Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jako jízda ve vaně. Gumy musí v dešti odvést až desítky litrů za sekundu

  12:00aktualizováno  12:00
Na Česko se valí déšť, proto dejte nohu z plynu. A jestli máte sjeté gumy, uberte ještě víc. Za silného deště se při rychlé jízdě musejí pneumatiky vypořádat s obrovským množstvím vody. Podle expertů na dopravní bezpečnost se to dokonce rovná tomu, jako byste jezdili v naplněné vaně.

Řidiči v dešti často spoléhají na moderní vybavení svého vozu, fyzikální zákony ale dokáží divy. | foto: Jiří Benák, iDNES.cz

Při jízdě po mokrém povrchu musí pneumatiky každou sekundu úspěšně odvést do stran velké množství vody. V případě silnějšího deště, kdy je na vozovce zhruba půlcentimetrová vrstva vody, a při rychlosti 130 km/h se musí pneumatika o šířce 205 milimetrů vypořádat se zhruba 35 litry. Čtyři takové gumy u auta tedy v součtu každou sekundu odvedou 140 litrů vody.

Fotogalerie

Uvádějí to odborníci z českého Týmu silniční bezpečnosti. Zároveň varují řidiče, aby za deště, zvláště silnějšího, automaticky nespoléhali ani na zbrusu nové pneumatiky od renomovaného výrobce.

„Každodenní zkušenost dokazuje, že řada řidičů je přesvědčena o opaku. Výkonný vůz napěchovaný moderními asistenčními systémy a vybavený účinnými brzdami považují za záruku naprostého bezpečí. Bohužel často mylně,“ říká Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.

Pravidelná kontrola pneumatik a přizpůsobení rychlosti jízdy jejich aktuální kondici jsou podle Budského projevem řidičského fortelu. „Při sešlapování plynového pedálu je dobré pamatovat, že za deště se zvyšuje riziko vzniku nehody 2,5krát, na dálnici dokonce pětkrát. V nočních hodinách uvedené nebezpečí vzroste ještě více než dvakrát,“ dodává.

Období přezouvání na letní pneumatiky stále ještě trvá, pokud se chystáte na výměnu, pozorně zkontrolujte, zda nemají nějaké boule nebo poškození konstrukce.

Ani moderní bezpečnostní systémy si neporadí s vozidlem, které se kvůli sjetým...

A znovu pečlivě přeměřte také dezén. S jeho snižující se hloubkou se úměrně prodlužuje brzdná dráha. A to na mokrém i suchém povrchu.

A rozdíly mohou být skutečně významné. Automobil jedoucí za mokra rychlostí 80 km/h na zbrusu nových pláštích se bude moci pochlubit brzdnou dráhou přibližně 42 metrů, vozidlo obuté do pneumatik s drážkami hlubokými tři milimetry však bude potřebovat o deset metrů více.

A vůz s pneumatikami o hloubce dezénu 1,6 milimetru si bude nárokovat 61 metrů. Zatímco v prvním případě stačí řidič před případnou překážkou zastavit, druhý do ní narazí rychlostí 34 km/h. A třetí bude ještě o deset kilometrů rychlejší.

Dotyková plocha pneumatiky s vozovkou se totiž úměrně zmenšuje se zvyšující se rychlostí jízdy a opotřebením běhounu. Nová pneumatika se při rychlosti 75 km/hod stýká s povrchem vozovky o čtvrtinu menší plochou než při jízdě krokem, pneumatika ojetá na 4 milimetry jen z 58 procent. A pokud máte pneumatiky na zákonném minimu, tedy 1,6 milimetru, dotýkají se s vozovkou už jen ze 16 procent.

Autor:



Nejčtenější

Autům i automobilkám zbývá posledních pár let, věští významný manažer

Bob Lutz

Bob Lutz, jeden z nejvýznamnějších manažerů ve světě automobilů, věstí konec autům i samotným automobilkám. Během 15 až...

Hon na pevné částice pokračuje. Brzdy dostanou vysavače

Brzdový systém Tallano

Bojovníci proti škodlivým pevným částicím mají nového nepřítele – brzdy. Podle vědeckých prací se totiž z brzdového...



Sudá, či lichá? Praha při smogu omezí vjezd podle registrační značky

Smog v Praze. Auta na pražské magistrále (20.1.2017)

Magistrát připravil návrh opatření, kterými chce omezit v Praze dopravu v době zhoršené kvality ovzduší. Při...

Škoda bude v Mladé Boleslavi vyrábět auta s čistě elektrickým pohonem

(Ilustrační snímek)

V Česku se budou vyrábět elektromobily i klíčové součástky k bateriím. Škoda Auto v pátek potvrdila, že její první...

Tesla představila elektrický tahač Semi a nový sporťák Roadster

Tesla Semi

Prototyp elektrického tahače Tesla Semi a nový sportovní Roadster představil v noci na dnešek americký výrobce...



Další z rubriky

Škoda bude v Mladé Boleslavi vyrábět auta s čistě elektrickým pohonem

(Ilustrační snímek)

V Česku se budou vyrábět elektromobily i klíčové součástky k bateriím. Škoda Auto v pátek potvrdila, že její první...

Šéf Toyoty: Elektromobily nejsou připraveny pro masovou výrobu

Toyota FT-4X

Auta poháněná bateriemi zatím nejsou připravena pro masovou výrobu. V rozhovoru s německým časopisem Spiegel to řekl...

Vědci zkoumají únavu řidičů: Britové analyzují hlas, Ford má čepici

Bezpečnostní čepice Ford

Únava za volantem je jednou z nejčastějších příčin dopravních nehod. Přitom sami řidiči nejsou schopní posoudit, zda už...



Najdete na iDNES.cz