Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Plastů je na autě stále víc, už došlo i na kola

  13:42aktualizováno  13:42
Z plastů lze dnes vyrobit doslova celé auto, najdeme je i na takových místech, kde je nečekáme. Odborník na chemii, společnost BASF vyrobil plastové ráfky a chystá jejich sériovou výrobu.

Jako první je vyzkoušel koncept Smartu Forvision, na první pohled je nerozeznáte od kovových. Jsou vyrobeny z nového polyamidu jménem Ultramid. Kola z termoplastického plastu již prošla potřebnými testy a tvůrci tvrdí, že může začít jejich masová výroba.

Ultramid

Velmi pevný kompozitní plast je vyztužen dlouhými vlákny. Díky tomu umí odolávat vysokému zatížení. Podle tvůrců může nahrazovat dokonce kov, a to všude tam, kde jsou kladeny vysoké nároky na spotřebu energie, např. u tlumičů, konstrukcí sedadel, nosičů baterií, ložisek motorů a u dalších konstrukčních prvků.

Celoplastová kola konceptu Smartu, který naznačuje podobu třetí generace oblíbeného miniauta, jsou o třicet procent lehčí než standardní hliníková kola. Váží jen šest kilogramů, což představuje úsporu 12 kg na celém autě. To znamená hlavně úsporu paliva a v případě elektromobilů, jako je třeba zlatobílý koncept, delší dojezd.

Nově vyvinuté plastové kolo je složeno ze dvou částí, obě jsou vyrobené z ultramidu a obě mají nosnou funkci a musí vydržet vysoké zatížení.

Celoplastová kola

"Na závodních autech již sice existují kola z tvrdého plastu," vysvětluje Heiko Hess, který je v BASF zodpovědnou osobou za vývoj kol. "Jsou ale oproti termoplastovým kolům výrazně složitější, tím pádem také logicky výrazně
dražší a nehodí se pro velkou sériovou výrobu."

Materiály budoucnosti

V originálním konceptu jste vůbec jako na festivalu materiálů budoucnosti.

Na střeše má Smart Forvision solární panely, které jsou založené na organických barvách. Barvy solárních článků jsou aktivovány světlem. Fungují i na rozptýleném a slabém světle. Energie, kterou vyrobí, živí multimediální systém vozu a větrání, když je auto zaparkované.

Pod solárními panely je další specialita: průhledné organické diody (OLED), které osvětlují při otevírání dveří nebo na stisknutí tlačítka interiér automobilu a při vypnutém stavu umožňují volný pohled ven.

Smart Forvision

Některé části, například dveře, jsou zhotoveny z karbonových vláken zesílených epoxidovou pryskyřicí (CFRP). Jejich použití uspořilo víc než padesát procent oproti oceli, nebo asi třicet procent v porovnání s hliníkem.

Koncept má také nový, lehký samonosný materiál sedaček. BASF vyšel z výzkumu, který ukázal, že lidské tělo přijímá účinně teplo jen na několika kontaktních bodech. Proto má Smart Forvision speciální tenké tkaniny s vodivými povlaky, pomocí nichž se vytápí jen střední a spodní partie zad; díky tomu má člověk pocit tepla. Stejně jsou vyhřívána také opěradla dveří.





Nejčtenější

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Kia Carens - front
Autocentral: Test Kia Carens 1.7 CRDi

Značka Kia se těší čím dál tím větší oblibě. Jaká je Kia Carens 1.7 CRDi, ohlodávaná tři roky zubem času?   celý článek

Další z rubriky

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Nissan Dayz Roox
Japonská aféra: výrobce hliníku lhal o kvalitě, automobilky mají poplach

Druhý největší výrobce oceli v Japonsku Kobe Steel se přiznal, že falšoval údaje o kvalitě některých produktů dodaných zhruba 200 společnostem. Mezi nejvíce...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.