Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Farmáři v USA potřebují na moc tvrdou kukuřici neprůstřelné pneumatiky

  10:16aktualizováno  10:16
Geneticky upravené plodiny sice americkým zemědělcům přinášejí vyšší výnosy, zároveň ale představují nečekanou překážku pro jejich stroje. Mají příliš tuhé stonky, které propichují pneumatiky, a farmáři tak nezřídka při práci uvíznou na poli.

Traktor Case | foto: Case

Výrobci proto začínají nabízet odolnější gumy s kevlarem používaným jinak třeba v neprůstřelných vestách, zjistil deník The Wall Street Journal.

Vyslyšeli tím například žádost iowského pěstitele kukuřice a sójových bobů Marka Dimita, který se před časem kvůli defektům na pneumatikách často potýkal s prostoji. "Sundat pneumatiku z vozu není úplně snadné," uvedl farmář. Tuhá stébla mu u sázecího stroje prorazila nejméně půl tuctu gum, jak říká. "Když tím člověk každé ráno stráví dvě hodiny, začne být trochu otrávený," dodal zemědělec.

Třiapadesátiletý Dimit, který farmaří už 35 let, se proto obrátil na jednoho z dodavatelů pneumatik, společnost Titan International. Firma pak vyvinula novou pneumatiku se čtyřmi vrstvami kevlaru, který se jinak používá v neprůstřelných vestách či vojenských přilbách. "Od té doby jsem nezaznamenal píchlou gumu," uvedl zemědělec.

Traktor Case 350 Steiger

Odolné pneumatiky s použitím kevlaru se dosud vyráběly pro osobní auta a off-roady.

Například Dunlop uvedl v roce 2008 pneumatiku SP Sport Maxx TT, která měla toto para-aramidové vlákno představené chemickým mamutem DuPont v roce 1971, v jádru patky.

Výhodou kevlaru je kromě pevnosti také odolnost vůči změnám teplot. Je pětkrát pevnější než stejné množství oceli.

Pneumatiky používající kevlar vyrábí například firma Goodyear (majitel značky Dunlop) či Essex Manufacturing, zjistil americký deník.

Producenti zemědělských strojů, jako Deere či Fiat je ale zatím podle Wall Street Journalu nepoužívají. Vylepšené pneumatiky jsou totiž dvakrát dražší než obyčejné, když v USA stojí kolem 300 dolarů (asi 6 000 korun) za kus. Do budoucna by se to ale mohlo změnit. Mark Dimit vypočítává, že za jednu sezonu dal za opravy proražených pneumatik 200 dolarů.

Ve Spojených státech se ročně prodají asi tři miliony zemědělských pneumatik. Od roku 2007 jejich prodeje rostou v průměru o čtyři procenta ročně díky neutuchajícímu zájmu o zemědělskou techniku.

Autoři: ,




Nejčtenější

Projeli jsme s harvestorem na kácení stromů
VIDEO: Prozkoumali jsme monstrum, co kácí stromy jako párátka

Strom pokácí, odvětví a naporcuje. Říká se mu harvestor a vypadá jak stroj, který sem přivezli mimozemšťané. Monstrum, které stromy poráží jako párátka, jsme...  celý článek

Hyundai Kona
První dojmy: městský floutek Hyundai Kona má štramácký kabát

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Zatraktivnit značku, oslovit nové zákazníky a přispět k dosažení pozice nejsilnější asijské značky v Evropě – takovými hesly začíná oficiální popis nového vozu...  celý článek

SsangYong Rexton
Rexton je po 16 letech nový. Offroadové techniky se nevzdal

V době, kdy nová generace u teréňáku znamená hlavně nárůst luxusu nebo rovnou odklon od jízdy v terénu, se SsangYong rozhodl postavit zcela nový model, který...  celý článek

Vedoucí rubriky Auto.iDNES.cz František Dvořák (vlevo) v diskusním pořadu...
Autosalony to mají nahnuté, jsou drahé, říká expert

Evropské autosalony to mají nahnuté. Výrobci znají mnohem efektivnější a levnější způsoby, jak auta představit. Soumrak autosalonů, jak je známe, potvrzuje ten...  celý článek

Jaguar E-Pace
E-Pace je nejmenší jaguar pro masy. Zas to zkouší s pohonem předních kol

Tradiční britská značka se mění. Většinu její nabídky sice stále tvoří sportovní sedany, ale v počtu prodaných aut brzy získají převahu SUV. Stačit bude, když...  celý článek

Další z rubriky

Továrna Nokian ve Vševovolžsku
Jak se peče pneumatika? Známe recept, ale ingredience jsou tajné

Recept na tuto specialitu obsahuje kolem čtyřiceti ingrediencí a je přísně tajný. Peče se při 120 °C a celá výroba trvá 84 hodin. Výsledek se ovšem jíst nedá....  celý článek

Testování reakcí okolí na auto bez řidiče. Testovací jezdec se převlékl za...
Testy aut bez šoféra: řidič převlečený za sedadlo, auto se dvěma volanty

Vývoj autonomních vozů není jen otázkou senzorů, procesorů a učících se algoritmů. Automobilky musí vyřešit i řadu psychologických problémů. Vznikají tak...  celý článek

Vedoucí rubriky Auto.iDNES.cz František Dvořák (vlevo) v diskusním pořadu...
Autosalony to mají nahnuté, jsou drahé, říká expert

Evropské autosalony to mají nahnuté. Výrobci znají mnohem efektivnější a levnější způsoby, jak auta představit. Soumrak autosalonů, jak je známe, potvrzuje ten...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.