem Volkswagenu. Z čela dozorčí rady VW odešel v dubnu 2015 po prohraném mocenském boji s Winterkornem, který byl původně Piëchovým chráněncem. Toho v té době podpořila zejména spolková země Dolní Sasko, která je se zhruba pětinovým podílem druhým největším akcionářem Volkswagenu.

Americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) v září 2015 Volkswagen obvinila, že do vozů s naftovým motorem instaloval software umožňující při testování emisí skrývat vysoce nadlimitní hodnoty oxidů dusíku. Volkswagen následně přiznal, že tento software po celém světě instaloval do zhruba 11 milionů naftových aut. Skandál se týká i zhruba 1,2 milionu vozů Škoda Auto.

Winterkorn v důsledku emisní aféry odstoupil z funkce. Němečtí prokurátoři koncem letošního ledna rozšířili vyšetřování emisního skandálu Volkswagenu i na Winterkorna, kterého podezřívají, že o manipulacích s emisemi věděl dříve, než dosud tvrdil.

Autoři: ,

Nejčtenější

Pár základních pravidel a fint pro parkování v nákupních centrech

2016: Přeplněná parkoviště před OC Metropole Zličín, jedním z největších...

O parkování na obřích parkovištích u nákupních center se traduje spousta mýtů. Tím největším je, že pokud je od silnice...

Jozef Kabaň: Změny budou, hlavně musí posouvat BMW správným směrem

Šéfdesignér značky BMW Jozef Kabaň

Jozef Kabaň se v Česku proslavil především coby šéfdesignér domácí automobilky Škoda. Když před rokem přestoupil do...

Moderní diesely jsou čistší než benzinová auta, ukazuje měření v provozu

Emisní laboratoř Škody Auto

Evropská asociace výrobců automobilů zveřejnila výsledky měření dieselových motorů v reálném provozu. Vyplývá z nich,...

Autofotka týdne: Elektrické monstrum atakuje americké modly

Rivian R1T

Zapamatujte si značku Rivian. Zatím není známá, ale když všechno dobře dopadne, mohla by to být druhá Tesla. Rivian...

Žádné auto, žádné problémy. Moskvané odhalili kouzlo jejich sdílení

UCPANÁ SILNICE. Muž přechází ulici během dopravní zácpy na nábřeží řeky Moskvy...

Desetitisíce obyvatel Moskvy začaly využívat sdílení automobilů kvůli stoupajícím nákladům na parkování a úbytku...

Další z rubriky

Odpovědnost za řízení zatím nese člověk. Otázka je, jak dlouho

Autonomní kabinka Volkswagen Sedric

Divoké představy o budoucí podobě silničního provozu se pomalu začínají naplňovat. Jaké problémy s provozem autonomních...

OBRAZEM: České Bugatti Chiron z Lega je v Praze. Byli jsme u vybalování

Bugatti Chiron z Lega Technik. Instalace výstavky v Alze.

Bugatti Chiron z Lega Technik je k vidění v showroomu Alza. Hypersport, který z více než milionu dílků Lega postavili v...

Jozef Kabaň: Změny budou, hlavně musí posouvat BMW správným směrem

Šéfdesignér značky BMW Jozef Kabaň

Jozef Kabaň se v Česku proslavil především coby šéfdesignér domácí automobilky Škoda. Když před rokem přestoupil do...

Najdete na iDNES.cz