Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Čínské pneumatiky na cestě do Evropy. Linglongu pomáhají Španělé i Češi

aktualizováno 
Čínský výrobce pneumatik Linglong plánuje expanzi v Evropě. V Číně nyní otevírají nejmodernější testovací trať na světě, kterou pro ně navrhla španělská organizace Applus+ Idiada. Branou do Evropy pak je spolupráce s největším českým internetovým prodejcem pneumatik, pro který Číňané vytvořili privátní značku.

Testuje se mimo jiné ovalita – pneumatika se roztočí a stroj zjistí, jestli není „šišatá“. | foto: Jan Páleník

Továrnu ve městě Čao-jüan i pár desítek kilometrů vzdálenou novou testovací dráhu navštívil zpravodaj iDnes.cz.

Haly továrny ve východočínském Čao-jüanu mají 380 hektarů. To je oslňující číslo – celý areál jaderné elektrárny Temelín by se na takovou plochu vešel třikrát. Jenže Číňané se tímto údajem příliš nechlubí. Doby, kdy chtěli Evropany ohromit nekonečnými možnostmi levných výrobních kapacit, jsou pryč. Nyní s nimi nejvíc času tráví ve vývojovém centru a v obří hale, kde na kilometrech pásů projíždějí tisíce pneumatik procházejících několikastupňovou kontrolou.

Přesně to vystihuje taktiku, se kterou čínské značky včetně Linglongu chtějí posílit v Evropě. „Evropský zákazník je nejnáročnější na světě. Pokud dokážeme uspět u něj, můžeme expandovat globálně,“ popisuje marketingová manažerka značky Linglong Čang Tchao. Ve stejné továrně vznikají i pneumatiky české značky Tomket, kterou vlastní Radek Grill, majitel největší českého on-line prodejce pneumatik nejlevnejsipneu.cz.

Cesta od ušmudlané továrny

Představa čínské továrny jako ušmudlaného ponurého místa, kde na desítky let zastaralých strojích vznikají levné výrobky podprůměrné kvality, bere rychle za své. Většina továrních hal je starých sotva deset let a vybaveny jsou technologiemi od renomovaných evropských výrobců. „Továrna byla založena v roce 1975 a tehdy tu představu nemoderní výroby splňovala. Proto také nedokázala prosperovat. Obrat nastal v roce 1986, kdy po příchodu nového vedení došlo k první modernizaci,“ popisuje obchodní manažer pro Evropu Wendell Wen. Od té doby značka expanduje. Momentálně je čtvrtá největší v Číně a dvacátá na světě.

Ročně vyrobí 75 milionů pneumatik na osobní auta, z toho 33 milionů v Čao-jüanu, 9 milionů nákladních a 300 tisíc pro speciální stroje. Na pneumatikách značky Linglong vyjíždějí z továren například i Volkswageny, které se v čínských pobočkách německé značky vyrobí. Každá pneumatika před opuštěním továrny prochází několikastupňovou kontrolou – prověří se házivost, zkušebně se nafoukne, odchylky měří laser.

Fotogalerie

„V prvním kole projdou výstupní kontrolou zcela perfektní pneumatiky. Pokud je zaznamenána nějaká odchylka, projde pneumatika dalšími testy, které prověří, zda jde skutečně o vadu,“ vysvětluje Wen. Že by se vadná pneumatika dostala k zákazníkovi, je podle Číňanů prakticky nemožné. Mnohem větší riziko pro pneumatiku představuje přeprava v kontejnerech do Evropy, většina defektů, které zákazníci reklamují, vzniká právě tak.

Pampeliškový prototyp

Vývojové centrum má několik hektarů. „V laboratorních podmínkách testujeme všechny atributy pneumatiky – hlučnost, životnost, adhezi, odolnost při zatížení,“ vyjmenovává Wen. Třicátník, který mluví velmi dobře anglicky, v továrně začínal jako řadový dělník na lince. Na manažerskou pozici se vypracoval díky kariérnímu systému firmy – i ten je inspirovaný evropskými personálními systémy. Inspiraci západním světem ostatně nezastírají ani v samotném vývojovém centru. Ve skladu vývojářů leží desítky doslova rozpitvaných pneumatik s obnaženým kordem, jednotlivými vrstvami gumy či plátna. Převažuje mezi nimi „domácí“ produkce, ale na některých bočnicích se skvějí jména renomovaných značek z Evropy, Japonska a Spojených států.

Na druhou stranu v nejmodernějších trendech čínský Linglong drží krok se světovými lídry. Například ve výzkumu náhrad kaučuku. Stejně jako Continental nebo Bridgestone vyvíjejí Číňané pneumatiku, ve které nedostatkový a zdražující tradiční kaučuk nahrazuje látka s podobnými vlastnostmi obsažená v takzvané „ruské pampelišce“ – rostlině, jejíž kořen obsahuje velmi kvalitní kaučuk, který je vhodný i pro průmyslové zpracování. Vývoj pneumatik z tohoto materiálu světové značky oznámily přibližně před sedmi roky, dnes testují prototypy. Čínská značka je s vývojem ve stejné fázi, přestože začala později.

Do Evropy se Španěly a Čechy

Před pár týdny firma pár desítek kilometrů od Čao-jüanu otevřela testovací polygon na místě vysloužilé závodní dráhy pro trucky. Pro čínskou značku jej za dvě a půl miliardy korun postavila španělská společnost Applus+ Idiada, jedna z nejprestižnějších světových firem zaměřujících se na vývoj a testování automobilů. Jediný podobný polygon společnost provozuje v domovské zemi v Tarragoně.

Od začátku spolupráce uplynuly tři roky, první testovací vozy na trať vyrazí během několika týdnů. „Nová trať nám umožní testovat v reálných podmínkách nové produkty s know-how nejprestižnější světové organizace svého druhu,“ popisuje Wendell Wen polygon, který ovíjí klopená dráha, na níž je možné stabilně udržovat rychlost přes 200 kilometrů v hodině. Paradoxně si Číňané svoji novou trať extrémně chrání před špionáží – na místě je přísný zákaz fotografování, dostupná je jen vizualizace a několik oficiálních fotografií a videí.

Další výraznou investici už značka plánuje v Evropě. Do několika let zde chce postavit továrnu, která by měla produkovat asi 12 milionů pneumatik ročně. V užším výběru zemí je i Česká republika, investici pomáhá zprostředkovat Radek Grill.

„Stále je několik lokalit, mezi kterými se vedení Linglongu rozhoduje. Klíčová pro rozhodnutí bude určitě ochota jednotlivých vlád investici podpořit. Záleží i na tom, zda je země členem EU. Hendikepem Česka je měna, pokud bychom přijali euro, naše šance by se zvýšily,“ popsal Grill.

Pokud továrna v Evropě vznikne, budou se v ní vyrábět i pneumatiky jeho značky Tomket. „Pro nás by to znamenalo výrazně jednodušší logistiku a administrativu, předpokládáme, že kapacitu továrny bychom dokázali v budoucnu vytížit až z jedné třetiny,“ doplnil.

Autoři:



Nejčtenější

Po 67 letech si v Oregonu smí řidiči sami tankovat. Jsou zděšeni

(ilustrační snímek)

„V Oregonu žiji celý život a tankovat si benzin odmítám. To mají provádět jen proškolení lidé. Chystám se zaparkovat u...

Kritik elektromobilů v ráži: A komu chcete ty elektromobily prodat?

Volkswagen I.D. Buzz

Proč kupovat výrazně dražší auto, jež navíc nedosahuje kvalit toho, které už máte? Profesor Fritz Indra se v rozhovoru...



K plavkám bouchačka a gorila jezdí vpředu: tato pravidla fakt platí

(Ilustrační snímek)

V Saúdské Arábii ještě stále nesmí řídit ženy, zato na Aljašce může řídit každý, komu bylo čtrnáct. Někde musí před...

Ojeté Suzuki SX4: tak spolehlivé auto už asi nikdo nevyrobí

Suzuki SX4

Jednou z nejlepších odpovědí při hledání spolehlivého ojetého auta je Suzuki SX4. Ať už potřebujete pohon všech kol,...

V autolékárně jsou zbytečnosti. Ministerstvo prozkoumá, zda ji neupravit

(Ilustrační snímek)

Autolékárničky připomínají polní nemocnice a je v nich řada zbytečných věcí, míní dopravní a zdravotní experti. Lidé...

Další z rubriky

I Toyota má svou autonomní krabici. Bar vás po mejdanu doveze domů

Toyota e-Palette

Automobilky vzaly veletrh spotřební elektroniky CES v posledních letech útokem. Ukazují tu především nové koncepty,...

Francie zpomalí. Po okreskách se bude jezdit osmdesát

(Ilustrační snímek)

Francouzská vláda oznámila „nepopulární, ale nezbytné“ snížení rychlosti na obousměrných vedlejších komunikacích z 90...

Škoda vyvíjí manuál pro koncern VW, přemýšlí o robotizované převodovce

Výroba manuální převodovky MQ 200

V Mladé Boleslavi se vyrábí manuální převodovka MQ 200, tedy pro motory s točivým momentem do 200 Nm. Nyní zde bude...

Najdete na iDNES.cz