Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

České vynálezy pro traktory: pneumatiky nahradí pásy a samy se nahustí

aktualizováno 
Český výrobce mimosilničních pneumatik Mitas představil dvě zásadní novinky v oblasti traktorových pneumatik. Řešení AirCell míří do výroby a zrychlí huštění pneumatik, pláště PneuTrac pak mohou v některých aplikacích nahradit obvykle používané pásy. Do výroby zamíří do dvou let.

I pneumatiky pro mimosilniční aplikace se časem vyvíjí a objevují se u nich nové technologie a trendy. Mitas představil v sériové podobě řešení, které usnadní opětovné nahuštění plášťů, které musel řidič traktoru například pro práci na poli podhustit. Novinka se nazývá AirCell a jde o speciální duši, která slouží jako tlakový zásobník umístěný přímo uvnitř pneumatiky.

Tlakový zásobník

Duše AirCell má speciální konstrukci vyztuženou textilním kordem, díky čemuž mění svůj objem minimálně. Je zkonstruována tak, aby šla nasadit na běžné ráfky s použitím běžných nástrojů. Na rozdíl od běžné duše se AirCell nedotýká z vnitřku pláště pneumatiky, je to jen jakýsi zásobník vzduchu uvnitř, který je konstantně natlakovaný na 8 barů. Zabírá asi 30 % vnitřního objemu pneumatiky.

Fotogalerie

Díky speciálnímu přepouštěcímu mechanismu, který je přímo součástí AirCell, lze pak v pneumatice samotné snadno a rychle měnit tlak. To je u zemědělských strojů důležité, při práci na poli je potřeba nižší tlak pro lepší trakci a lepší rozložení hmotnosti stroje, na silnici jsou ale tyto vlastnosti nežádoucí. Podhuštěná pneumatika se totiž při jízdě po silnici více opotřebovává a zvyšuje také spotřebu paliva. Vysoký tlak uvnitř AirCell umožní během půl minuty zvýšit tlak v pneumatice samotné asi o 1 bar (například z 0,8 na 1,8 baru). Tlak lze také přepustit zpět z pneumatiky do AirCell.

Řešení AirCell bude Mitas nabízet pro pneumatiky 710/75 R42 SFT, později také Mitas 710/70 R42 SFT. Výrobce slibuje, že množství plášťů a rozměrů s touto technologií bude postupně přibývat.

Nahradí pásy

Mitas chystá i další novinku, tentokrát jde o pneumatiky označované jako PneuTrac. Ty mají v některých aplikacích nahradit obvykle využívané pásy. Firma momentálně pokračuje ve zkouškách těchto plášťů, vývoj by měl být dokončený do konce roku 2017 a v roce 2018 by se mohly nové pláště dostat na trh.

Výrobce má v současnosti vyzkoušeno, že pláště se speciálním tvarem dezénu mají větší otisk a tažnou sílu oproti standardním pneumatikám i plášťům kategorie Improved Flexion. Vůči běžným pneumatikám jde o zlepšení o 25 %, oproti IF plášťům 15 %. Teď bude výrobce své pneumatiky porovnávat právě s pásy a doufá, že se jejich schopnostem přiblíží. PneuTrac by tak mohly vyplnit určitou mezeru na trhu.




Nejčtenější

Velké srovnání cen autodílů: obří rozdíly, nejdražší jsou Japonci a Opel

Výměna autobaterie

Lehký ťukanec na křižovatce a ceny za opravu šplhají do desítek tisíc korun. Přední nárazník může stát čtyři tisíce,...

Vánoční shon znamená i chaos na parkovišti. A „ťukanců“ přibývá

Parkoviště před pražským obchodním centrem Metropole Zličín bylo během druhé...

Dlouhé minuty čekání, pak ještě delší hledání parkovacího místa a k tomu vystresovaní řidiči, kteří si navzájem...



Trik s dotací: Bude každý majitel Tesly v Německu vracet 4 tisíce eur?

Tesla Model S 85D

Aby bylo možné získat v Německu na koupi elektromobilu dotaci ve výši 4 tisíce eur, nesmí překročit cena vozu hranici...

Poctivost zdraží kontroly aut. Konec švindlů s měřením emisí

Fiat 500X při měření emisí ve švýcarské laboratoři na objednávku německé...

Od Nového roku začnou platit přísnější pravidla pro emisní kontroly. Každé auto bude mít fotku. Ale jsou s tím opět...

První jízda s Eclipse Cross. Nová éra Mitsubishi začíná nadějně

Mitsubishi Eclipse Cross

Japonsko je pro Evropana úplně jiný svět. Co je zvykem jinde, se tam nedělá. Třeba se nepřetahují zaměstnanci, prostě...



Další z rubriky

VIDEO: Čistička vzduchu do auta zachytí jedy, shánějí se peníze na výrobu

Čistička vzduchu Airbubble

Do kabiny auta se přes ventilaci dostávají pevné částice a oxidy dusíku, které vznikají při spalování pohonných hmot....

BMW chce na Sokolovsku polygon pro autonomní vozy

Kromě jízdních vlastností a technologií, které by se mohly prověřovat u nás,...

V Česku má vzniknout do roku 2021 testovací polygon automobilky BMW pro samořiditelné vozy. Server iHNED.cz to napsal s...

Vodíkové toyoty bude pohánět palivo z kravských exkrementů

Toyota Mirai je v Praze.

Odpověď Toyoty na otázku globálního oteplování je skutečně nečekaná. Chce využít kravský hnůj, ze kterého bude v...

Mercedes Třída S S 350 CDI
Mercedes Třída S S 350 CDI

r.v. 2011, naj. 128 000 km, diesel
729 000 Kč (s DPH)



Najdete na iDNES.cz