Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Bílé čáry na silnici mají řidičům napovídat, změnit je není jednoduché

  0:52aktualizováno  0:52
Tragická nehoda u Nelahozevsi, při které řidič předjíždějící v zatáčce na plné čáře zabil sebe a matku dvou dětí, rozpoutala diskuzi ohledně vodorovného dopravního značení. Laická otázka zní: „Jsou vodorovné bílé čáry na silnici vyznačené správně?“ Zeptali jsme se odborníka.

Dopravní nehoda mezi obcemi Nelahozeves a Velvary (3. října 2017). | foto: Jiří Meixner, iDNES.cz

Předem je třeba zdůraznit, že vodorovné značení za tuto nehodu absolutně nemůže. Na místě byla plná čára, kterou je zakázáno přejet. Vina jde jednoznačně za řidičem, který ve středu podlehl zraněním.

Jak má ovšem probíhat tvorba „malování čar“ na silnici? „Pokud nejde o pouhou obnovu stávajícího vodorovného dopravního značení, musí mu předcházet prověření situace na dané komunikaci,“ vysvětluje certifikovaný auditor bezpečnosti pozemních komunikací Milan Tesař.

„K tomu slouží například bezpečnostní inspekce stávajícího stavu, která posoudí vše, co brání v rozhledu, odborně řečeno prověří rozhledové poměry a to v případě směrového i výškového vedení komunikace. Musí proběhnout obhlídka místa, identifikují se vady a bezpečnostní rizika a navrhne se opatření.“

Laicky řečeno se posuzuje, jak je vidět do zatáčky, přes horizont, co vše překáží v rozhledu a podobně. To vše se děje s ohledem na nejvyšší povolenou rychlost v místě. Dopravní značení, které pak z tohoto posouzení vznikne, má řidičům především pomáhat – navodit princip samovysvětlující komunikace: přerušovaná čára má naznačit řidiči, že vidí dostatečně daleko tak, aby mohl předjet, plná čára naopak. Řidiči ovšem mají často pocit, že tomu značení neodpovídá, že jsou například přerušované čáry před horizontem, za kterým není vidět auto.

Milan Tesař na to má vysvětlení: „Pravděpodobně jde o stav, kdy dopravní značení, svislé i vodorovné, vzniklo podle situace dané v minulosti a tehdy platných předpisů, přičemž takto bylo zaneseno do tzv. pasportu (technické dokumentace) komunikace a správce silnice ho posléze obnovuje podle něj, i když se situace v místě třeba podstatně změnila.“ Například vně vozovky vyrostly keře, stromy, reklamní poutače, zvýšila se maximální povolená rychlosti v místě a podobně.

„Pokud se tedy obnovování děje, dělá se často podle těchto starých pasportů. Obecně pak správci silnic nechtějí investovat do vodorovného značení starých rozbitých silnic, je to logické, zejména je-li v plánu nějaká rozsáhlá rekonstrukce“ vysvětluje bezpečnostní auditor.

„Postup by však měl být takový, že pokud se přistoupí ke komplexní obnově, mají se všechny tyto aktuální věci posoudit a prověřit,“ dodává Tesař. Jak se mají čáry na silnici malovat, je dané státní normou pro projektování komunikací a křižovatek. „Existují také technické podmínky definující vodorovné dopravní značení. Ideálně má být v nepřehledných místech doplněno svislým dopravním značením,“ dodává odborník na projektování komunikací.

Změna dopravního značení - například nahrazení přerušované čáry plnou - není jednoduchá. Vyžaduje to nové stanovení, povolení umístění dopravního značení a je to přesně daný administrativní proces. „Návrh změny musí vypracovat autorizovaný projektant a vše pak posuzuje silniční správní úřad, policie a správce komunikace,“ vysvětluje Tesař, podle kterého je to anabáze na tři až čtyři měsíce. „Správce komunikace nemůže značení měnit svévolně,“ zdůrazňuje Milan Tesař.

Muž předjížděl u Nelahozevsi na plné čáře. Ženu v protisměru zabil, dítě bojuje o život:


Autor:




Nejčtenější

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Další z rubriky

SsangYong Rexton
Rexton je po 16 letech nový. Offroadové techniky se nevzdal

V době, kdy nová generace u teréňáku znamená hlavně nárůst luxusu nebo rovnou odklon od jízdy v terénu, se SsangYong rozhodl postavit zcela nový model, který...  celý článek

Wey
Autofotka týdne: Číňané jsou největší překvapení autosalonu ve Frankfurtu

Čínské automobilky udělaly na letošním frankfurtském autosalonu dobrý dojem. Zda je to pro zavedené automobilky špatná zpráva se teprve ukáže. Do Evropy se...  celý článek

Pilot Formule 1 Lewis Hamilton představil na autosalonu ve Frankfurtu...
Auťák z jiné planety: Mercedes-AMG Project One je ochočená formule

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Ještě nikdy nemělo silniční auto tak blízko k formuli 1 jako chystaný Mercedes-AMG Project One. Supersport má uzavřenou karoserii a dvě místa v kabině, jinak...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.