Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pininfarina B0: budoucnost aut je elektrická

aktualizováno 
Bílé auto velikosti fabie bylo škoda v Paříži přehlédnout. I přesto, že parkovalo schované až úplně vzadu v jedné z hal výstaviště u Porte de Versailles. Zaprvé nese jméno věhlasného design studia Pininfarina a zadruhé je to elektromobil, který se bude od příštího roku vyrábět.

Pininfarina B0 | foto: Pininfarina

Pininfarina, to je osvědčená značka, která před nedávnem přišla o svého kapitána. Andrea Pininfarina před nedávnem tragicky zahynul, i proto se zdálo, že je na stánku s autem jménem B0 tak trochu smutno. Italská karosárna, která dala světu jedny z nejkrásnějších aut historie, se dohodla s francouzskou společností Bolloré a od přespříštího roku budeme auto jménem Pininfarina B0 potkávat na silnicích.
 
Elektromobil s dojezdem plánovaným na 250 kilometrů ukládá energii v bateriích kombinovaných s tzv. "superkondenzátory". Dobíjí se ze zásuvky, něco elektřiny přidají solární články na střeše a kapotě. Superkondenzátory, které vymysleli u Bolloré, mají za úkol schraňovat energii při brzdění, tomu se říká rekuperace a využívají ji snad všechna auta jezdící na elektřinu. Speciální lithium-metal-polymerové akumulátory LMP (Lythium Metal Polymere), uložené uprostřed mezi nápravami, se pak nabíjejí z běžné zásuvky. Velkým plusem je jejich životnost, mají vydržet 200 000 kilometrů.

Z nuly na stovku vystartuje relativně vysoké, ale půdorysem typicky městské auto za skvělých 6,3 sekundy. Maximální rychlost, kterou "bé-nule" dává 45kilowattový elektromotor, je omezena elektronikou na dálničních 130 km/h.
 
Druhá cesta: hybridy
Právě Pininfarina ukazuje, jak se to dnes s automobilovým světem má. Věhlasné studio je podepsané také pod jednou z nejzářivějších hvězd Paříže, kterou je Ferrari California. Italské design studio ale sází na elektřinu.
 
Musíme počítat s tím, že už brzy nebudeme počítat koně pod kapotou a soutěžit v objemu motoru. Srovnávat auta budeme podle dojezdu na jedno nabití u zásuvky a uložení a typu baterií.
 
Každá automobilka, která dnes něco znamená, vyvíjí auto poháněné elektřinou. Buď to jsou stoprocentní elektromobily, nebo hybridní auta. Ty první jezdí od zásuvky k zásuvce a ještě si dobíjejí baterky při brzdění nebo z fotovoltaických článků. Hybridy používají kombinaci elektromotoru a spalovacího motoru, francouzské automobilky mají raději naftové, ostatní benzinové. Hybridní modely už běžně pořídíme u japonského Lexusu, fenoménem je Toyota Prius, který kariéru hybridů nastartoval. Přímého konkurenta priusu "spalujícího elektrony" chystá Honda, jmenovat se bude Insight.
 
Velkou hybridní ofenzivu chystá koncern PSA (Citroën a Peugeot), který v Paříži představil koncept HYmotion. Už za pár let budou mít elektrické citroëny a peugeoty na jednom konci auta spalovací motor a na druhém elektromotor. Každý pohání jednu nápravu a všechno to řídí elektronika.

Chevrolet Volt

Jinak na to jde  novinka, která už je téměř v prodeji. Chevrolet Volt má v sobě sice také elektro a spalovací motor, auto ale jezdí výhradně na energii z akumulátorů. Malý spalovací motor nepohání přímo kola, má ale za úkol v případě potřeby baterky dobíjet.

Elektrický sporťák
Čistě elektrické auto představila také málo známá monacká značka Venturi. Plně elektrický sporťák jménem Volage chce začít vyrábět v roce 2012. V každém ze čtyř kol jsou schované hned dva elektromotory. První kolo pohání, druhý obstarává brzdění a aktivní elektronicky řízené tlumiče. Dohromady dávají motory 220 kW výkonu a 232 Nm krouticího momentu. Na jedno nabití li-pol baterií ujede volage přes 300 kilometrů. Z nuly na stovku se rozjede pod 5 sekund a maximálně pofrčí stopadesátkou.

Venturi Volage

Automobilky také před autosalonem prohledaly depozitáře, aby se pochlubily "elektrickou minulostí". Na stánku Renaultu tak stál model Dauphine z šedesátých let, který měl pod kapotou elektromotor a akumulátory. Na to, že stavěl elektromobily, se rozvzpomněl také Peugeot a přivezl model 106, který v devadesátých letech tankoval u zásuvky.



Nejčtenější

Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...

Vstupní bránu do Itálie čekají po pádu mostu kolony a dopravní katastrofa

Ponte Morandi v Janově na archivním snímku

Zborcení mostu v Janově je nejen tragédií pro všechny, které pád přímo zasáhl a poškodil, ale i katastrofou pro město....



Milovník betonu. Morandiho mosty jsou krásné, ale moc nevydrží

04

Vzděláním inženýr, duchem architekt. Riccardo Morandi patřil k nejvýznamnějším italským tvůrcům 20. století, díky své...

Kečupgate: nová aféra Volkswagenu startuje v kantýně

Kečup, který se podává k párkům v kantýnách Volkswagenu v německém Wolfsburgu.

Volkswagen stála aféra dieselgate, od které zanedlouho uplynou tři roky, miliardy eur. Někteří bývalí členové...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...

Další z rubriky

Autofotka týdne: Krásné unikátní kombi Bentley je křížené s mercedesem

Bentley S2 Wendler

Zlatá šedesátá, řeknete si, když si prohlédnete výjimečné kombi Bentley, které na zakázku vytvořila německá karosárna...

Konec dieselů. Volvo S60 Made in USA už je mít nebude

Volvo S60 2018

Volvo v nové šedesátkové řadě nejprve představilo kombík, na sedan přišla řada za půl roku až se slavnostním otevřením...

Hummer H1 se vrací, je pekelně drahý a výkonný

Hummer H1 Mil-Spec Automotive

Hummery se už dávno neprodávají, ekonomická krize je poslala do automobilového důchodu. Přesto můžete mít takřka...

Najdete na iDNES.cz