Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

České vynálezy pro traktory: pneumatiky nahradí pásy a samy se nahustí

aktualizováno 
Český výrobce mimosilničních pneumatik Mitas představil dvě zásadní novinky v oblasti traktorových pneumatik. Řešení AirCell míří do výroby a zrychlí huštění pneumatik, pláště PneuTrac pak mohou v některých aplikacích nahradit obvykle používané pásy. Do výroby zamíří do dvou let.

I pneumatiky pro mimosilniční aplikace se časem vyvíjí a objevují se u nich nové technologie a trendy. Mitas představil v sériové podobě řešení, které usnadní opětovné nahuštění plášťů, které musel řidič traktoru například pro práci na poli podhustit. Novinka se nazývá AirCell a jde o speciální duši, která slouží jako tlakový zásobník umístěný přímo uvnitř pneumatiky.

Tlakový zásobník

Duše AirCell má speciální konstrukci vyztuženou textilním kordem, díky čemuž mění svůj objem minimálně. Je zkonstruována tak, aby šla nasadit na běžné ráfky s použitím běžných nástrojů. Na rozdíl od běžné duše se AirCell nedotýká z vnitřku pláště pneumatiky, je to jen jakýsi zásobník vzduchu uvnitř, který je konstantně natlakovaný na 8 barů. Zabírá asi 30 % vnitřního objemu pneumatiky.

Fotogalerie

Díky speciálnímu přepouštěcímu mechanismu, který je přímo součástí AirCell, lze pak v pneumatice samotné snadno a rychle měnit tlak. To je u zemědělských strojů důležité, při práci na poli je potřeba nižší tlak pro lepší trakci a lepší rozložení hmotnosti stroje, na silnici jsou ale tyto vlastnosti nežádoucí. Podhuštěná pneumatika se totiž při jízdě po silnici více opotřebovává a zvyšuje také spotřebu paliva. Vysoký tlak uvnitř AirCell umožní během půl minuty zvýšit tlak v pneumatice samotné asi o 1 bar (například z 0,8 na 1,8 baru). Tlak lze také přepustit zpět z pneumatiky do AirCell.

Řešení AirCell bude Mitas nabízet pro pneumatiky 710/75 R42 SFT, později také Mitas 710/70 R42 SFT. Výrobce slibuje, že množství plášťů a rozměrů s touto technologií bude postupně přibývat.

Nahradí pásy

Mitas chystá i další novinku, tentokrát jde o pneumatiky označované jako PneuTrac. Ty mají v některých aplikacích nahradit obvykle využívané pásy. Firma momentálně pokračuje ve zkouškách těchto plášťů, vývoj by měl být dokončený do konce roku 2017 a v roce 2018 by se mohly nové pláště dostat na trh.

Výrobce má v současnosti vyzkoušeno, že pláště se speciálním tvarem dezénu mají větší otisk a tažnou sílu oproti standardním pneumatikám i plášťům kategorie Improved Flexion. Vůči běžným pneumatikám jde o zlepšení o 25 %, oproti IF plášťům 15 %. Teď bude výrobce své pneumatiky porovnávat právě s pásy a doufá, že se jejich schopnostem přiblíží. PneuTrac by tak mohly vyplnit určitou mezeru na trhu.





Nejčtenější

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Další z rubriky

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Volvo od roku 2019 nabídne pouze elektrická či hybridní auta
Evropa je pozadu ve výrobě baterií pro elektroauta

Evropská komise má zájem o vytvoření konsorcia typu Airbusu, které by spojilo přední evropské společnosti s cílem vyvíjet technologie pro baterie. V této...  celý článek

Řidič, volant, řízení
Jezdíte v autě, nebo latríně? Ukliďte si i klimatizaci

Čas prosezený v autě už pomalu konkuruje tomu strávenému v obývacím pokoji na gauči. Za volantem tráví většina řidičů takovou dobu, že na čtyřech kolech jedí,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.