Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Farmáři v USA potřebují na moc tvrdou kukuřici neprůstřelné pneumatiky

  10:16aktualizováno  10:16
Geneticky upravené plodiny sice americkým zemědělcům přinášejí vyšší výnosy, zároveň ale představují nečekanou překážku pro jejich stroje. Mají příliš tuhé stonky, které propichují pneumatiky, a farmáři tak nezřídka při práci uvíznou na poli.

Traktor Case | foto: Case

Výrobci proto začínají nabízet odolnější gumy s kevlarem používaným jinak třeba v neprůstřelných vestách, zjistil deník The Wall Street Journal.

Vyslyšeli tím například žádost iowského pěstitele kukuřice a sójových bobů Marka Dimita, který se před časem kvůli defektům na pneumatikách často potýkal s prostoji. "Sundat pneumatiku z vozu není úplně snadné," uvedl farmář. Tuhá stébla mu u sázecího stroje prorazila nejméně půl tuctu gum, jak říká. "Když tím člověk každé ráno stráví dvě hodiny, začne být trochu otrávený," dodal zemědělec.

Třiapadesátiletý Dimit, který farmaří už 35 let, se proto obrátil na jednoho z dodavatelů pneumatik, společnost Titan International. Firma pak vyvinula novou pneumatiku se čtyřmi vrstvami kevlaru, který se jinak používá v neprůstřelných vestách či vojenských přilbách. "Od té doby jsem nezaznamenal píchlou gumu," uvedl zemědělec.

Traktor Case 350 Steiger

Odolné pneumatiky s použitím kevlaru se dosud vyráběly pro osobní auta a off-roady.

Například Dunlop uvedl v roce 2008 pneumatiku SP Sport Maxx TT, která měla toto para-aramidové vlákno představené chemickým mamutem DuPont v roce 1971, v jádru patky.

Výhodou kevlaru je kromě pevnosti také odolnost vůči změnám teplot. Je pětkrát pevnější než stejné množství oceli.

Pneumatiky používající kevlar vyrábí například firma Goodyear (majitel značky Dunlop) či Essex Manufacturing, zjistil americký deník.

Producenti zemědělských strojů, jako Deere či Fiat je ale zatím podle Wall Street Journalu nepoužívají. Vylepšené pneumatiky jsou totiž dvakrát dražší než obyčejné, když v USA stojí kolem 300 dolarů (asi 6 000 korun) za kus. Do budoucna by se to ale mohlo změnit. Mark Dimit vypočítává, že za jednu sezonu dal za opravy proražených pneumatik 200 dolarů.

Ve Spojených státech se ročně prodají asi tři miliony zemědělských pneumatik. Od roku 2007 jejich prodeje rostou v průměru o čtyři procenta ročně díky neutuchajícímu zájmu o zemědělskou techniku.

Autoři: ,




Nejčtenější

BMW Group představila ve Frankfurtu BMW i Vision Dynamics - slibuje nový...
Nové BMW na baterky půjde proti tesle, má ujet 600 kilometrů

Podznačka elektromobilů „i“ u mnichovské značky se už nějakou dobu nedočkala nového příspěvku. BMW na něm ale teď usilovně pracuje, příští model, který bude...  celý článek

Továrna Nokian ve Vševovolžsku
Jak se peče pneumatika? Známe recept, ale ingredience jsou tajné

Recept na tuto specialitu obsahuje kolem čtyřiceti ingrediencí a je přísně tajný. Peče se při 120 °C a celá výroba trvá 84 hodin. Výsledek se ovšem jíst nedá....  celý článek

BMW X3
BMW X3 má v nové generaci hranaté mlhovky a šestiválec s turbem

Po obvyklých sedmi letech BMW mění model X3 za novou generaci. V řadě mnichovských SUV, která brzy pokryje kompletní spektrum od X1 do X7, má důležitou pozici...  celý článek

Některé motory vypouštějí zplodiny skoro jako celá továrna
VIDEO: Měřili jsme jedy ve vzduchu. V tunelu zapněte vnitřní cirkulaci

Dražší auta to dělají automaticky, u těch obyčejnějších se vyplatí na to myslet: když vjíždíte do tunelu, přepněte ventilaci v autě na vnitřní cirkulaci. Jinak...  celý článek

PCF2017 - Porsche RWB
Tuningový sraz trochu jinak

Letošní Escape6 Prague Car Festival ukázal to nejlepší nejen z českého tuningu a my jsme nemohli chybět. Jaká byla naše výprava a stálo to za to?  celý článek

Další z rubriky

Testování reakcí okolí na auto bez řidiče. Testovací jezdec se převlékl za...
Testy aut bez šoféra: řidič převlečený za sedadlo, auto se dvěma volanty

Vývoj autonomních vozů není jen otázkou senzorů, procesorů a učících se algoritmů. Automobilky musí vyřešit i řadu psychologických problémů. Vznikají tak...  celý článek

Vedoucí rubriky Auto.iDNES.cz František Dvořák (vlevo) v diskusním pořadu...
Autosalony to mají nahnuté, jsou drahé, říká expert

Evropské autosalony to mají nahnuté. Výrobci znají mnohem efektivnější a levnější způsoby, jak auta představit. Soumrak autosalonů, jak je známe, potvrzuje ten...  celý článek

Aktivisté Greenpeace protestovali před frankfurtským výstavištěm.
Nejhorší čas na autosalon. Automobilky peskují politici i ekologové

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Autosalon ve Frankfurtu je dnes výsostným polem německých značek. Ostatní, které dorazily, jsou tu chvílemi trochu do počtu. Překvapením jsou čínská auta, ale...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.