Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VIDEO: Hvězda pískovišť se vrací. Oranžová tatrovka v testu

Exkluzivně aktualizováno 
Oranžová tatrovka byla nezbytným nářadím každého caparta. Odvezla fůru kamení nebo šišek, přestěhovala sestřiny panenky, pomohla mámě s vypraným prádlem k sušáku a skvěle se v ní frčelo z kopce. Tatra 148 (ta správná, s „čumákem“) je zpátky. Není úplně stejná, ale drsným testem prošla na výbornou.

Novinka

Oranžová tatrovka s čumákem se čerstvě vrátila do českých hračkářství. Kromě oranžové je k mání i modročervená.

Oficiální cena je 800 korun, ale na internetu se už objevují i o stovku levněji. Jako bonus k ní oplenkovaný tatrovák dostane festovní lopatu.

Není to úplně přesná kopie původní chlouby klučičích garáží. Konstruktéři provedli pár úprav a vylepšení. Především tatrovku o něco zkrátili. Na všech nápravách jsou široká kola (původní měla na zadních dvou nápravách čtyři páry - dvojmontáž), takže se při zatížení půlkou mateřské školky nebo unaveným tatínkem (do metráku živé váhy) neboří. To je velká výhoda.

Chybí ovšem původní bílý volant, toho si zvídavý čtyřletý šofér všimne na sto procent. Lehce se změnily i proporce kabiny a v ní jsou místo nepohodlné lavice, na kterou se vešel houf igráčků, dvě sedadla.

Model Tatry 148

Největším zádrhelem původní tatrovky byly slabé sloupky kabiny a poddimenzované šasi. Když se na ni posadilo více dětí, ohnula se, korba dosedla na střechu a sloupky nevydržely. To má novodobé vydání vyřešené celkovým zkrácením.

Fotogalerie

Pojistka držící korbu ve spodní poloze, aby se z ní náklad nechtěně nevysypal, je dnes u dětských náklaďáků standardem. To původní provedení neznalo. Tatrovka má jištění vyřešeno velmi robustně a elegantně, čtyřletý kluk fígl na odjištění odhalil hned.

Průřez ve vroubkovaném jazyku korby pamětníky netěší, ale pak přijdou na to, jak je praktický. Dá se za něj třeba zavázat popruh na tahání.

Nová dětská "stočtyřicetosma" má podobné barvy jako ta původní, ale jsou o hodně sytější. Je vyrobena z bytelného plastu, odveze metrák (podle slibu výrobce), přežije servisní úkony prováděné klackem a kamenem i crashtesty ze schodiště. Jestli plast po letech provozu ve všech povětrnostních podmínkách ztratí pružnost a barvu jako původní výrobek Chemoplastu Brno, jsme bohužel neměli čas otestovat. Tester Kuba už si potřeboval odvézt další fůru písku.

Legendární náklaďák

Tatra 148 je terénní nákladní automobil s podvozkem 6×6, případně 4×4 s nosností 12 tun. První sériové provedení vyrobili v Kopřivnici začátkem 70. let minulého století. Stočtyřicetosmička vycházela z předchozího modelu Tatra 138.

Poslední 148 s pořadovým číslem 113 647 sjela z linky 14. prosince 1982. Více než polovina kusů (přesně 63 700) šla na export do 43 států pěti kontinentů. Největším odběratelem byl bývalý Sovětský svaz.

Tatra 148 využívá proslavenou tatrováckou koncepci podvozku s páteřovým rámem s centrální nosnou rourou a nezávislými výkyvnými polonápravami.

Naftový, vzduchem chlazený osmiválcový motor s ventilovým rozvodem OHV měl objem 12 667 cm³. Maximální výkon byl 148,6 kW (202 koní) při 2 000 otáčkách za minutu, točivý moment byl 798 až 813 Nm. Základní spotřeba byla 31,2 litrů nafty na 100 km. Vojenské verze měly úpravu motoru, která umožňovala provoz na různé druhy paliv (nafta, benzin nebo letecký benzin). Převodovka je pětistupňová s dvoustupňovou redukcí.

Zdroj: wikipedia.org





Nejčtenější

Kia Carens - front
Autocentral: Test Kia Carens 1.7 CRDi

Značka Kia se těší čím dál tím větší oblibě. Jaká je Kia Carens 1.7 CRDi, ohlodávaná tři roky zubem času?   celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Další z rubriky

Lexus LC
Supersport s přehazovačkou je první hybrid, který řidiče baví

U Lexusu jsou frajeři, že takové auto v této podobě dovedli do výroby. Kupé LC je automobilová socha a navíc i technická lahůdka. Za 2,8 milionu.  celý článek

Tuktuk Bajaj
Nejbizarnější motoristický zážitek je jízda tuktukem. Rád dělá kotrmelce

Byl to jeden z nejbizarnějších zážitků mého motoristického života, a to jsem jezdil už skoro se vším, co má čtyři kola. No jo, on má vlastně tuktuk jen tři,...  celý článek

Škdoa Karoq
První kilometry se Škodou Karoq: má skvělý podvozek na české cesty

Na Sicílii mají silnice rozbombardované podobně jako ve Středočeském kraji. I na nich je Karoq obdivuhodně pohodlný. I když je podvozek nádherně vláčný, je i...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.