Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pneumatika nejistého původu může vybuchnout v nejméně vhodném okamžiku

  16:23aktualizováno  16:23
- Co milimetr dezénu, to stovka korun. Takový je hrubý základ ceníku v obchodu s použitými pneumatikami, které v posledních letech v nabídce bezpočtu autobazarů, vrakovišť a pneuservisů představují kontroverzní zboží. Na jedné straně je vděčně vyhledávají nepříliš movití motoristé, na straně druhé tyto gumy představují časovanou bombu, která může na vozidle explodovat při větší zátěži, tedy v nejméně vhodném okamžiku. Bez ohledu na to faktem zůstává, že zmíněné pláště jsou na trhu většinou v rozporu s platnými předpisy.
Obvykle totiž nemívají dezénovou drážku minimálně tři milimetry hlubokou v případě pneumatik pro motocykly a tříkolky a čtyři milimetry pro automobily, což pro obchodování i se staršími plášti žádá vyhláška. Lidé z bazarů a vrakovišť sice "jeté pneumatiky z dovozu" bohatě inzerují, ovšem diskusi na dané téma se vyhýbají a evidentně jim vyhovuje, když do toho způsobu podnikání prakticky nikdo nešťourá. Poklid jako jeden z prvních narušil karlovarský inspektorát České obchodní inspekce. Výsledky zatím ojedinělých kontrol naznačily, že problém je větší, než se zdá.
"Na Sokolovsku jsme při kontrole obchodu s jetými pneumatikami původem z Německa zakázali prodej všech šedesáti plášťů, které v tu chvíli byly v nabídce," řekl ředitel České obchodní inspekce v Karlových Varech Pavel Novák. "Dezén žádného z nich se ani nepřibližoval pro obchodování požadované čtyřmilimetrové hloubce. U jiného prodejce jsme zjistili, že nabízí pláště, jejichž dezén nedosahuje ani 1,6 milimetrové hloubky, tedy minimum předepsanému k provozu na zdejších silnicích. Kromě toho jsme mezi zbožím ze Sokolovska našli pláště, u kterých bylo na první pohled zřejmé, že jsou prořezávané, což opět předpisy pro osobní auta zakazují."
Inspektoři se obrátili na experty Institutu gumárenské technologie a testování ve Zlíně a ti závažná podezření potvrdili. "Ani po nepřípustném prořezání neměly předložené pneumatiky pro osobní auta čtyřmilimetrový dezén," řekl Rudolf Mačák, šéf homologace pneumatik institutu. Všechny kontrolované autopláště označil za vysoce nebezpečné. "Při narušení pryžové ochranné vrstvy voda pronikne až do ocelového kordu, ten koroduje a během jednoho či dvou měsíců, zvlášť když bude mokro či na zimních solených silnicích, může plášť vypovědět službu," doplnil Rudolf Mačák.
Obchodníci se zajištěnými jetými pneumatikami se dostali do křížku se zákonem na ochranu spotřebitele a hrozí jim pokuta až do půl milionu korun.
Obchod s jetými a z ciziny dovezenými pneumatikami se zvláště v regionech při hranicích s Německem a Rakouskem v tichosti rozmohl do významných rozměrů. "Lidé nemají peníze na nové pneumatiky. Osmdesát procent mých zákazníků proto shání jeté pláště," prohlásil majitel pneuservisu na kraji Plzně, který odmítl zveřejnit jméno v obavách, aby na sebe neupozornil obchodní inspektory a nenarušil svoje vztahy s dodavateli nových pneumatik. Ti totiž neradi vidí, když se vedle jejich zboží nabízejí starší pláště. Svou činnost obchodník obhajuje tím, že prodává jen takové pneumatiky, které s kolegy důkladně prohlédne a namontuje.

Sehnat ojeté pneumatiky, které by ještě vyhovovaly předpisům, není vůbec jednoduché. Použité gumy se zimním vzorkem jsou doslova podpultovým zbožím.

Autor:






Nejčtenější

Sbírka starých škodovek trutnovského spolku Reincars.
Jejich vášní jsou staré škodovky, nadšenci jich obnovili už tři desítky

Je jich šest a spojuje je láska ke starým škodovkám. Členové trutnovského spolku Reincars dávají desítky let starým automobilům nový život.  celý článek

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Nejhorší je dát si dopředu nové zimní pneumatiky a vzadu nechat ojeté
VIDEO: Kdo šetří a kupuje jen dvě nové zimní gumy, měl by je dát dozadu

Doba přezouvání na zimní obutí začíná. Měníte jen dvě pneumatiky? Dejte je na zadní nápravu auta i přesto, že vaše auto má poháněná přední kola.  celý článek

UAZ 469 Hunter
Hrdina lidové armády slaví 45 let, vyzkoušeli jsme nejnovější verzi

Zatímco americká armáda má své jeepy, sovětský blok v časech studené války spoléhal nejprve na slavný GAZ 69. Na vrcholu Brežněvovy éry přišel nový vojenský...  celý článek

Další z rubriky

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.