... píská klínový řemen?

aktualizováno 
Ostrý pískavý zvuk, který se ozývá z motorového prostoru některých aut krátce po nastartování, působí nejčastěji klínový řemen. Podle mínění opravářů stačí k odstranění nepříjemného zvuku kousek mýdla. "Boky řemenu potřeme toaletním nebo i tím nejobyčejnějším mýdlem, a je po pískání. Je to rada, kterou znali už naši dědové, a platí dodnes. Ale pozor, mýdlo sice nepříjemný zvuk odstraní, nikoliv však natrvalo. Pískající řemen totiž vždy značí, že s ním je něco v nepořádku," uvádí šéf autoopravny ve Starém Plzenci u Plzně Luboš Samec, který se automobilům věnuje déle než čtvrtstoletí.
Klínový řemen přenáší otáčky z klikového hřídele motoru na čerpadlo chladicího systému, na generátor elektrického proudu, kterým je u současných automobilů alternátor, u některých vozů i na čerpadlo posilovače řízení či na kompresor klimatizace nebo na ventilátor chladiče. Plzenecký automechanik říká, že pískání způsobuje buď nedostatečně napnutý řemen, nebo jeho opotřebené boky. To motorista pozná podle toho, že jsou značně oblýskané. Pískání je plodem řemene prokluzujícího v drážkách řemenic. "Řidičům doporučuji výměnu klínového řemene nejpozději po sto tisících kilometrech," pokračuje Luboš Samec. "Stav ovlivňuje také jeho stáří. Když se na bocích řemene objevují malé praskliny, je to právě čas vhodný k jeho výměně. Někdy stačí jen řemen dostatečně napnout. Měl by mít asi centimetrovou vůli při mírném zatlačení na jeho obvod. Přitom pozor: příliš napnutý řemen ohrožuje ložiska vodního čerpadla, alternátoru či dalšího příslušenství." Na stav klínového řemenu nemá vliv jen napnutí či množství ujetých kilometrů. Plzeňský mechanik Roman Rež tvrdí, že životnost řemenu zkracuje také nerovnoběžnost řemenic, které řemen pohání. "Nejčastěji se mimo rovinu dostává řemenice alternátoru. Stačí, aby byl - třeba po nehodě - volný či ohnutý držák alternátoru, a boky řemenu se tak nadměrně namáhají. Řemen se vytahuje, boky se opotřebovávají a pískání se ozve dřív. Potíže někdy dělá také křivá řemenice. Důležité je, aby v autě vždy byl řemen správného rozměru," upozorňuje Roman Rež, který se věnuje závodním i obyčejným automobilům už od začátku sedmdesátých let. Potíže se životností a opotřebením řemenů řeší výrobci automobilů v posledních letech montáží vícedrážkových řemenů, které jsou třeba i ve Škodě Felicia. "S vícedrážkovými řemeny už problémy prakticky nejsou," doplňuje Luboš Samec. "Méně potíží je také s novějšími klínovými řemeny, které mají ve spodní části zářezy. Jsou totiž pružnější než klasické," doplňuje Luboš Samec. Klasický klínový řemen pro osobní auto stojí od 105 korun (pro Škodu 120) do zhruba 300 korun (pro zahraniční vozy). Vícedrážkový řemen pro Škodu Felicia přijde přibližně na 220 korun a pro vozy Volkswagen Golf či Passat je za necelé čtyři stovky. Řemen se zářezy, který prodejci nabízejí jako mikrořemen, pořídí majitel stodvacítky za cenu do dvou set korun.

Moderní klínové řemeny se v osobních automobilech zbavily problémů svých předchůdců

Autor:

Nejčtenější

Pár základních pravidel a fint pro parkování v nákupních centrech

2016: Přeplněná parkoviště před OC Metropole Zličín, jedním z největších...

O parkování na obřích parkovištích u nákupních center se traduje spousta mýtů. Tím největším je, že pokud je od silnice...

ANALÝZA: Svět aut je pod dohledem Velkého bratra, nikdo se neschová

Ilustrační snímek

Auta byla ještě před pár lety symbolem svobody, do moderního vozu je ovšem o strach sednout. Na tapetě je teď Čína,...

Moderní diesely jsou čistší než benzinová auta, ukazuje měření v provozu

Emisní laboratoř Škody Auto

Evropská asociace výrobců automobilů zveřejnila výsledky měření dieselových motorů v reálném provozu. Vyplývá z nich,...

Žádné auto, žádné problémy. Moskvané odhalili kouzlo jejich sdílení

UCPANÁ SILNICE. Muž přechází ulici během dopravní zácpy na nábřeží řeky Moskvy...

Desetitisíce obyvatel Moskvy začaly využívat sdílení automobilů kvůli stoupajícím nákladům na parkování a úbytku...

Autofotka týdne: Elektrické monstrum atakuje americké modly

Rivian R1T

Zapamatujte si značku Rivian. Zatím není známá, ale když všechno dobře dopadne, mohla by to být druhá Tesla. Rivian...

Další z rubriky

Autofotka týdne: Elektrické monstrum atakuje americké modly

Rivian R1T

Zapamatujte si značku Rivian. Zatím není známá, ale když všechno dobře dopadne, mohla by to být druhá Tesla. Rivian...

Jozef Kabaň: Změny budou, hlavně musí posouvat BMW správným směrem

Šéfdesignér značky BMW Jozef Kabaň

Jozef Kabaň se v Česku proslavil především coby šéfdesignér domácí automobilky Škoda. Když před rokem přestoupil do...

Fešácký pick-up Mitsubishi dostal drsnou tvář

Mitsubishi L200 2019

Po čtyřech letech Mitsubishi osvěžilo svůj důležitý model pick-upu L200. Změn je hodně a jsou pořádně vidět. Výrazně se...

Najdete na iDNES.cz