Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Čínské pneumatiky na cestě do Evropy. Linglongu pomáhají Španělé i Češi

aktualizováno 
Čínský výrobce pneumatik Linglong plánuje expanzi v Evropě. V Číně nyní otevírají nejmodernější testovací trať na světě, kterou pro ně navrhla španělská organizace Applus+ Idiada. Branou do Evropy pak je spolupráce s největším českým internetovým prodejcem pneumatik, pro který Číňané vytvořili privátní značku.

Testuje se mimo jiné ovalita – pneumatika se roztočí a stroj zjistí, jestli není „šišatá“. | foto: Jan Páleník

Továrnu ve městě Čao-jüan i pár desítek kilometrů vzdálenou novou testovací dráhu navštívil zpravodaj iDnes.cz.

Haly továrny ve východočínském Čao-jüanu mají 380 hektarů. To je oslňující číslo – celý areál jaderné elektrárny Temelín by se na takovou plochu vešel třikrát. Jenže Číňané se tímto údajem příliš nechlubí. Doby, kdy chtěli Evropany ohromit nekonečnými možnostmi levných výrobních kapacit, jsou pryč. Nyní s nimi nejvíc času tráví ve vývojovém centru a v obří hale, kde na kilometrech pásů projíždějí tisíce pneumatik procházejících několikastupňovou kontrolou.

Přesně to vystihuje taktiku, se kterou čínské značky včetně Linglongu chtějí posílit v Evropě. „Evropský zákazník je nejnáročnější na světě. Pokud dokážeme uspět u něj, můžeme expandovat globálně,“ popisuje marketingová manažerka značky Linglong Čang Tchao. Ve stejné továrně vznikají i pneumatiky české značky Tomket, kterou vlastní Radek Grill, majitel největší českého on-line prodejce pneumatik nejlevnejsipneu.cz.

Cesta od ušmudlané továrny

Představa čínské továrny jako ušmudlaného ponurého místa, kde na desítky let zastaralých strojích vznikají levné výrobky podprůměrné kvality, bere rychle za své. Většina továrních hal je starých sotva deset let a vybaveny jsou technologiemi od renomovaných evropských výrobců. „Továrna byla založena v roce 1975 a tehdy tu představu nemoderní výroby splňovala. Proto také nedokázala prosperovat. Obrat nastal v roce 1986, kdy po příchodu nového vedení došlo k první modernizaci,“ popisuje obchodní manažer pro Evropu Wendell Wen. Od té doby značka expanduje. Momentálně je čtvrtá největší v Číně a dvacátá na světě.

Ročně vyrobí 75 milionů pneumatik na osobní auta, z toho 33 milionů v Čao-jüanu, 9 milionů nákladních a 300 tisíc pro speciální stroje. Na pneumatikách značky Linglong vyjíždějí z továren například i Volkswageny, které se v čínských pobočkách německé značky vyrobí. Každá pneumatika před opuštěním továrny prochází několikastupňovou kontrolou – prověří se házivost, zkušebně se nafoukne, odchylky měří laser.

Fotogalerie

„V prvním kole projdou výstupní kontrolou zcela perfektní pneumatiky. Pokud je zaznamenána nějaká odchylka, projde pneumatika dalšími testy, které prověří, zda jde skutečně o vadu,“ vysvětluje Wen. Že by se vadná pneumatika dostala k zákazníkovi, je podle Číňanů prakticky nemožné. Mnohem větší riziko pro pneumatiku představuje přeprava v kontejnerech do Evropy, většina defektů, které zákazníci reklamují, vzniká právě tak.

Pampeliškový prototyp

Vývojové centrum má několik hektarů. „V laboratorních podmínkách testujeme všechny atributy pneumatiky – hlučnost, životnost, adhezi, odolnost při zatížení,“ vyjmenovává Wen. Třicátník, který mluví velmi dobře anglicky, v továrně začínal jako řadový dělník na lince. Na manažerskou pozici se vypracoval díky kariérnímu systému firmy – i ten je inspirovaný evropskými personálními systémy. Inspiraci západním světem ostatně nezastírají ani v samotném vývojovém centru. Ve skladu vývojářů leží desítky doslova rozpitvaných pneumatik s obnaženým kordem, jednotlivými vrstvami gumy či plátna. Převažuje mezi nimi „domácí“ produkce, ale na některých bočnicích se skvějí jména renomovaných značek z Evropy, Japonska a Spojených států.

Na druhou stranu v nejmodernějších trendech čínský Linglong drží krok se světovými lídry. Například ve výzkumu náhrad kaučuku. Stejně jako Continental nebo Bridgestone vyvíjejí Číňané pneumatiku, ve které nedostatkový a zdražující tradiční kaučuk nahrazuje látka s podobnými vlastnostmi obsažená v takzvané „ruské pampelišce“ – rostlině, jejíž kořen obsahuje velmi kvalitní kaučuk, který je vhodný i pro průmyslové zpracování. Vývoj pneumatik z tohoto materiálu světové značky oznámily přibližně před sedmi roky, dnes testují prototypy. Čínská značka je s vývojem ve stejné fázi, přestože začala později.

Do Evropy se Španěly a Čechy

Před pár týdny firma pár desítek kilometrů od Čao-jüanu otevřela testovací polygon na místě vysloužilé závodní dráhy pro trucky. Pro čínskou značku jej za dvě a půl miliardy korun postavila španělská společnost Applus+ Idiada, jedna z nejprestižnějších světových firem zaměřujících se na vývoj a testování automobilů. Jediný podobný polygon společnost provozuje v domovské zemi v Tarragoně.

Od začátku spolupráce uplynuly tři roky, první testovací vozy na trať vyrazí během několika týdnů. „Nová trať nám umožní testovat v reálných podmínkách nové produkty s know-how nejprestižnější světové organizace svého druhu,“ popisuje Wendell Wen polygon, který ovíjí klopená dráha, na níž je možné stabilně udržovat rychlost přes 200 kilometrů v hodině. Paradoxně si Číňané svoji novou trať extrémně chrání před špionáží – na místě je přísný zákaz fotografování, dostupná je jen vizualizace a několik oficiálních fotografií a videí.

Další výraznou investici už značka plánuje v Evropě. Do několika let zde chce postavit továrnu, která by měla produkovat asi 12 milionů pneumatik ročně. V užším výběru zemí je i Česká republika, investici pomáhá zprostředkovat Radek Grill.

„Stále je několik lokalit, mezi kterými se vedení Linglongu rozhoduje. Klíčová pro rozhodnutí bude určitě ochota jednotlivých vlád investici podpořit. Záleží i na tom, zda je země členem EU. Hendikepem Česka je měna, pokud bychom přijali euro, naše šance by se zvýšily,“ popsal Grill.

Pokud továrna v Evropě vznikne, budou se v ní vyrábět i pneumatiky jeho značky Tomket. „Pro nás by to znamenalo výrazně jednodušší logistiku a administrativu, předpokládáme, že kapacitu továrny bychom dokázali v budoucnu vytížit až z jedné třetiny,“ doplnil.

Autoři:



Nejčtenější

Kdo zachránil školáka, zůstane tajemstvím. Mohl to být člověk i kamion

Takhle funguje nouzové brzdění v kamionech Volvo

Video z norského města Høyanger, kde malý chlapec vběhne přímo před jedoucí kamion, který „zázračně“ na poslední...

Hon na pevné částice pokračuje. Brzdy dostanou vysavače

Brzdový systém Tallano

Bojovníci proti škodlivým pevným částicím mají nového nepřítele – brzdy. Podle vědeckých prací se totiž z brzdového...



Sůl umí sežrat i nové auto. Postřik za pár tisíc podvozek ochrání

Ošetření podvozku je hodně špinavá a ne zrovna příjemná práce.

Zdálo se, že moru v podobě rzi se automobilky zbavily. Ale auta reznou stále, jen to není tolik vidět. Největším...

V Nošovicích startuje výroba nového auta. Ladného fastbacku Hyundai

Philips and Renault collaborate at the 2017 Frankfurt Motor Show

Právě dnes startuje výroba dalšího auta z Česka. Ladný Hyundai i30 Fastback doplňuje nabídku aut vyráběných ve...

Čínské pneumatiky na cestě do Evropy. Linglongu pomáhají Španělé i Češi

Testuje se mimo jiné ovalita – pneumatika se roztočí a stroj zjistí, jestli...

Čínský výrobce pneumatik Linglong plánuje expanzi v Evropě. V Číně nyní otevírají nejmodernější testovací trať na...

Další z rubriky

VIDEO: Jak vznikal hliněný model crossoveru ze Škody Fabie

Hliněný model crossoveru postavený na základech Škody Fabia

Nová generace fabie dorazí asi za čtyři roky. Podle všeho se ovšem nedočká kombíkového provedení. Místo něj nabídku...

VIDEO: Papež dostal lamborghini, ale užije si ho jen do května

Nový papamobil? Papež František dostal Lamborghini

Papež František dostal od šéfa Lamborghini Stefana Domenicaliho supersport. Huracán v provedení RWD (to znamená pohon...

Europoslanci navrhli povinné asistenční systémy v nových autech

Asistent udržování v jízdním pruhu

Evropští poslanci ve Štrasburku podpořili návrh, aby součástí nových motorových vozidel byly v budoucnu povinně...



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.