Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Placené parkování má být i hlídané

aktualizováno 
Před odletem na lednovou služební cestu nechal podnikatel Jürgen Winkler z Prahy svůj Audi A6 v Praze - Před odletem na lednovou služební cestu nechal podnikatel Winkler z Prahy svůj Audi A6 v Praze - Ruzyni, kde za den stání na letištním parkovišti zaplatil 350 korun. "Když jsem se po čtyřiadvaceti hodinách vrátil, auto bylo pryč. V budce sedící muž mi řekl, že provozovatel za odstavené vozy neručí. Prý nejde o parkoviště hlídané, nýbrž jenom placené," líčí Winkler. Svým příběhem se zařadil k motoristům, kteří jsou ze zdejších parkovacích praktik rozčarováni: existuje vůbec při odstavení auta na placeném parkovišti jistota, že je pod dohledem?
I další zkušenosti ukazují, že provozovatelé placených parkovišť odpovědnost za vozidla odmítají. Právníci však jsou jiného názoru a tvrdí, že provozovatelé parkovišť za automobily a motocykly ručí. Právnička Renata Červená z ministerstva spravedlnosti říká, že záleží také na okolnostech konkrétního případu. "Státní orgán k tomu jednoznačný verdikt nedá, rozřešení musí udělat soudy," doplňuje Červená.

Řidič má šanci

"Majitel auta má samozřejmě právo na náhradu škody za vůz odcizený z parkoviště," tvrdí právník Michal Dlabola z právní pojišťovny pro motoristy D .A.S. "Pokud někdo nabízí odstavení auta na parkovišti za peníze, vždy ručí za vozidlo i za jeho příslušenství. Nic na tom nemění ani informace obsluhy před vjezdem na parkoviště, že jde o místa nehlídaná." Na ruzyňském letišti se však jakékoliv odpovědnosti za vozy zcela zříkají. "Nikde tady neuvidíte značku parkoviště. A poplatek, který u nás zaplatíte, není parkovné," tvrdí dispečer ruzyňské parkovací plochy Filip Novák. Michal Dlabola s takovým názorem nesouhlasí: "Stačí, když má plocha znaky parkoviště, což je v případě ruzyňského areálu naprosto nepopiratelné. Okradený se s provozovatelem může soudit. Věřím, že by uspěl." Dlabolův názor podporuje také pražský právník Zdeněk Svátek, který se věnuje dopravním problémům: "Z praxe znám případ, kdy řidič našel své auto na placeném parkovišti nabourané a majiteli plochy nezbylo než škodu uhradit. Bohužel, mnozí provozovatelé budou asi stále tvrdit, že za auto nezodpovídají." Jedním z takových příkladů je třeba Zlín. Jeho magistrát vlastní několik parkovišť, za jejichž užívání řidiči platí, odpovědnosti za auta se však město zříká. "Žádné z našich parkovišť není hlídané, jsou jen placená," tvrdí všem Emílie Klinkovská z odboru dopravy zlínského magistrátu.

Mnohdy chybí výběr

V nejasné situaci tak řidiči nezbývá než se před zaparkováním a zaplacením zeptat, zda platí pouze pronájem za místo, nebo mu obsluha také auto pohlídá a zaručí finanční náhradu v případě, že vůz někdo ukradne. A podle toho se zachová: buď zůstane a zaplatí, nebo pojede jinam. Potíž je však v tom, že volba mnohdy neexistuje. Za vše hovoří situace na už zmíněném ruzyňském letišti, kde přišel o luxusní vůz Jürgen Winkler. Jiná možnost k odstavení vozidla než uvedené parkoviště v okolí jednoduše není. Placená parkoviště motoristy provázejí doslova všude: od měst a obcí přes turisticky oblíbené hrady a zámky až po horská zimní střediska. A všude tam, kde auta zůstávají stát delší čas, se pohybují zloději. "Nelze vyloučit podezření, že na některých parkovištích obsluha dává zlodějům tipy ke krádežím. V mém případě na ruzyňské ploše podivně selhal kamerový systém, který podle mého názoru mohl zloděje pomoci odhalit," míní Winkler. Konkrétně on na tom není tak zle, zdlouhavé soudní spory ho nečekají, neboť měl vůz pojištěný. "Jiní jsou na tom hůř, když za odcizená auta nedostanou ani korunu," doplňuje Winkler.

Platit, nebo odjet?

Motoristé hovoří někdy až o chaosu, který se tuzemského parkování motorových vozidel leckde zmocnil. Kritizují například, že často nevědí, kdy vjíždějí na placená parkoviště. Někdy je pod značkou málo čitelná tabulka s cenami parkovného, jindy ani ta ne. Tak se stává, že řidič zaparkuje, najednou se u vozu objeví muž s brašnou a motoristovi nezbývá než zaplatit. "Takový obchod je přinejmenším nesolidní. Já bych takového výběrčího od svého auta vyhnal," reaguje pražský dopravní právník Pavel Fastr. Ale současně připouští, že jen málokterý šofér v takové situaci z parkoviště odjede, spíše zaplatí.


Na parkovišti před ruyzňským letištěm stojí odstavené voyz i několik dní. Parkovné tu není levné, a na auta přitom nikdo nedohlíží.

Autor:



Nejčtenější

Svítí vám na palubní desce Aladinova lampa? Okamžitě zastavte

Kontrolky u dieselového vozu. Na rozdíl od benziňáku je zde důležitá kontrolka

Vyznáte se ve všech kontrolkách, které na vás blikají na palubní desce vašeho vozu? Že ne? Nejste jediní. Pokud vám ale...

Nemrznoucí kapaliny do ostřikovačů: mrznou, leptají auto a opijí vás

Ilustrační foto

Kapalinu do ostřikovačů vybírá většina řidičů podle dvou parametrů: deklarované odolnosti mrazu a ceny. I "modrá voda“...



Boom značek na přání pominul: jsou drahé a nedají se nahradit

Za tímto autem se vám pojede klidněji. Pokud teda jeho registrační značka na...

Registrační značky na přání mají dva roky. Zatímco v lednu 2016 zažívala auta s originálními nápisy místo změti čísel a...

Prodáváme ojetého exota. Smlouvají i profesionálové z bazaru

Chrysler PT Cruiser

Po telefonu vám slíbí cokoliv, ale když pak přijedete na výkup, je z toho rázem polovina - taková je běžná zkušenost s...

Škoda nestíhá vyrábět, fabie vozí lakovat daleko do Německa

(Ilustrační snímek)

Česká značka má maximálně vytížené kapacity. Výroba jede naplno. Na některé žádané modely se čeká velmi dlouho, na SUV...

Další z rubriky

Neví se, která automobilka je největší na světě. Každý to počítá jinak

Vozy s motory TDI, které musel koncern Volkswagen kvůli aféře Dieselgate...

Největší automobilky na planetě zveřejnily údaje o prodejích za rok 2017, takže která je oficiálně číslo jedna? Je to...

Génius Giugiaro má 80 let, maloval Uno, Golf, Polonez i čínská auta

Škoda 720

Jeden z nejslavnějších automobilových designérů všech dob slaví letos osmdesátiny, přesně před padesáti lety, v únoru...

Brexit bude ránou pro autoprůmysl, vše závisí na dohodě o clech

Nissan má obří fabriku v britském Sunderlandu. Právě japonská automobilka...

Za 50 let práce v britském automobilovém průmyslu zažil John Cooper řadu dramatických změn. Žádná však nebyla děsivější...

Najdete na iDNES.cz