Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Plechu odzvonilo, auta budou z banánů vařených v papiňáku

aktualizováno 
Nebo máte raději ananas a kokosy? Brazilští výzkumníci vyvinuli speciální postup, jak využít exotické ovoce pro výrobu ekologických plastů. Technologie je prozatím drahá, nanocelulóze ale předpovídají velkou budoucnost.

Rinspeed Bamboo má karoserii vyrobenou z plastů z bambusu. | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Nejslibněji prý zatím vypadají banány a ananas. Hodně si ale výzkumníci slibují také od fíků, kokosu, agave a příbuzného pomerančů jménem laraha.

Nápad postavit auto s pomocí "přírody" není nový, měli ho už třeba vývojáři Rinspeedu, když stavěli svůj elektrovozík Bamboo. Jak už název napovídá, má karoserii z bambusových vláken.

Brazilští vědci představili na kongresu Americké chemické společnosti (ACS) v kalifornském Anaheimu novou techniku, jak z rostlin vyrobit nové druhy plastů, které jsou odolnější, lehčí a přívětivější k přírodě. Alcides Leão, výzkumník univerzity v Sao Paulu zjistil, že stonky a listy z ovocných rostlin mohou být zdrojem pro nanocelulózu, která skvěle zpevní plast.

Vlákna z banánovníku jsou podle Leãa minimálně stejně odolná jako kevlar (syntetické vlákno vynalezené v roce 1965 DuPontem), který se dnes používá třeba na neprůstřelné vesty. Na rozdíl od kevlaru a dalších materiálů, na jejichž výrobu je třeba ropa, je nanocelulóza plně recyklovatelná.

Největším problémem, se kterým teď vývojáři bojují, je vysoká cena. Pracuje se ale na výrobních postupech, které ji mají snížit. Recept na nanocelulózu z rostlin lze jednoduše popsat asi tak: listy a stonky se vloží do přístroje, který připomíná tlakový hrnec (papiňák), pak se přidají speciální přísady a celé se to v různých cyklech zahřívá. Nakonec dostanete jemný materiál. Na výrobu metráku superpevného plastu prý stačí kilo této nanocelulózy.

Teď chce Leão nahradit konvenční plasty používané v autech. "V budoucnosti budeme možná schopni nahradit nanocelulózovými materiály ocel a hliník." Tvůrci se ale nechtějí omezit jen na autoprůmysl, nové materiály nabídnou třeba medicíně. Leão prozradil, že jeho nové ovocné plasty už některé automobilky testují, do výroby by se mohly podle odhadů brazilského vědce dostat do dvou let.

"Vlastnosti nových plastů vyztužených nanocelulózou jsou výjimečné," říká nadšeně Leão. "Jsou o 30 procent lehčí a až čtyřikrát pevnější než dnešní plasty. Za pár let je bude možné použít na výrobu přístrojových desek, nárazníků, bočních panelů a dalších částí karoserie. Celé auto bude lehčí a díky tomu spotřebuje míň paliva," vysvětluje. "Nová auta budou díky nim mnohem odolnější vůči působení tepla, vody a různých chemikálií."

Vývoj začal před několika lety, když vědci zjistili, že dřevo, které se určitým způsobem zpracuje, vytvoří mikroskopická vlákna. Jsou tak tenká, že do průřezu lidského vlasu by se jich vešlo 50 tisíc. A přesně stejně se mohou tato vlákna přidat do plastů, aby se zvýšila jejich pevnost. Stejně se to dnes dělá s vlákny vyrobenými ze skla nebo uhlíku. Donedávna tento postup testovali na vláknech z bambusu nebo cukrové třtiny, ovoce je ale slibnější.
 
Biomateriály se začínají v sériových vozech objevovat už dnes. Nový hybridní Lexus CT 200h má 80 procent interiéru vyrobeného technologií bio-PET 2. Je to bioplast z cukrové třtiny. Při jeho výrobě vzniká méně škodlivin a je recyklovatelný.

Autor:




Nejčtenější

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Veteránský závod Pražská noblesa
OBRAZEM: Pražská noblesa je závod, kde nevyhrává nejrychlejší

Rekordních 144 historických automobilů a motocyklů soutěžilo o uplynulém víkendu v pražské Jeremenkově ulici v závodě v pravidelnosti do vrchu. Na trať směly...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.