Pirelli BS3 | foto: Pirelli

Převléknout, ne přezouvat. Italská revoluční pneu se nechytla

  • 20
Zimní pneumatiky jsou dnes pro většinu motoristů naprostou samozřejmostí, stejně jako pravidelné „přezouvání“ před nadcházející sezonou. Ale před mnoha desetiletími tomu tak nebylo. Pneumatikářská firma Pirelli se teď pochlubila výročím málo známého vynálezu, který byl jednou z cest k širokému přijetí zimních pneumatik.

Než se zimní pneumatiky staly takovou samozřejmostí, jakou jsou dnes, vedla k tomu poměrně dlouhá cesta. A mnohé kroky na ní jsou dnes vlastně zapomenuty, jak ukazuje výročí, které si připomíná pneumatikářská společnost Pirelli. Dnešní dvorní dodavatel plášťů pro Formuli 1 totiž slaví 60 let od uvedení hodně neobvyklé pneumatiky Pirelli BS3.

Ta byla poprvé světu představena v říjnu roku 1959 na autosalonu v Turíně a šlo o opravdu originální technické řešení. A jak se ukázalo, na řadu let i řešení praktické, nikoli o žádnou slepou uličku v historii motorismu.

Kouzlo celého vynálezu je skryto už v samotném názvu pneumatiky. Zkratka BS totiž znamená italsky „battistrada separata“ neboli samostatný běhoun. Možná se trochu u Pirelli inspirovali takzvaným protektorováním pneumatik, kdy se již na sjetý běhoun aplikuje nová vrstva a znovu zapeče. Jenže u Pirelli se obešli bez zapékání, a snadno tak šlo na jedné kostře měnit běhoun za ten s letním nebo zimním vzorkem. Pneumatika jako by se doslova převlékala.

Výměna přitom byla velmi snadná, vlastně mnohem jednodušší než současné sundavání celých kol nebo dokonce přezouvání pneumatik na stejném ráfku. Tady zase přišla inspirace z jiného řešení pro provoz na sněhu a ledu: sněhových řetězů.

První zimní pneumatika

Za první specializovanou zimní pneumatiku je považován plášť Kelirengas z roku 1934, který vytvořila gumárenská společnost Suomen Gummitehdas Osakeyhtiö. Plášť Nokia Kelirengas byl určen pro nákladní vozy, v roce 1936 se pak objevil i obdobný plášť pro osobní auta nazvaný Lumi-Hakkapeliitta. Označení Hakkapeliitta pak dodnes používají zimní pneumatiky koncernu Nokian, který je přímým nástupcem někdejších gumáren.

Fungovalo následovně: když chtěl uživatel (či mechanik) vyměnit dezén pneumatiky, bylo potřeba ji částečně vypustit, pak šly sejmout pásy aktuálního dezénu (byly tři). Na původní místo se osadily pásy nové a pneumatiku bylo potřeba opět dohustit na správný tlak. Právě dohuštění pak zajistilo pevné přilnutí běhounu ke kostře pneumatiky. Nic nebylo třeba zapékat, lepit či jinak spojovat, postačil tlak a správný tvar jednotlivých dílů této skládačky. Mimochodem, běhoun letního vzorku byl shodný s tehdejší pneumatikou Cinturato, tuto modelovou řadu Pirelli drží dodnes, byť se samozřejmě rozvinula do mnohem sofistikovanější podoby.

Celý systém byl tak jednoduchý, že se poměrně dobře ujal. Pirelli také uzavřelo dohodu se známým řetězcem Autogrill a v jeho servisních centrech podél dálnice, která spojovala jih Itálie se severem (slavná Autostrada del Sole), tak technici pneumatikářské společnosti zákazníkům na přání běhoun vyměnili, zatímco oni si mohli dát v restauraci u daného odpočívadla oběd nebo kávu.

Autory tohoto jedinečného řešení jsou Giuseppe Lugli a Carlo Barassi. Lugli byl šéf fyzikální laboratoře Pirelli a nadšený lyžař, který usoudil, že řetězy, které vlastně původně sloužily pro lepší trakci třeba zemědělských strojů na polích, nejsou pro automobil ideálním řešením. Barassi, který tehdy působil coby šéf vývoje, je pak podepsán pod patentem na řešení BS3, 

Pneumatika Pirelli BS3 se dočkala i nasazení v motorsportu. V Rallye Monte Carlo v roce 1961 ji obulo 28 posádek, z toho 23 dojelo do cíle. Chytré řešení ale nakonec mělo i nevýhody, které se ukázaly s rostoucím výkonem automobilů v podstatě nepřekonatelné. Silné motory a čím dál sofistikovanější podvozky schopné přenášet do té doby nevídaná boční přetížení byly jednoduše na tuto jednoduchou konstrukci příliš. A tak postupně přišel čas speciálních zimních pneumatik. Ostatně, účast v rallyovém sportu pomohla Pirelli vyvinout i první samostatnou zimní pneumatiku této značky – plášť MS35.


Sport v roce 2024

4. - 26. 5. Cyklistické Giro d´Italia
10. - 26. 5. MS v hokeji, Praha a Ostrava
26. 5. - 8. 6. Tenisové Roland Garros, Paříž