Výroba plastů v Liberci: od kbelíků po nárazníky a dveře pro sporťáky

Liberecký výrobce kbelíků se za posledních 30 let změnil v dodavatele automobilových dílů Magna s miliardovými tržbami.
Škoda Felicia

Škoda Felicia | foto: Škoda

Magna je tak jednou z ukázek, jak se od sametové revoluce změnil v Česku průmysl. Před rokem 1989 byl závod tehdy pod názvem Plastimat známý hlavně díky plastovým výrobkům, jako jsou kbelíky a nádobí do domácnosti, dnes je firma předním dodavatelem dílů pro automobilky Volkswagen, Nissan, Jaguar nebo Mercedes. 

„Nosným programem jsou nárazníky, ale plasty díky své lehkosti stále častěji nacházejí uplatnění i na dalších částech aut,“ řekl vedoucí rozvoje Magny Tomáš Radosta.

Plastimat byl jako národní podnik formálně založen k 1. lednu 1946 v Jablonci. Stát do něj spojil několik původně německých firem, které byly pod národní správou. Firma vyráběla plastové díly pro elektrospotřebiče, potřeby pro domácnost, ale i dětské hračky. Plastimat měl vlastní tým designérů. 

V 60. letech se výroba soustředila do nového závodu v Liberci, kde podnik sídlí dodnes. Už v 80. letech začal Plastimat vyrábět díly pro vozy tuzemské automobilky Škoda.

Škoda Favorit
Škoda Favorit

V 90. letech pak firmu koupil německý Eurotec (později Peguform). V polovině 90. let už firma kvůli rostoucímu počtu odběratelů z automobilového průmyslu zcela opustila výrobu produktů pro domácnosti.

V Liberci se vyráběly třeba plastové díly pro Škodu Favorit, jejíž produkce odstartovala nedlouho před sametovou revolucí, a později nárazníky a přístrojová deska pro nástupce Favoritu Škodu Felicii. Nárazníky a přístrojové desky vyrábí Magna i dnes, a to pro osobní i nákladní auta. „Vyrábíme ale mnohem komplexnější výrobky, jako jsou páté dveře a složitější přístrojové desky,“ doplnil personální manažer podniku Jiří Bulíček.

Katalog Škody Felicia

Ukazuje se podle firmy, že zaměření na automobilové díly bylo dobrou volbou. Magna má dnes totiž zakázky zajištěné na několik let dopředu.

Firmě nahrává i trend snižování hmotnosti automobilů. V Liberci se už rozjíždí výroba třetích dveří pro Toyotu Supru, které jsou nejen plastové, ale mají i unikátní rám, který vyvinuli právě v Magně. „Není tam žádný kovový komponent. Rám tvoří polyuretanová kostra opletená skelnými, karbonovými nebo aramidovými vlákny,“ doplnil ředitel libereckého závodu Miroslav Frontz. 

Toyota Supra

Patentovaná technologie je podle něj dobře použitelná i u dalších produktů. Firma vyvíjí páté dveře i pro Volkswagen Transporter, kde je použit stejný rám.

Liberecká Magna Exteriors (Bohemia) je od roku 2009 součástí nadnárodní skupiny Magna, která má závody v 25 zemích po celém světě. Podnik patří k největším zaměstnavatelům v Liberci, pracuje v něm zhruba 1800 lidí. Největším zákazníkem je skupina Volkswagen, díly ale v Liberci vyrábějí také pro vozy Nissan, Jaguar nebo Mercedes. V loňském roce překročily podle obchodního rejstříku tržby společnosti 10,24 miliardy korun a hospodaření skončilo ziskem přes 332 milionů korun. Více než 580 milionů korun dal firma do výzkumu a vývoje.

Výrobní linka šesté generace Volkswagenu Transporter

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Šedesátiny slavné škodovky. Embéčko bylo krásné a moderní, na dlouho poslední

21. března 2024

Dnešní Škoda se dá co do objemu výroby i množství modelů jen těžko srovnávat s předchozí...

Dopravní policie v pohotovosti. Akce Velikonoce bude probíhat čtyři dny

28. března 2024

S cílem zabezpečit plynulost dopravy a zvýšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024,  aktualizováno  15:25

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Za nula i skoro sedm procent. Úrok na dotovaný elektromobil se hodně liší

28. března 2024

V půlce března byly v Česku spuštěny dotace na elektromobily. Řada lidí je vítá, ale systém podpory...

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...