Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Plyn dostává novou techniku a zaútočil už i na naftu

  10:09aktualizováno  10:09
- Největší překážkou dalšího rozvoje využití propan-butanu v pohonu automobilů je podle názoru odborníků z firem dovážejících či montujících plynová zařízení složité a nákladné schvalování technické způsobilosti úprav v moderních vozech se vstřikováním a řízeným třícestným katalyzátorem. V zemi však už jezdí Škoda Octavia 1,8i s novou plynovou technikou, která problém vyřeší.
"Věřím, že se tak po patřičných zkouškách a testech stane nejpozději do roka," řekl Milan Šmíd z firmy Autogas centrum v Jiníně u Strakonic, která je výhradním dovozcem italských plynových zařízení značky BRC.
Připomeňme, že nejjednodušší a za úřední formality vyžadující jen desetikorunový kolek je oficiální schválení plynového zařízení v automobilu, pro který v zemi platí povolení k hromadné přestavbě, tedy hlavně pro škodovky, auta VAZ, Tatry 603 a Mazdu 2000. Celkem 1650 korun žádá schválení individuální přestavby vozu bez katalyzátoru či s neřízeným katalyzátorem, zatímco majitelé už zmíněných moderních aut se vstřikováním a řízeným třícestným katalyzátorem zaplatí nejen 1050 korun za kontrolu v STK a daší dvě stovky za závěrečné řízení na policii, ale hlavně za prověrku v emisní kontrole, která stojí šest tisíc korun u vozů vyrobených do října 1994 a deset tisíc korun za auta mladší. Přitom čeká cesta do jedné ze tří uznaných státních zkušeben buďto v Praze, Českých Budějovicích nebo v Pardubicích. "Do provozu může být puštěn jen vůz, jehož emise vyhoví parametrům předepsaným pro konkrétní typ ve všech režimech jízdy. Bohužel, u diskutovaných aut s přísnými parametry kontroloři někdy zjišťují v případě plynového pohonu nedostatky," vysvětluje přísnost požadavku Jiří Konečný z ministerstva dopravy. Pro starší a technicky méně vybavené vozy totiž platí mírnější požadavky.
TECHNIKA NOVÉ GENERCE
Jiří Konečný před časem prohlásil, že zjednodušení a zlevnění schvalovacího postupu nelze u automobiů se vstřikováním a řízeným třícestým katalyzátorem očekávat dřív, než výrobci dají na trh techniku zajišťující přímé vstřikování plynu do válců, zařízení, které bude trvale seřízené už z výroby a ovládané řídící jednotkou vozidla. "Právě takovou techniku, která by v tuzemsku měla zlikvidovat individuální schvalování plynových pohonů u moderních vozidel, představuje zařízení BRC, jež nově ověřujeme," doplňuje Milan Šmíd.
Jestliže komplikované schvalování teď prodražuje plynové zařízení pro auta se řízeným třícesným katalyzátorem na 35 000 až 40 000 korun, nelze s novou technikou čekat zlevnění. "Kromě toho, že odpadne cestování po přísných emisních kontrolách spolu s obavami o nejistý výsledek slibuje novinka zcela jinou kvalitu. Zařízení nesnižuje výkon plynového pohonu ve srovnání s benzínovým a nepočítá se ani se zvýšením spotřeby. Není nutné žádné seřizování, neboť řídící jednotka je už z výroby naprogramovaná pro konkrétní vůz, emise bezvýhradně vyhovují," vypočítává Milan Šmíd výhody novinky.
A mají zájemci o plynový pohon na novou techniku čekat? "Pro Škodu Octavii 1,6 je hromadná přestavba povolena už nyní, takže čekání není na místě. Napak lidem, kteří mají Škodu Octavii 1,8, se čekání vyplatí stejně jako těm, kteří mají Škodu Felicii 1,6. Ta je pro instalaci současných plynových zařízení poněkud problematická, neboť nelze vždy vyloučit střílení do sacího potrubí s následnou opravou za osm až deset tisíc korun. Obecně lze ale říci, že dodavatelé moderní plynové techniky se při přípravě software pro řídící jednotky zaměří jen na perspektivní vozy, nikoliv tedy na auta, jejichž výroba končí či dokonce skončila. V těchto případech tedy není váhání na místě," radí Milan Šmíd.
MÍSTO NAFTY BERE PLYN
O zboření dalšího mýtu se postarala pražská společnost VK program tím, že na propan-butan naučila jezdit dieselové Avie řady A 15 až A 31, byť se ještě nedávno něco takového považovalo za nesmysl. Dnes se firma pyšní tím, že jako první v republice získala od ministerstva dopravy osvědčení a povolení k hromadným přestavbám, takže zájemce o úpravu avie k jízdě na plyn nemá na policii ani nejmenší potíže při schvalování technické způsobilosti vozu. Úřední úkony přitom nestojí víc než desetikorunový kolek a záležitost tedy není o nic složitěší a nákladnější než u nejběžnějších a nejsnáz upravitelných osobních automobilů.
"Přestavba, při které proměníme vznětový motor v zážehový, stojí 58 000 korun a vyplatí se udělat v sovislosti s generální opravou motoru. Vůz s plynovým zařízením Star Gas spotřebuje proti naftě zhruba o 25 procent víc, ovšem plyn je o 75 procent levnější než nafta. Úspora tak ve srovnání s naftou představuje zhruba padesát haléřů na kilometr," informuje Evžen Dvořák z firmy VK program Praha.
Návratnost investice do přestavby je dána využitím vozu. Například při 45 000 kilometrech ročně to je při montáži plynového zařízení současně s generální opravou motoru už za půldruhého roku. Hlavní přednost avie na plyn se však projeví při zásobování ve městech. Na rozdíl od nafty totiž plyn neplodí škodliviny, což ocení posádka i lidé v nejbližším okolí, o životním prostředí nemluvě.
SILÁKŮM PLYN SVĚDČÍ
Nejsmysluplnější se jeví uplatnění plynového pohonu u nejjednodušších aut ražení škodovek a žigulíků, které jsou nejsnáz a nejlevněji upravitelné, a při poměrně vysoké spotřebě benzínu se investice rychle vrací. Také se tvrdí, že kdo má ladu s perspektivou několikaletého provozu a ještě na plyn nevsadil, je buď boháč nebo blázen. Přitom se zapomíná na vozy velkých obsahů, která jsou k úpravám na propan-butanový pohon jako stvořené nejen z úsporných důvodů, ale také proto, že mnohem méně než slabší auta ztratí s plynem na výkonu.
"V běžném provozu nepoznám, jesti mám s třiapůlllitrovým BMW 535i na benzín maximální rychlost 230 či na 210 kilometrů v hodině na plyn," říká Milan Šmíd, který se zmíněným vozem jezdí za 12,5 až 14 litrů litrů benzínu, zatímco spotřeba plynu je patnáctilitrová. Programovatelné zařízení BRC Eko-gas přitom stálo včetně schválení 35 000 korun. Podobnou zkušenost se stejnou plynovou technickou má firma rovněž s třiapůllitrovým Chryslerem Vision. "Při jízdě je nepoznatelné, zda má plynový či benzínový pohon, zatímco v účtování provozu je rozdíl obrovský: spotřeba plynu je jen o litr až dva větší než v případě benzínu," konstatuje Milan Šmíd.

Pohled na motor původně dieselové Avie po úpravě na plynový pohon.

Autor:




Nejčtenější

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Nissan Dayz Roox
Japonská aféra: výrobce hliníku lhal o kvalitě, automobilky mají poplach

Druhý největší výrobce oceli v Japonsku Kobe Steel se přiznal, že falšoval údaje o kvalitě některých produktů dodaných zhruba 200 společnostem. Mezi nejvíce...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.