Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pneumatiky se testují i v extrémních podmínkách

  9:50aktualizováno  9:50
Stejně jako podzim je obdobím, kdy firmy na pneumatiky představují své novinky pro zimní provoz, jaro je časem pro premiéry pneumatik univerzálních.

Nedávno představily dvě z největších společností v oboru novinky pro letošní sezonu: Michelin a Continental. Velmi zajímavé je nahlédnutí do zákulisí testování černých novinek.

Vedle dnes již běžného vývoje počítačovou metodou a po následných laboratorních testech hrají podstatnou roli i velmi obsáhlé zkoušky na speciálních tratích. Tady lze simulovat nejrůznější podmínky, od jízdy po kočičích hlavách přes běžný asfalt, mokrý povrch až po test na speciální kluzké fólii, která má adhezi podobnou ledu. Nelze totiž předpokládat, že každý motorista na zimu pneumatiky mění, takže univerzální pneu musí obstát i v extrémních podmínkách.

Důkazem, že jde skutečně o podmínky mimořádné, může být odpověď jednoho ze specialistů firmy Michelin na otázku, kolik pneumatiky při zkouškách vydrží: "Také jen třeba patnáct kilometrů." Skutečně tak málo? "Opravdu jen patnáct. Ale nutno dodat, že to je při velice extrémním testu, kdy pneumatika prakticky ani okamžik nejede rovně, ale na speciálním hrubozrnném asfaltu se doslova brousí obuta na silném voze v neustálém smyku."

Hlavní předností nové generace řady Energy je nízký valivý odpor, který významně přispívá ke snížené spotřebě paliva. Dalších technických vylepšení je několik. Zvyšuje se přilnavost na suchém i mokrém povrchu díky novému asymetrickému dezénu, který zvětšuje o 10 procent kontaktní plochu s povrchem vozovky.

Nově vyvinuté tvary vnitřních lamel v centrální části výrazně ovlivňují účinnost akcelerace i brzdění. Vnitřní oblast asymetrické pneumatiky zahrnuje více styčných hran, které narušují vodní film a přispívají společně s příčnými drážkami k optimálnímu odvodu vody. Na mokrém povrchu je brzdná dráha z rychlosti 90 km/h o tři metry kratší oproti předchozí generaci.

U Michelinu spočítali, že prodloužená trvanlivost pneumatik umožňuje ušetřit během životnosti vozu jednu sadu pneumatik. Díky novému složení směsi je redukován i odpor při jízdě, ušetří se na spotřebě. Druhou novinkou značky je nová generace pneumatik Pilot Sport.

Jde o vysokorychlostní pneu pro supersportovní vozy. O tom, že jde skutečně o specialitku mezi pneumatikami, svědčí, že je k dispozici jen v rychlostních indexech "Z" (od 240 km/h) a "Y" (do 300 km/h) a pro ráfky velkého rozměru 17" a více.

Hlavní předností nové pneumatiky ContiEcoContact 3 je krátká brzdná dráha na suchu i mokru; zkrácení proti předchozí řadě představuje v rychlosti 100 km/h délku vozu.

Specialitou je nová konstrukce vnějších prvků dezénu, takzvaných ramen, která zajišťují stabilitu v zatáčce a zároveň snižují hluk pneumatik směrem ven; ten tak zůstává jakoby schovaný pod vozem. Pro náročné majitele silnějších vozů s pohonem všech čtyř kol je druhá novinka koncernu CrossContact UHP.

I ta užívá princip bionického profilu snižujícího brzdnou dráhu. Zjednodušeně, napodobuje kočičí tlapku, která se zatížením zvětší plochu.

TESTOVÁNÍ. Speciální fólie s mokrým povrchem napodobí kluzkost ledu.

Autoři:


Nejčtenější

Revoluce v kufru auta. Ministerstvo chystá změny v povinné výbavě

Test autolékárniček

Ministerstvo dopravy připravilo návrh na změny, které mají výrazně omezit povinnou výbavu aut. Od 1. října by tak už...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...



Průvodkyně za volantem: policii zajímá, za kolik krav mě táta prodá

Průvodkyně za volantem Nela Přidálková najezdila desetitisíce kilometrů po...

Za poslední čtyři měsíce najela 21 tisíc kilometrů po Africe. Loni odřídila kolem 45 tisíc kilometrů po USA, sedm tisíc...

Nejlepší auto na světě: nemá střechu a 170 koní pohání zadní kola

Alfa Romeo Spider 2000 vs. Abarth 124 Spider

Každý, kdo se v něm svezl, věděl, že ho nutně potřebuje. Abarth 124 Spider nás uklidnil, že jsou ještě k mání normální...

S tímto Tankem můžete legálně na silnice. Pod kapotou má pekelnou kočku

Rezvani Tank Military Edition

Malosérioví výrobci hledají každou skulinu na trhu. Americká značka Rezvani připravila SUV, které ty ostatní zahalí...

Další z rubriky

Špinavá Praha má viníky: auta s chybějícími filtry pevných částic

Ilustrační snímek

Praha dlouhodobě bojuje se znečištěním vzduchu ze silniční dopravy. Studie ÚAMK a ČVUT, kterou si magistrát zadal,...

Bílý dům chce levnější a bezpečnější auta, zruší chystané emisní limity

Ford Mustang Shelby GT350

Bílý dům chce zrušit nařízení bývalé vlády Baracka Obamy, které mělo od roku 2020 omezit množství nečistot v ovzduší a...

VW hrozí stahování 124 tisíc elektroaut kvůli jedovatému kadmiu

Volkswagen eGolf

Desítky tisíc elektromobilů značky Volkswagen možná budou muset stáhnout z trhu. Příčinou je nabíječka zabudovaná ve...

Najdete na iDNES.cz