Plastů je na autě stále víc, už došlo i na kola

  • 21
Z plastů lze dnes vyrobit doslova celé auto, najdeme je i na takových místech, kde je nečekáme. Odborník na chemii, společnost BASF vyrobil plastové ráfky a chystá jejich sériovou výrobu.

Jako první je vyzkoušel koncept Smartu Forvision, na první pohled je nerozeznáte od kovových. Jsou vyrobeny z nového polyamidu jménem Ultramid. Kola z termoplastického plastu již prošla potřebnými testy a tvůrci tvrdí, že může začít jejich masová výroba.

Ultramid

Velmi pevný kompozitní plast je vyztužen dlouhými vlákny. Díky tomu umí odolávat vysokému zatížení. Podle tvůrců může nahrazovat dokonce kov, a to všude tam, kde jsou kladeny vysoké nároky na spotřebu energie, např. u tlumičů, konstrukcí sedadel, nosičů baterií, ložisek motorů a u dalších konstrukčních prvků.

Celoplastová kola konceptu Smartu, který naznačuje podobu třetí generace oblíbeného miniauta, jsou o třicet procent lehčí než standardní hliníková kola. Váží jen šest kilogramů, což představuje úsporu 12 kg na celém autě. To znamená hlavně úsporu paliva a v případě elektromobilů, jako je třeba zlatobílý koncept, delší dojezd.

Nově vyvinuté plastové kolo je složeno ze dvou částí, obě jsou vyrobené z ultramidu a obě mají nosnou funkci a musí vydržet vysoké zatížení.

Celoplastová kola

"Na závodních autech již sice existují kola z tvrdého plastu," vysvětluje Heiko Hess, který je v BASF zodpovědnou osobou za vývoj kol. "Jsou ale oproti termoplastovým kolům výrazně složitější, tím pádem také logicky výrazně
dražší a nehodí se pro velkou sériovou výrobu."

Materiály budoucnosti

V originálním konceptu jste vůbec jako na festivalu materiálů budoucnosti.

Na střeše má Smart Forvision solární panely, které jsou založené na organických barvách. Barvy solárních článků jsou aktivovány světlem. Fungují i na rozptýleném a slabém světle. Energie, kterou vyrobí, živí multimediální systém vozu a větrání, když je auto zaparkované.

Pod solárními panely je další specialita: průhledné organické diody (OLED), které osvětlují při otevírání dveří nebo na stisknutí tlačítka interiér automobilu a při vypnutém stavu umožňují volný pohled ven.

Smart Forvision

Některé části, například dveře, jsou zhotoveny z karbonových vláken zesílených epoxidovou pryskyřicí (CFRP). Jejich použití uspořilo víc než padesát procent oproti oceli, nebo asi třicet procent v porovnání s hliníkem.

Koncept má také nový, lehký samonosný materiál sedaček. BASF vyšel z výzkumu, který ukázal, že lidské tělo přijímá účinně teplo jen na několika kontaktních bodech. Proto má Smart Forvision speciální tenké tkaniny s vodivými povlaky, pomocí nichž se vytápí jen střední a spodní partie zad; díky tomu má člověk pocit tepla. Stejně jsou vyhřívána také opěradla dveří.


Elektromobil

Témata: BASF, Elektromobil, Smart