Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

... píská klínový řemen?

aktualizováno 
Ostrý pískavý zvuk, který se ozývá z motorového prostoru některých aut krátce po nastartování, působí nejčastěji klínový řemen. Podle mínění opravářů stačí k odstranění nepříjemného zvuku kousek mýdla. "Boky řemenu potřeme toaletním nebo i tím nejobyčejnějším mýdlem, a je po pískání. Je to rada, kterou znali už naši dědové, a platí dodnes. Ale pozor, mýdlo sice nepříjemný zvuk odstraní, nikoliv však natrvalo. Pískající řemen totiž vždy značí, že s ním je něco v nepořádku," uvádí šéf autoopravny ve Starém Plzenci u Plzně Luboš Samec, který se automobilům věnuje déle než čtvrtstoletí.
Klínový řemen přenáší otáčky z klikového hřídele motoru na čerpadlo chladicího systému, na generátor elektrického proudu, kterým je u současných automobilů alternátor, u některých vozů i na čerpadlo posilovače řízení či na kompresor klimatizace nebo na ventilátor chladiče. Plzenecký automechanik říká, že pískání způsobuje buď nedostatečně napnutý řemen, nebo jeho opotřebené boky. To motorista pozná podle toho, že jsou značně oblýskané. Pískání je plodem řemene prokluzujícího v drážkách řemenic. "Řidičům doporučuji výměnu klínového řemene nejpozději po sto tisících kilometrech," pokračuje Luboš Samec. "Stav ovlivňuje také jeho stáří. Když se na bocích řemene objevují malé praskliny, je to právě čas vhodný k jeho výměně. Někdy stačí jen řemen dostatečně napnout. Měl by mít asi centimetrovou vůli při mírném zatlačení na jeho obvod. Přitom pozor: příliš napnutý řemen ohrožuje ložiska vodního čerpadla, alternátoru či dalšího příslušenství." Na stav klínového řemenu nemá vliv jen napnutí či množství ujetých kilometrů. Plzeňský mechanik Roman Rež tvrdí, že životnost řemenu zkracuje také nerovnoběžnost řemenic, které řemen pohání. "Nejčastěji se mimo rovinu dostává řemenice alternátoru. Stačí, aby byl - třeba po nehodě - volný či ohnutý držák alternátoru, a boky řemenu se tak nadměrně namáhají. Řemen se vytahuje, boky se opotřebovávají a pískání se ozve dřív. Potíže někdy dělá také křivá řemenice. Důležité je, aby v autě vždy byl řemen správného rozměru," upozorňuje Roman Rež, který se věnuje závodním i obyčejným automobilům už od začátku sedmdesátých let. Potíže se životností a opotřebením řemenů řeší výrobci automobilů v posledních letech montáží vícedrážkových řemenů, které jsou třeba i ve Škodě Felicia. "S vícedrážkovými řemeny už problémy prakticky nejsou," doplňuje Luboš Samec. "Méně potíží je také s novějšími klínovými řemeny, které mají ve spodní části zářezy. Jsou totiž pružnější než klasické," doplňuje Luboš Samec. Klasický klínový řemen pro osobní auto stojí od 105 korun (pro Škodu 120) do zhruba 300 korun (pro zahraniční vozy). Vícedrážkový řemen pro Škodu Felicia přijde přibližně na 220 korun a pro vozy Volkswagen Golf či Passat je za necelé čtyři stovky. Řemen se zářezy, který prodejci nabízejí jako mikrořemen, pořídí majitel stodvacítky za cenu do dvou set korun.

Moderní klínové řemeny se v osobních automobilech zbavily problémů svých předchůdců

Autor:



Nejčtenější

Velké srovnání cen autodílů: obří rozdíly, nejdražší jsou Japonci a Opel

Výměna autobaterie

Lehký ťukanec na křižovatce a ceny za opravu šplhají do desítek tisíc korun. Přední nárazník může stát čtyři tisíce,...

Vánoční shon znamená i chaos na parkovišti. A „ťukanců“ přibývá

Parkoviště před pražským obchodním centrem Metropole Zličín bylo během druhé...

Dlouhé minuty čekání, pak ještě delší hledání parkovacího místa a k tomu vystresovaní řidiči, kteří si navzájem...



Trik s dotací: Bude každý majitel Tesly v Německu vracet 4 tisíce eur?

Tesla Model S 85D

Aby bylo možné získat v Německu na koupi elektromobilu dotaci ve výši 4 tisíce eur, nesmí překročit cena vozu hranici...

Poctivost zdraží kontroly aut. Konec švindlů s měřením emisí

Fiat 500X při měření emisí ve švýcarské laboratoři na objednávku německé...

Od Nového roku začnou platit přísnější pravidla pro emisní kontroly. Každé auto bude mít fotku. Ale jsou s tím opět...

První jízda s Eclipse Cross. Nová éra Mitsubishi začíná nadějně

Mitsubishi Eclipse Cross

Japonsko je pro Evropana úplně jiný svět. Co je zvykem jinde, se tam nedělá. Třeba se nepřetahují zaměstnanci, prostě...



Další z rubriky

BMW chce na Sokolovsku polygon pro autonomní vozy

Kromě jízdních vlastností a technologií, které by se mohly prověřovat u nás,...

V Česku má vzniknout do roku 2021 testovací polygon automobilky BMW pro samořiditelné vozy. Server iHNED.cz to napsal s...

Vánoční shon znamená i chaos na parkovišti. A „ťukanců“ přibývá

Parkoviště před pražským obchodním centrem Metropole Zličín bylo během druhé...

Dlouhé minuty čekání, pak ještě delší hledání parkovacího místa a k tomu vystresovaní řidiči, kteří si navzájem...

OBRAZEM: Tuneři, šílenosti, legendy - to nejlepší z Essen Motor Show

Essen Motor Show 2017

Desítky světových úpravců předvádějících žhavé novinky pro nadcházející sezonu, stovky vystavených automobilů čítající...



Najdete na iDNES.cz