Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pneumatiky se testují i v extrémních podmínkách

  9:50aktualizováno  9:50
Stejně jako podzim je obdobím, kdy firmy na pneumatiky představují své novinky pro zimní provoz, jaro je časem pro premiéry pneumatik univerzálních.

Nedávno představily dvě z největších společností v oboru novinky pro letošní sezonu: Michelin a Continental. Velmi zajímavé je nahlédnutí do zákulisí testování černých novinek.

Vedle dnes již běžného vývoje počítačovou metodou a po následných laboratorních testech hrají podstatnou roli i velmi obsáhlé zkoušky na speciálních tratích. Tady lze simulovat nejrůznější podmínky, od jízdy po kočičích hlavách přes běžný asfalt, mokrý povrch až po test na speciální kluzké fólii, která má adhezi podobnou ledu. Nelze totiž předpokládat, že každý motorista na zimu pneumatiky mění, takže univerzální pneu musí obstát i v extrémních podmínkách.

Důkazem, že jde skutečně o podmínky mimořádné, může být odpověď jednoho ze specialistů firmy Michelin na otázku, kolik pneumatiky při zkouškách vydrží: "Také jen třeba patnáct kilometrů." Skutečně tak málo? "Opravdu jen patnáct. Ale nutno dodat, že to je při velice extrémním testu, kdy pneumatika prakticky ani okamžik nejede rovně, ale na speciálním hrubozrnném asfaltu se doslova brousí obuta na silném voze v neustálém smyku."

Hlavní předností nové generace řady Energy je nízký valivý odpor, který významně přispívá ke snížené spotřebě paliva. Dalších technických vylepšení je několik. Zvyšuje se přilnavost na suchém i mokrém povrchu díky novému asymetrickému dezénu, který zvětšuje o 10 procent kontaktní plochu s povrchem vozovky.

Nově vyvinuté tvary vnitřních lamel v centrální části výrazně ovlivňují účinnost akcelerace i brzdění. Vnitřní oblast asymetrické pneumatiky zahrnuje více styčných hran, které narušují vodní film a přispívají společně s příčnými drážkami k optimálnímu odvodu vody. Na mokrém povrchu je brzdná dráha z rychlosti 90 km/h o tři metry kratší oproti předchozí generaci.

U Michelinu spočítali, že prodloužená trvanlivost pneumatik umožňuje ušetřit během životnosti vozu jednu sadu pneumatik. Díky novému složení směsi je redukován i odpor při jízdě, ušetří se na spotřebě. Druhou novinkou značky je nová generace pneumatik Pilot Sport.

Jde o vysokorychlostní pneu pro supersportovní vozy. O tom, že jde skutečně o specialitku mezi pneumatikami, svědčí, že je k dispozici jen v rychlostních indexech "Z" (od 240 km/h) a "Y" (do 300 km/h) a pro ráfky velkého rozměru 17" a více.

Hlavní předností nové pneumatiky ContiEcoContact 3 je krátká brzdná dráha na suchu i mokru; zkrácení proti předchozí řadě představuje v rychlosti 100 km/h délku vozu.

Specialitou je nová konstrukce vnějších prvků dezénu, takzvaných ramen, která zajišťují stabilitu v zatáčce a zároveň snižují hluk pneumatik směrem ven; ten tak zůstává jakoby schovaný pod vozem. Pro náročné majitele silnějších vozů s pohonem všech čtyř kol je druhá novinka koncernu CrossContact UHP.

I ta užívá princip bionického profilu snižujícího brzdnou dráhu. Zjednodušeně, napodobuje kočičí tlapku, která se zatížením zvětší plochu.

TESTOVÁNÍ. Speciální fólie s mokrým povrchem napodobí kluzkost ledu.

Autoři:




Nejčtenější

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Kia Carens - front
Autocentral: Test Kia Carens 1.7 CRDi

Značka Kia se těší čím dál tím větší oblibě. Jaká je Kia Carens 1.7 CRDi, ohlodávaná tři roky zubem času?   celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Další z rubriky

Volkswagen Golf sedmé generace prošel faceliftem.
VW upraví strategii, aby si Volkswagen, Škoda a Seat nekonkurovaly

Koncern VW chce, aby se její tři značky pro masový trh více odlišily, omezilo se tak překrývání a potlačilo napětí v rámci skupiny. Prohlásil to generální...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Řidič, volant, řízení
Jezdíte v autě, nebo latríně? Ukliďte si i klimatizaci

Čas prosezený v autě už pomalu konkuruje tomu strávenému v obývacím pokoji na gauči. Za volantem tráví většina řidičů takovou dobu, že na čtyřech kolech jedí,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.