Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Guma, která se sama zalepí, by se mohla uplatnit u pneumatik

aktualizováno 
Výzkumníci z Harvardu přicházejí s pryží, která se umí sama opravit. Přestaneme s sebou konečně vozit rezervy?

Ilustrační snímek | foto: Nokian

Samozacelující se pneumatiky nejsou novinkou. V nabídce je mají všichni velcí výrobci automobilových plášťů. Continental této technologii říká ContiSeal, Pirelli Seal Inside, Michelin Selfseal a Hankook zase SealGuard. Všechny mají jedno společné: uvnitř vlastní pneumatiky je tenká lepicí viskózní vrstva, která po propíchnutí pláště dokáže vzniklý (až 5mm) otvor zacelit. Podle Continentalu odolají takové pneumatiky cca 80 % defektů (jak to funguje sledujte zde).

Vědci z Harvardu však teď přišli s materiálem, který jde dále. Je to syntetická pryž, která se umí zacelit zcela sama. Výzkumníci ze stejného oddělení již objevili hydrogely s podobnou vlastností, u nich je však situace snazší. Díky přítomnosti vody lze totiž snadno vytvořit mez jednotlivými molekulami reverzibilní spoje. Ale u pevných suchých materiálů to už tak jednoduché není. Pryž je tvořena polymerními řetězci, které jsou vzájemně spojeny kovalentními nereverzibilními vazbami. Ty jsou sice neskutečně pevné, ale po přerušení už se nikdy nedokážou znovu spojit.

„Dřívější výzkum zkoumal nahrazení těchto kovalentních vazeb reverzibilními, jež využívají vodík,“ vysvětluje Li-Heng Cai z Harvardu. „Jenže to nejde, jsou totiž výrazně slabší a taková guma by prostě nefungovala.“ Společně s Jinrongem Wu a Davidem A. Weitzem proto vyvinuli materiál, který využívá mezi polymery oba typy vazeb.

Problém je, že oba typy spojů se také nedají mísit. „Jsou jako olej a voda,“ popisuje Cai. Společně s kolegy proto přišel s jakýmsi molekulárním vláknem, kterým dokážou oba spoje svázat dohromady na molekulární úrovni. Vytvořili tak průhlednou samoopravující se gumu.

Když budete na typickou pryž působit určitou silou, praskne. Na novém materiálu se místo toho vytváří jemné prasklinky, které jsou však propojeny jemnými vlákny. Zátěž se v materiálu rovnoměrněji rozkládá a po opětovném smrštění se tato guma budoucnosti opět zacelí.

Vědci již žádají o patent a jednají o možnostech komerčního využití. Wu si představuje, že by se jejich vynález mohl uplatnit právě u pneumatik: „Pokud byste takový plášť prořízli, nemuseli byste ho hned měnit, místo toho by se dokázal za jízdy sám dostatečně opravit na to, aby zamezil nehodě.“

Před praktickým nasazením nového materiálu ovšem bude nutné provést řadu testů a vylepšit některé jeho vlastnosti. „Obecně ale umíme vytvořit homogenní hybridní elastomer a z něj dokážeme připravit silné samoopravující se polymery pro praktické použití,“ doplňuje své kolegy David A. Weitz.

Autoři:



Nejčtenější

Hon na pevné částice pokračuje. Brzdy dostanou vysavače

Brzdový systém Tallano

Bojovníci proti škodlivým pevným částicím mají nového nepřítele – brzdy. Podle vědeckých prací se totiž z brzdového...

Sudá, či lichá? Praha při smogu omezí vjezd podle registrační značky

Smog v Praze. Auta na pražské magistrále (20.1.2017)

Magistrát připravil návrh opatření, kterými chce omezit v Praze dopravu v době zhoršené kvality ovzduší. Při...



Škoda bude v Mladé Boleslavi vyrábět auta s čistě elektrickým pohonem

(Ilustrační snímek)

V Česku se budou vyrábět elektromobily i klíčové součástky k bateriím. Škoda Auto v pátek potvrdila, že její první...

Tesla představila elektrický tahač Semi a nový sporťák Roadster

Tesla Semi

Prototyp elektrického tahače Tesla Semi a nový sportovní Roadster představil v noci na dnešek americký výrobce...

Naftové ojetiny v Německu a Francii zlevňují, nejvíce u velkých měst

Turbodiesel řady EA 189

V zemích, kde se vážně uvažuje o zákazu dieselových aut ve velkých městech, rychle padá cena naftových ojetin. Ve...

Další z rubriky

Autům i automobilkám zbývá posledních pár let, věští významný manažer

Bob Lutz

Bob Lutz, jeden z nejvýznamnějších manažerů ve světě automobilů, věstí konec autům i samotným automobilkám. Během 15 až...

VIDEO: Jak vznikal hliněný model crossoveru ze Škody Fabie

Hliněný model crossoveru postavený na základech Škody Fabia

Nová generace fabie dorazí asi za čtyři roky. Podle všeho se ovšem nedočká kombíkového provedení. Místo něj nabídku...

Škoda bude v Mladé Boleslavi vyrábět auta s čistě elektrickým pohonem

(Ilustrační snímek)

V Česku se budou vyrábět elektromobily i klíčové součástky k bateriím. Škoda Auto v pátek potvrdila, že její první...

Ford Mondeo 2.0 TDCI 2015 ·
Ford Mondeo 2.0 TDCI 2015 ·

r.v. 2015, naj. 40 256 km, diesel
600 000 Kč (s DPH)



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.