Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Když je hic, pijte o to víc. Klimatizace před dehydratací neochrání

  14:52aktualizováno  14:52
Dehydratace je skrytá hrozba pro řidiče. Vnitřek auta se umí na slunci rozpálit i na víc než 70 stupňů. Pijte co nejvíc a pravidelně.

Infrakamera umí změřit teplotu jednotlivých částí interiéru. Stupnice v pravé části obrázku ukazuje škálu teplot, které naměřila na přístrojové desce. Prostor pro nohy se umí lehce rozpálit na víc než čtyřicet stupňů. Že klimatizace běží naplno, ukazuje modrá barva u výdechů na přístrojovce. V poledním žáru se vnitřek černého auta na slunci vyhřeje klidně na víc než 70 stupňů. | foto: ADAC

V letních vedrech se interiér auta rozpaluje natolik, že v něm bez větrání posádka nevydrží. V poledním žáru se vnitřek černého auta vyhřeje i na víc než 70 stupňů. Posádce hrozí úpal – dech a tep se zrychlí, přichází bolest hlavy a pocity závratě.
 
Lékaři, policisté i sami řidiči se shodují, že vedro za volantem hodně ovlivňuje psychiku, vyvolává stres a ohrožuje zvláště ty řidiče, kteří mají například nemocné srdce.

Podle statistik vedro může i za zvýšení počtu nehod. Řidičům se v pomalu popojíždějících kolonách může rychle přehřát organismus, což má vliv na koncentraci. Zvyšuje se podrážděnost a agresivita. V krajním případě může dojít až k dehydrataci a bezvědomí.

Nedostatek tekutin vede ke ztrátě pozornosti, prodloužení reakční doby, změnám v psychice až šokovému stavu. "Nedostatek tekutin se projevuje také bolestmi hlavy, nesoustředěností a podrážděností, díky nimž schopnost kvalitně řídit výrazně klesá," upozorňuje Pavel Suchánek z Fóra zdravé výživy.

"Základním nápojem by měla být voda, a to v jakékoliv formě. Je jedno, zda perlivá, neperlivá, vlažná nebo ledová. Vhodné jsou také rozředěné džusy, ovocné šťávy, občas i sklenička slazené limonády, pokud je cesta náročnější. Výraznou většinu tekutin by však měla tvořit kvalitní lehce mineralizovaná voda," zdůrazňuje Suchánek.

S klimatizací pijte víc

Horní hranice vypitého množství tekutin stanovená není, jinak to je s hranicí spodní. "V teplém počasí by měl dospělý člověk vypít minimálně dva litry tekutin denně. Je-li při jízdě autem používána klimatizace, pak se ovšem toto množství ještě zvyšuje. Klimatizace totiž vysušuje vzduch a snižuje tak pocit, že se člověk potí. Tím nabývá falešného klidu a pohodlí, i když ve skutečnosti může výrazně dehydrovat," varuje odborník z Fóra zdravé výživy.

Mnozí řidiči se bojí, že budou-li hodně pít, budou pak také muset často stavět. Taková zastávka je naopak žádoucí. Řidič se protáhne, provětrá a odpočine si.





Nejčtenější

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Kia Carens - front
Autocentral: Test Kia Carens 1.7 CRDi

Značka Kia se těší čím dál tím větší oblibě. Jaká je Kia Carens 1.7 CRDi, ohlodávaná tři roky zubem času?   celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Další z rubriky

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.