Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Farmáři v USA potřebují na moc tvrdou kukuřici neprůstřelné pneumatiky

  10:16aktualizováno  10:16
Geneticky upravené plodiny sice americkým zemědělcům přinášejí vyšší výnosy, zároveň ale představují nečekanou překážku pro jejich stroje. Mají příliš tuhé stonky, které propichují pneumatiky, a farmáři tak nezřídka při práci uvíznou na poli.

Traktor Case | foto: Case

Výrobci proto začínají nabízet odolnější gumy s kevlarem používaným jinak třeba v neprůstřelných vestách, zjistil deník The Wall Street Journal.

Vyslyšeli tím například žádost iowského pěstitele kukuřice a sójových bobů Marka Dimita, který se před časem kvůli defektům na pneumatikách často potýkal s prostoji. "Sundat pneumatiku z vozu není úplně snadné," uvedl farmář. Tuhá stébla mu u sázecího stroje prorazila nejméně půl tuctu gum, jak říká. "Když tím člověk každé ráno stráví dvě hodiny, začne být trochu otrávený," dodal zemědělec.

Třiapadesátiletý Dimit, který farmaří už 35 let, se proto obrátil na jednoho z dodavatelů pneumatik, společnost Titan International. Firma pak vyvinula novou pneumatiku se čtyřmi vrstvami kevlaru, který se jinak používá v neprůstřelných vestách či vojenských přilbách. "Od té doby jsem nezaznamenal píchlou gumu," uvedl zemědělec.

Traktor Case 350 Steiger

Odolné pneumatiky s použitím kevlaru se dosud vyráběly pro osobní auta a off-roady.

Například Dunlop uvedl v roce 2008 pneumatiku SP Sport Maxx TT, která měla toto para-aramidové vlákno představené chemickým mamutem DuPont v roce 1971, v jádru patky.

Výhodou kevlaru je kromě pevnosti také odolnost vůči změnám teplot. Je pětkrát pevnější než stejné množství oceli.

Pneumatiky používající kevlar vyrábí například firma Goodyear (majitel značky Dunlop) či Essex Manufacturing, zjistil americký deník.

Producenti zemědělských strojů, jako Deere či Fiat je ale zatím podle Wall Street Journalu nepoužívají. Vylepšené pneumatiky jsou totiž dvakrát dražší než obyčejné, když v USA stojí kolem 300 dolarů (asi 6 000 korun) za kus. Do budoucna by se to ale mohlo změnit. Mark Dimit vypočítává, že za jednu sezonu dal za opravy proražených pneumatik 200 dolarů.

Ve Spojených státech se ročně prodají asi tři miliony zemědělských pneumatik. Od roku 2007 jejich prodeje rostou v průměru o čtyři procenta ročně díky neutuchajícímu zájmu o zemědělskou techniku.

Autoři: ,




Nejčtenější

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Další z rubriky

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Volvo od roku 2019 nabídne pouze elektrická či hybridní auta
Evropa je pozadu ve výrobě baterií pro elektroauta

Evropská komise má zájem o vytvoření konsorcia typu Airbusu, které by spojilo přední evropské společnosti s cílem vyvíjet technologie pro baterie. V této...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.