Plechová Líza - Ford model T

  17:02
- Ford model T, zvaný též "Tin Lizzie" (plechová Líza), spatřil světlo světa 21. 10. 1908. Vůz nebyl technickým zázrakem, měl však řadu vtipných konstrukčních prvků, které mu s užitím prvotřídních materiálů zajišťovaly robustnost a dlouhou životnost. Byl realizován podle představ Henryho Forda.
Vůz měl řadový, čtyřdobý čtyřválec s rozvodem SV o zdvihovém objemu 2892 cm3. Válce byly odlity v jednom bloku a hlava byla již tehdy snímatelná. Chlazení měla na starosti voda s termosyfonovým oběhem a ventilátorem. Mazání bylo splachovací se společnou náplní pro motor i převodovku, cirkulaci oleje zajišťoval setrvačník. Největší výkon dvacet koní dával motor při 1600 otáčkách za minutu. K zapalovacím svíčkám později přibyl elektrický startér a také původní acetylénové osvětlení nahradilo elektrické. Palivová nádrž na 45 litrů měla místo pod předním sedadlem, ovládání plynu a předstihu bylo pod volantem. Vícelamelová spojka a převodovka tvořily jeden blok s motorem. Planetová převodovka měla dva rychlostní stupně a zpátečku. Vůz se zastavoval ruční pákou, kterou se brzdila zadní kola a současně vypínala spojka, řadilo se pedály.
Vůz s rozvorem 2540 mm a rozchodem 1435 mm se vyznačoval velkou světlou výškou, přibližnou hmotností 600 kilogramů, maximální rychlostí kolem 70 km/h a spotřebou okolo čtrnácti litrů na sto kilometrů. Jeho karoserie, nejprve dřevěná, potažená plechem, od r. 1911 celokovová, byla nabízena v nejrůznějších variantách. K její barvě se váže známý výrok údajně snad Fordův, totiž že zákazník může mít vůz v jakékoli barvě, pokud si přeje černou. Vozy však byly zpočátku dodávány také granátově červené či sytě zelené a teprve později výhradně v barvě černé.
Téčko je však pozoruhodné něčím jiným. Byl to první automobil světa vyráběný na běžícím pásu. Důsledná aplikace Fordových zásad přinesla značné výhody ve zkrácení montážních časů, a tím nevídané zvýšení produkce. Hranice milion vozů ročně padla roku 1919 a roku 1921 Ford zlevnil vůz na rekordních 345 dolarů. Výroba byla ukončena až 31. 5. 1927 poté, co vyjelo na 15 200 000 kusů, což je počet, který překonal až VW Brouk v roce 1972.
Téčko se stalo nesmírně populární nejen díky své ceně a užitným vlastnostem, ale také nesmrtelným filmovým groteskám, kde patřilo k dobrému jménu během děje zdemolovat alespoň jednu fordku, což Fordovi zajistilo jedinečnou reklamní kampaň gratis.
Téčko vyhledávají sběratelé po celém světě; odhaduje se, že do dnešních dnů se jich dochovalo asi 1,8 milionu. Jistý Argentinec Carlo Corsi na Téčku dokonce založil své podnikání. V 80. letech vyhledával po americkém venkově vraky vysloužilých Téček. Poté postavil nedaleko Buenos Aires halu, kde na 1750 takto získaných vozů restauruje a prodává postavil nedaleko Buenos Aires halu, kde na 1750 takto získaných vozů restauruje a prodává movitým americkým, japonským či arabským zájemcům.

Až do roku 1972 byl Ford T vozem z největší série.

Autor:
  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Šedesátiny slavné škodovky. Embéčko bylo krásné a moderní, na dlouho poslední

21. března 2024

Dnešní Škoda se dá co do objemu výroby i množství modelů jen těžko srovnávat s předchozí...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Za nula i skoro sedm procent. Úrok na dotovaný elektromobil se hodně liší

28. března 2024

V půlce března byly v Česku spuštěny dotace na elektromobily. Řada lidí je vítá, ale systém podpory...

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...