Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pininfarina B0: budoucnost aut je elektrická

aktualizováno 
Bílé auto velikosti fabie bylo škoda v Paříži přehlédnout. I přesto, že parkovalo schované až úplně vzadu v jedné z hal výstaviště u Porte de Versailles. Zaprvé nese jméno věhlasného design studia Pininfarina a zadruhé je to elektromobil, který se bude od příštího roku vyrábět.

Pininfarina B0 | foto: Pininfarina

Pininfarina, to je osvědčená značka, která před nedávnem přišla o svého kapitána. Andrea Pininfarina před nedávnem tragicky zahynul, i proto se zdálo, že je na stánku s autem jménem B0 tak trochu smutno. Italská karosárna, která dala světu jedny z nejkrásnějších aut historie, se dohodla s francouzskou společností Bolloré a od přespříštího roku budeme auto jménem Pininfarina B0 potkávat na silnicích.
 
Elektromobil s dojezdem plánovaným na 250 kilometrů ukládá energii v bateriích kombinovaných s tzv. "superkondenzátory". Dobíjí se ze zásuvky, něco elektřiny přidají solární články na střeše a kapotě. Superkondenzátory, které vymysleli u Bolloré, mají za úkol schraňovat energii při brzdění, tomu se říká rekuperace a využívají ji snad všechna auta jezdící na elektřinu. Speciální lithium-metal-polymerové akumulátory LMP (Lythium Metal Polymere), uložené uprostřed mezi nápravami, se pak nabíjejí z běžné zásuvky. Velkým plusem je jejich životnost, mají vydržet 200 000 kilometrů.

Z nuly na stovku vystartuje relativně vysoké, ale půdorysem typicky městské auto za skvělých 6,3 sekundy. Maximální rychlost, kterou "bé-nule" dává 45kilowattový elektromotor, je omezena elektronikou na dálničních 130 km/h.
 
Druhá cesta: hybridy
Právě Pininfarina ukazuje, jak se to dnes s automobilovým světem má. Věhlasné studio je podepsané také pod jednou z nejzářivějších hvězd Paříže, kterou je Ferrari California. Italské design studio ale sází na elektřinu.
 
Musíme počítat s tím, že už brzy nebudeme počítat koně pod kapotou a soutěžit v objemu motoru. Srovnávat auta budeme podle dojezdu na jedno nabití u zásuvky a uložení a typu baterií.
 
Každá automobilka, která dnes něco znamená, vyvíjí auto poháněné elektřinou. Buď to jsou stoprocentní elektromobily, nebo hybridní auta. Ty první jezdí od zásuvky k zásuvce a ještě si dobíjejí baterky při brzdění nebo z fotovoltaických článků. Hybridy používají kombinaci elektromotoru a spalovacího motoru, francouzské automobilky mají raději naftové, ostatní benzinové. Hybridní modely už běžně pořídíme u japonského Lexusu, fenoménem je Toyota Prius, který kariéru hybridů nastartoval. Přímého konkurenta priusu "spalujícího elektrony" chystá Honda, jmenovat se bude Insight.
 
Velkou hybridní ofenzivu chystá koncern PSA (Citroën a Peugeot), který v Paříži představil koncept HYmotion. Už za pár let budou mít elektrické citroëny a peugeoty na jednom konci auta spalovací motor a na druhém elektromotor. Každý pohání jednu nápravu a všechno to řídí elektronika.

Chevrolet Volt

Jinak na to jde  novinka, která už je téměř v prodeji. Chevrolet Volt má v sobě sice také elektro a spalovací motor, auto ale jezdí výhradně na energii z akumulátorů. Malý spalovací motor nepohání přímo kola, má ale za úkol v případě potřeby baterky dobíjet.

Elektrický sporťák
Čistě elektrické auto představila také málo známá monacká značka Venturi. Plně elektrický sporťák jménem Volage chce začít vyrábět v roce 2012. V každém ze čtyř kol jsou schované hned dva elektromotory. První kolo pohání, druhý obstarává brzdění a aktivní elektronicky řízené tlumiče. Dohromady dávají motory 220 kW výkonu a 232 Nm krouticího momentu. Na jedno nabití li-pol baterií ujede volage přes 300 kilometrů. Z nuly na stovku se rozjede pod 5 sekund a maximálně pofrčí stopadesátkou.

Venturi Volage

Automobilky také před autosalonem prohledaly depozitáře, aby se pochlubily "elektrickou minulostí". Na stánku Renaultu tak stál model Dauphine z šedesátých let, který měl pod kapotou elektromotor a akumulátory. Na to, že stavěl elektromobily, se rozvzpomněl také Peugeot a přivezl model 106, který v devadesátých letech tankoval u zásuvky.





Nejčtenější

Hyundai Kona
První dojmy: městský floutek Hyundai Kona má štramácký kabát

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Zatraktivnit značku, oslovit nové zákazníky a přispět k dosažení pozice nejsilnější asijské značky v Evropě – takovými hesly začíná oficiální popis nového vozu...  celý článek

Vedoucí rubriky Auto.iDNES.cz František Dvořák (vlevo) v diskusním pořadu...
Autosalony to mají nahnuté, jsou drahé, říká expert

Evropské autosalony to mají nahnuté. Výrobci znají mnohem efektivnější a levnější způsoby, jak auta představit. Soumrak autosalonů, jak je známe, potvrzuje ten...  celý článek

Torzo MG J2, které nalezli archeologové v oblasti Larkhill.
Autofotka týdne: Archeologové hledali svědky války a vyhrabali auto

Oblast okolo Larkhill, městečka zapomenutého kdesi ve středu Británie, už dlouho systematicky prozkoumávají archeologové. To místo, které je na dohled...  celý článek

Testování reakcí okolí na auto bez řidiče. Testovací jezdec se převlékl za...
Testy aut bez šoféra: řidič převlečený za sedadlo, auto se dvěma volanty

Vývoj autonomních vozů není jen otázkou senzorů, procesorů a učících se algoritmů. Automobilky musí vyřešit i řadu psychologických problémů. Vznikají tak...  celý článek

Autosalon Frankfurt 2017
Subaru Impreza se vrací do Evropy, opět jako hatchback

Nová platforma, nové motory, důkladně zmodernizovaný design, ale samozřejmě také pohon všech kol. K tomu sériově dodávaná převodovka CVT. To je nová Impreza,...  celý článek

Další z rubriky

Philips and Renault collaborate at the 2017 Frankfurt Motor Show
OBRAZEM: Hyundai i30 má nový krásný zadek

Fastback je trochu pozapomenutý druh karoserie. Poslední dobou ovšem zažívá renesanci, akorát se jim říká jinak. Ladně splývající záď sportovního střihu nově...  celý článek

Nová generace elektromobilu Nissan Leaf
Nový elektromobil Nissanu má větší dojezd a jen jeden pedál

Japonská automobilka Nissan Motor představuje druhou generaci svého elektromobilu Leaf. Hatchback na baterky má mít větší dojezd, technologii na automatické...  celý článek

Dacia Duster
Dacia Duster je nejdůležitější premiéra Frankfurtu, prošmejdili jsme ji

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Až na začátku příštího roku potkáte v provozu novou Dacii Duster, dost možná si ji spletete se stávajícím modelem. Její design je od základu nový, ale zároveň...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.