Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Placené parkování má být i hlídané

aktualizováno 
Před odletem na lednovou služební cestu nechal podnikatel Jürgen Winkler z Prahy svůj Audi A6 v Praze - Před odletem na lednovou služební cestu nechal podnikatel Winkler z Prahy svůj Audi A6 v Praze - Ruzyni, kde za den stání na letištním parkovišti zaplatil 350 korun. "Když jsem se po čtyřiadvaceti hodinách vrátil, auto bylo pryč. V budce sedící muž mi řekl, že provozovatel za odstavené vozy neručí. Prý nejde o parkoviště hlídané, nýbrž jenom placené," líčí Winkler. Svým příběhem se zařadil k motoristům, kteří jsou ze zdejších parkovacích praktik rozčarováni: existuje vůbec při odstavení auta na placeném parkovišti jistota, že je pod dohledem?
I další zkušenosti ukazují, že provozovatelé placených parkovišť odpovědnost za vozidla odmítají. Právníci však jsou jiného názoru a tvrdí, že provozovatelé parkovišť za automobily a motocykly ručí. Právnička Renata Červená z ministerstva spravedlnosti říká, že záleží také na okolnostech konkrétního případu. "Státní orgán k tomu jednoznačný verdikt nedá, rozřešení musí udělat soudy," doplňuje Červená.

Řidič má šanci

"Majitel auta má samozřejmě právo na náhradu škody za vůz odcizený z parkoviště," tvrdí právník Michal Dlabola z právní pojišťovny pro motoristy D .A.S. "Pokud někdo nabízí odstavení auta na parkovišti za peníze, vždy ručí za vozidlo i za jeho příslušenství. Nic na tom nemění ani informace obsluhy před vjezdem na parkoviště, že jde o místa nehlídaná." Na ruzyňském letišti se však jakékoliv odpovědnosti za vozy zcela zříkají. "Nikde tady neuvidíte značku parkoviště. A poplatek, který u nás zaplatíte, není parkovné," tvrdí dispečer ruzyňské parkovací plochy Filip Novák. Michal Dlabola s takovým názorem nesouhlasí: "Stačí, když má plocha znaky parkoviště, což je v případě ruzyňského areálu naprosto nepopiratelné. Okradený se s provozovatelem může soudit. Věřím, že by uspěl." Dlabolův názor podporuje také pražský právník Zdeněk Svátek, který se věnuje dopravním problémům: "Z praxe znám případ, kdy řidič našel své auto na placeném parkovišti nabourané a majiteli plochy nezbylo než škodu uhradit. Bohužel, mnozí provozovatelé budou asi stále tvrdit, že za auto nezodpovídají." Jedním z takových příkladů je třeba Zlín. Jeho magistrát vlastní několik parkovišť, za jejichž užívání řidiči platí, odpovědnosti za auta se však město zříká. "Žádné z našich parkovišť není hlídané, jsou jen placená," tvrdí všem Emílie Klinkovská z odboru dopravy zlínského magistrátu.

Mnohdy chybí výběr

V nejasné situaci tak řidiči nezbývá než se před zaparkováním a zaplacením zeptat, zda platí pouze pronájem za místo, nebo mu obsluha také auto pohlídá a zaručí finanční náhradu v případě, že vůz někdo ukradne. A podle toho se zachová: buď zůstane a zaplatí, nebo pojede jinam. Potíž je však v tom, že volba mnohdy neexistuje. Za vše hovoří situace na už zmíněném ruzyňském letišti, kde přišel o luxusní vůz Jürgen Winkler. Jiná možnost k odstavení vozidla než uvedené parkoviště v okolí jednoduše není. Placená parkoviště motoristy provázejí doslova všude: od měst a obcí přes turisticky oblíbené hrady a zámky až po horská zimní střediska. A všude tam, kde auta zůstávají stát delší čas, se pohybují zloději. "Nelze vyloučit podezření, že na některých parkovištích obsluha dává zlodějům tipy ke krádežím. V mém případě na ruzyňské ploše podivně selhal kamerový systém, který podle mého názoru mohl zloděje pomoci odhalit," míní Winkler. Konkrétně on na tom není tak zle, zdlouhavé soudní spory ho nečekají, neboť měl vůz pojištěný. "Jiní jsou na tom hůř, když za odcizená auta nedostanou ani korunu," doplňuje Winkler.

Platit, nebo odjet?

Motoristé hovoří někdy až o chaosu, který se tuzemského parkování motorových vozidel leckde zmocnil. Kritizují například, že často nevědí, kdy vjíždějí na placená parkoviště. Někdy je pod značkou málo čitelná tabulka s cenami parkovného, jindy ani ta ne. Tak se stává, že řidič zaparkuje, najednou se u vozu objeví muž s brašnou a motoristovi nezbývá než zaplatit. "Takový obchod je přinejmenším nesolidní. Já bych takového výběrčího od svého auta vyhnal," reaguje pražský dopravní právník Pavel Fastr. Ale současně připouští, že jen málokterý šofér v takové situaci z parkoviště odjede, spíše zaplatí.


Na parkovišti před ruyzňským letištěm stojí odstavené voyz i několik dní. Parkovné tu není levné, a na auta přitom nikdo nedohlíží.

Autor:



Nejčtenější

Vánoční shon znamená i chaos na parkovišti. A „ťukanců“ přibývá

Parkoviště před pražským obchodním centrem Metropole Zličín bylo během druhé...

Dlouhé minuty čekání, pak ještě delší hledání parkovacího místa a k tomu vystresovaní řidiči, kteří si navzájem...

Trik s dotací: Bude každý majitel Tesly v Německu vracet 4 tisíce eur?

Tesla Model S 85D

Aby bylo možné získat v Německu na koupi elektromobilu dotaci ve výši 4 tisíce eur, nesmí překročit cena vozu hranici...



Poctivost zdraží kontroly aut. Konec švindlů s měřením emisí

Fiat 500X při měření emisí ve švýcarské laboratoři na objednávku německé...

Od Nového roku začnou platit přísnější pravidla pro emisní kontroly. Každé auto bude mít fotku. Ale jsou s tím opět...

První jízda s Eclipse Cross. Nová éra Mitsubishi začíná nadějně

Mitsubishi Eclipse Cross

Japonsko je pro Evropana úplně jiný svět. Co je zvykem jinde, se tam nedělá. Třeba se nepřetahují zaměstnanci, prostě...

Filtr pevných částic z druhovýroby: Příliš drahá atrapa

Použitý filtr pevných částic

Problém s drahými filtry pevných částic řeší tisíce řidičů. Často se snaží ušetřit a vybírají mezi lacinými kopiemi....



Další z rubriky

Francie zpomalí. Po okreskách se bude jezdit jen osmdesát

(Ilustrační snímek)

Francouzi budou muset na silnicích zřejmě už příští rok zpomalit. Vláda plánuje, že sníží rychlost na okreskách ze...

OBRAZEM: Tuneři, šílenosti, legendy - to nejlepší z Essen Motor Show

Essen Motor Show 2017

Desítky světových úpravců předvádějících žhavé novinky pro nadcházející sezonu, stovky vystavených automobilů čítající...

Klasická auta se kvůli autonomním vozům stanou v USA ohroženým druhem

Dodge Dart

Studie analytické společnosti KPMG ukazuje, kam se v USA posune trh s osobními auty po spuštění služeb nabízejících...

Hyundai H 350 2,5 CRDI  záruka
Hyundai H 350 2,5 CRDI záruka

r.v. 2016, naj. 3 501 km, diesel
465 000 Kč (s DPH)



Najdete na iDNES.cz