Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jako jízda ve vaně. Gumy musí v dešti odvést až desítky litrů za sekundu

  12:00aktualizováno  12:00
Na Česko se valí déšť, proto dejte nohu z plynu. A jestli máte sjeté gumy, uberte ještě víc. Za silného deště se při rychlé jízdě musejí pneumatiky vypořádat s obrovským množstvím vody. Podle expertů na dopravní bezpečnost se to dokonce rovná tomu, jako byste jezdili v naplněné vaně.

Řidiči v dešti často spoléhají na moderní vybavení svého vozu, fyzikální zákony ale dokáží divy. | foto: Jiří Benák, iDNES.cz

Při jízdě po mokrém povrchu musí pneumatiky každou sekundu úspěšně odvést do stran velké množství vody. V případě silnějšího deště, kdy je na vozovce zhruba půlcentimetrová vrstva vody, a při rychlosti 130 km/h se musí pneumatika o šířce 205 milimetrů vypořádat se zhruba 35 litry. Čtyři takové gumy u auta tedy v součtu každou sekundu odvedou 140 litrů vody.

Fotogalerie

Uvádějí to odborníci z českého Týmu silniční bezpečnosti. Zároveň varují řidiče, aby za deště, zvláště silnějšího, automaticky nespoléhali ani na zbrusu nové pneumatiky od renomovaného výrobce.

„Každodenní zkušenost dokazuje, že řada řidičů je přesvědčena o opaku. Výkonný vůz napěchovaný moderními asistenčními systémy a vybavený účinnými brzdami považují za záruku naprostého bezpečí. Bohužel často mylně,“ říká Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.

Pravidelná kontrola pneumatik a přizpůsobení rychlosti jízdy jejich aktuální kondici jsou podle Budského projevem řidičského fortelu. „Při sešlapování plynového pedálu je dobré pamatovat, že za deště se zvyšuje riziko vzniku nehody 2,5krát, na dálnici dokonce pětkrát. V nočních hodinách uvedené nebezpečí vzroste ještě více než dvakrát,“ dodává.

Období přezouvání na letní pneumatiky stále ještě trvá, pokud se chystáte na výměnu, pozorně zkontrolujte, zda nemají nějaké boule nebo poškození konstrukce.

Ani moderní bezpečnostní systémy si neporadí s vozidlem, které se kvůli sjetým...

A znovu pečlivě přeměřte také dezén. S jeho snižující se hloubkou se úměrně prodlužuje brzdná dráha. A to na mokrém i suchém povrchu.

A rozdíly mohou být skutečně významné. Automobil jedoucí za mokra rychlostí 80 km/h na zbrusu nových pláštích se bude moci pochlubit brzdnou dráhou přibližně 42 metrů, vozidlo obuté do pneumatik s drážkami hlubokými tři milimetry však bude potřebovat o deset metrů více.

A vůz s pneumatikami o hloubce dezénu 1,6 milimetru si bude nárokovat 61 metrů. Zatímco v prvním případě stačí řidič před případnou překážkou zastavit, druhý do ní narazí rychlostí 34 km/h. A třetí bude ještě o deset kilometrů rychlejší.

Dotyková plocha pneumatiky s vozovkou se totiž úměrně zmenšuje se zvyšující se rychlostí jízdy a opotřebením běhounu. Nová pneumatika se při rychlosti 75 km/hod stýká s povrchem vozovky o čtvrtinu menší plochou než při jízdě krokem, pneumatika ojetá na 4 milimetry jen z 58 procent. A pokud máte pneumatiky na zákonném minimu, tedy 1,6 milimetru, dotýkají se s vozovkou už jen ze 16 procent.

Autor:




Nejčtenější

Seat Leon
Lepší výhled z SUV je pověra, potvrdil test

Často vyzdvihovanou předností SUV má být dobrý výhled ven. Pravda, ze sedačky, která je výš než u ostatních aut, vidíte provoz jinak, někdo má dojem většího...  celý článek

Wey
Autofotka týdne: Číňané jsou největší překvapení autosalonu ve Frankfurtu

Čínské automobilky udělaly na letošním frankfurtském autosalonu dobrý dojem. Zda je to pro zavedené automobilky špatná zpráva se teprve ukáže. Do Evropy se...  celý článek

Volkswagen Atlas
VW Atlas je velké SUV pro celý svět, ale v Evropě se nemůže prodávat

Volkswagen na autosalonu ve Frankfurtu v rámci novinářského večera předvedl své největší SUV Atlas. Před běžnými zákazníky jej ovšem skryl, protože v EU ho...  celý článek

PCF2017 - Porsche RWB
Tuningový sraz trochu jinak

Letošní Escape6 Prague Car Festival ukázal to nejlepší nejen z českého tuningu a my jsme nemohli chybět. Jaká byla naše výprava a stálo to za to?  celý článek

Další z rubriky

Volkswagen Atlas
VW Atlas je velké SUV pro celý svět, ale v Evropě se nemůže prodávat

Volkswagen na autosalonu ve Frankfurtu v rámci novinářského večera předvedl své největší SUV Atlas. Před běžnými zákazníky jej ovšem skryl, protože v EU ho...  celý článek

Audi představilo autonomní elektromobil Audi Aicon
Nápady pro auta bez řidičů. Audi nemá volant ani bezpečnostní pásy

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Koncern Volkswagen pokračuje v cestě k autonomním vozidlům a k nejaktivnějším v tomto ohledu patří značka Audi. Na autosalonu ve Frankfurtu přestavila značka...  celý článek

Renault Symbioz
OBRAZEM: Symbioz je auto, které s vámi bude bydlet

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Na předpovídání budoucnosti mají automobilky celá oddělení a u Renaultu to vidí takto: auto se stane součástí našeho domova, řídit se bude umět samo a bude...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.