Pneumatiky se testují i v extrémních podmínkách

  9:50aktualizováno  9:50
Stejně jako podzim je obdobím, kdy firmy na pneumatiky představují své novinky pro zimní provoz, jaro je časem pro premiéry pneumatik univerzálních.

Nedávno představily dvě z největších společností v oboru novinky pro letošní sezonu: Michelin a Continental. Velmi zajímavé je nahlédnutí do zákulisí testování černých novinek.

Vedle dnes již běžného vývoje počítačovou metodou a po následných laboratorních testech hrají podstatnou roli i velmi obsáhlé zkoušky na speciálních tratích. Tady lze simulovat nejrůznější podmínky, od jízdy po kočičích hlavách přes běžný asfalt, mokrý povrch až po test na speciální kluzké fólii, která má adhezi podobnou ledu. Nelze totiž předpokládat, že každý motorista na zimu pneumatiky mění, takže univerzální pneu musí obstát i v extrémních podmínkách.

Důkazem, že jde skutečně o podmínky mimořádné, může být odpověď jednoho ze specialistů firmy Michelin na otázku, kolik pneumatiky při zkouškách vydrží: "Také jen třeba patnáct kilometrů." Skutečně tak málo? "Opravdu jen patnáct. Ale nutno dodat, že to je při velice extrémním testu, kdy pneumatika prakticky ani okamžik nejede rovně, ale na speciálním hrubozrnném asfaltu se doslova brousí obuta na silném voze v neustálém smyku."

Hlavní předností nové generace řady Energy je nízký valivý odpor, který významně přispívá ke snížené spotřebě paliva. Dalších technických vylepšení je několik. Zvyšuje se přilnavost na suchém i mokrém povrchu díky novému asymetrickému dezénu, který zvětšuje o 10 procent kontaktní plochu s povrchem vozovky.

Nově vyvinuté tvary vnitřních lamel v centrální části výrazně ovlivňují účinnost akcelerace i brzdění. Vnitřní oblast asymetrické pneumatiky zahrnuje více styčných hran, které narušují vodní film a přispívají společně s příčnými drážkami k optimálnímu odvodu vody. Na mokrém povrchu je brzdná dráha z rychlosti 90 km/h o tři metry kratší oproti předchozí generaci.

U Michelinu spočítali, že prodloužená trvanlivost pneumatik umožňuje ušetřit během životnosti vozu jednu sadu pneumatik. Díky novému složení směsi je redukován i odpor při jízdě, ušetří se na spotřebě. Druhou novinkou značky je nová generace pneumatik Pilot Sport.

Jde o vysokorychlostní pneu pro supersportovní vozy. O tom, že jde skutečně o specialitku mezi pneumatikami, svědčí, že je k dispozici jen v rychlostních indexech "Z" (od 240 km/h) a "Y" (do 300 km/h) a pro ráfky velkého rozměru 17" a více.

Hlavní předností nové pneumatiky ContiEcoContact 3 je krátká brzdná dráha na suchu i mokru; zkrácení proti předchozí řadě představuje v rychlosti 100 km/h délku vozu.

Specialitou je nová konstrukce vnějších prvků dezénu, takzvaných ramen, která zajišťují stabilitu v zatáčce a zároveň snižují hluk pneumatik směrem ven; ten tak zůstává jakoby schovaný pod vozem. Pro náročné majitele silnějších vozů s pohonem všech čtyř kol je druhá novinka koncernu CrossContact UHP.

I ta užívá princip bionického profilu snižujícího brzdnou dráhu. Zjednodušeně, napodobuje kočičí tlapku, která se zatížením zvětší plochu.

TESTOVÁNÍ. Speciální fólie s mokrým povrchem napodobí kluzkost ledu.

Autoři:

Nejčtenější

Kopecký: Čeští řidiči jsou šílení. A začíná to v autoškolách

Automobilový závodník Jan Kopecký na tiskové konferenci továrního týmu Škoda...

Tovární jezdec Škody Motorsport Jan Kopecký je nejlepší český automobilový jezdec současnosti. Míní, že čeští řidiči...

Test kamer do auta: opravdu dobrá není žádná

Test kamer do auta

Německý automotoklub ADAC a časopis pro počítačovou techniku c’t testovaly devět palubních kamer. Výsledek: sedm z...

Německé továrny VW přejdou na elektro, Passat vyrobí Škoda v Kvasinách

Volkswagen I.D. Vision

Po roce 2020 se budou v německých továrnách Volkswagenu vyrábět statisíce elektroaut. První bude model ze Cvikova. Z...

Ford hledá partnery pro cestu z mizérie. Jedná s Volkswagenem

Dav návštěvníků a novinářů na autosalonu Auto China v Pekingu během show...

Americký Ford a německý koncern VW s tím mají zkušenosti. Sdílení techniky, platformy a motorů si vyzkoušely desítky...

Se sluchátky na uších a mobilem v ruce ohrožují sebe i dopravu

Sluchátka

Pouliční jev dnešní doby: nesledují provoz, bezduše přecházejí ulici nebo koleje bez toho, aniž by se rozhlédli....

Další z rubriky

Nejhorší silnice je na Blanensku. Nákladní auta tam ničí asfalt i domy

Výmoly: Nejhorší díra republiky 2018

V hlasování řidičů o největší výtluky na silnicích v celém Česku je nejhorší komunikace v obci Lhota Rapotina na...

Čeští borci se chystají na Dakar. Macháček nechce do písku a zůstává doma

Macíkův závodní kamion Franta

Už 6. ledna odstartuje v Peru 41. ročník legendárního dálkového závodu Dakar. Čeští závodníci představují nové stroje a...

Jeskyně i tráva ve větru. Prohlédněte si nejkrásnější parkoviště světa

Cliniques Universitaires Saint Luc (Belgium)

Parkovali jste někdy v jeskyni, designovém parkovacím domě ozdobeném krajkou nebo tisíci plátky hliníku, který si hraje...

Najdete na iDNES.cz