Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

PNEUPORADNA

velikost textu:
vydáno 22.6.2004 12:00
Ptejte se na vše co vás z oblasti pneumatik zajímá.
Na vaše otázky týkající se pneumatik odpoví odborníci z PIRELLI a AZpneu.

Poznámka: Nejde o on-line rozhovor.



Vážení čtenáři, vzhledem k velkému množství dotazů může trvat jejich zpracování déle. Odpovědi jsou uveřejňovány vždy ihned po jejich obdržení od partnera pneuporadny. O nových odpovědích Vás budeme vždy informovat na stránkách http://pneu.idnes.cz. Děkujeme za pochopení.
Z technických důvodů budou odpovědi na otázky zveřejněny později. Děkujeme za pochopení.

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 31. prosince 2004 do 13:00

OTÁZKA: Chtel jsem se zeptat, jaka je doporucena minimalni hloubka dezenu na letnich pneumatikach, v jakem miste se meri a kdy je tedy nutne, tyto vymenit. Dekuji. Pavel
ODPOVĚĎ: Uvádíme citaci z vyhlášky: "Minimální hloubka drážek pneumatik je 1,6 mm na nejvíce opotřebeném místě běhounu pneumatiky. Hloubku dezénu měříme hloubkoměrem nebo porovnáme s výškou kontrolních výstupků v běhounu pneumatiky." Z osobní zkušenosti doporučujeme vyměnit pneu ještě dříve než opotřebení dosáhne kontrolního bodu, hlavně z důvodu většího rizika při jízdě na vodě.
Odpověď: AZpneu 18.8.2004 16:10
OTÁZKA: Musí mít auto při technické kontrole přesný typ pneumatik, jaký je uvedený v technickém průkazu?(případně o jak velkou závadu se jená) hph
ODPOVĚĎ: STK porovnávaji rozměr pneu uvedených v TP a skutečný stav na vozidle. Pokud se rozhodnete použít jiný rozměr pneu, je možné dopsat tento rozměr do TP, je nutné konzultovat přímo s výrobcem automobilu a vyžádat potvrzení pro zápis do TP.
Odpověď: AZpneu 18.8.2004 16:11
OTÁZKA: Chtěl bych si pořídit pneu Barum Bravuris ale zajímalo by mě jak je pneumatika hlučná(myslím, že je jednosměrná). Jirka
ODPOVĚĎ: Barum Bravuris je pneumatika se směrovým šípovým dezénem, oproti předchůdci Barum Bravura byly Barum Bravuris vylepšeny, snížila se jejich hlučnost. V posledním testu, kdy byly hodnoceny pneumatiky střední třídy dosáhla tato pneumatika výborných výsledků s hodnocením - nízký valivý odpor, nízká hladina hlučnosti, krátká brzdná dráha a vysoká odolnost proti vzniku aquaplanningu. Barum Bravuris je dobrá pneumatika střední třídy v poměru cena/výkon.
Odpověď: AZpneu 24.8.2004 14:31
OTÁZKA: Který z uvedených rozměrů zimních pneu je z hlediska jízdních vlastností vhodnější? 185/70 R14 nebo 195/65 R15? (Opel Vectra) Aks
ODPOVĚĎ: Rozhodně doporučíme rozměr pneumatik 195/65/R15. Užší pneumatiky na zimu jsou dobré jen pro velmi častý provoz v hlubokém sněhu, pro smíšený provoz ve sněhu a na cestách, doporučíme širší pneumatiky s větší styčnou plochou s vozovkou a tím i s větší přilnavostí. Nehledě na cenové hledisko, jedná se o častěji používaný rozměr a proto se ceny pohybují v nižších cenových relacích.
Odpověď: AZpneu 24.8.2004 14:32
OTÁZKA: Vlastnim Hyundai Lantra 1.8i 16V. Auto jsem zakoupil se zimnim obutim na 14" kolech. Nebot byl zrovna cas prezout, zakoupil jsem letni pneu Debica Passio 185/65 R14, nebot hodlam na leto zakoupit lita kola 15"-16". Necekal jsem zazraky, ale ma volba na jednu sezonu neni naprosto vhodna pro uvedeny vuz (okamzite hvizda pri rozjezdu i brzdeni, sebemensi vlhko a spina ABS). Denne dojizdim do zamestnani 50km+zpet po dobre silnici, ovsem se silnym provozem. Soucasne rafky chci pouzivat na zimni obdobi. Zustaly mi dve pouzitelne zimni pneu 175/65R14. Me dotazy: Lze kombinovat na ruznych napravach 175/65 a 195/60? Je vyhodnejsi na zimu sirsi ci uzsi? Doporucte mi zimni R14. Doporucte Letni R15-R16. ala6
ODPOVĚĎ: Kombinovat pneumatiky různých rozměrů rozhodně nedoporučujeme z důvodů jízdních vlastností, přesné znění vyhlášky bohužel neznáme. Užší pneumatiky na zimu jsou dobré jen pro velmi častý provoz v hlubokém sněhu, pro smíšený provoz ve sněhu a na cestách, doporučíme širší pneumatiky s větší styčnou plochou s vozovkou a tím i s větší přilnavostí. Při množství km, které najezdíte doporučíme ze zimních pneumatik R14 např. Dunlop SPWinterSportM3 nebo Pirelli SnowControl, Bridgestone Blizzak LM18 nebo Goodyear UG6. Alternativní rozměry pro váš vůz, který je často používaný je 195/50/R15 nebo 205/45/R16. S konkrétním vyběrem letních pneumatik vám poradíme až se stane výběr aktuálním, z důvodu různých cenových akcí.
Odpověď: AZpneu 24.8.2004 14:33
OTÁZKA: Opel Vectra A 1.6i (X16SZR,r.v.1995),v TP mám pneu 175/70R14 (alt. 195/60R14).Mohu použít 186/60R14?Pokud ano,tak na kolik tyto pneu hustit?Děkuji. Roman
ODPOVĚĎ: Alternativní rozměr pro rozměr 175/70/R14 je 195/65/R14 nebo 205/60/R14. Doporučujeme použít rozměr, který je uveden v TP a doporučené hustění těchto pneumatik je 2,3 na přední a 2,3 na zadní nápravu. Hustění při plném zatížení vozidla je 2,4 na přední nápravu a 3,0 na nápravu zadní.
Odpověď: AZpneu 24.8.2004 14:35
OTÁZKA: Chtěl bych se zeptat, jestli nemáte odkaz respektive kontakt na nějakého solidního velkoobchodního prodejce pneumatik. Dík za odpověď Petr
ODPOVĚĎ: Spolupracujeme asi s pěti velkoobchodními partnery, z nichž všechny považujeme za velmi solidní. Bližší informace Vám sdělíme telefonicky, sami můžeme poskytnout velkoobchodní podmínky pro prodej určitých značek.
Odpověď: AZpneu 24.8.2004 14:38
OTÁZKA: Na Seat Toledo 1,9 TDI, 81 kW mám 205/55/R16. Nikde jsem ale nenašel na jaký tlak je hustit? Na víčku nádrže mám pouze tlaky pro 195/65/R15. Anonym
ODPOVĚĎ: Doporučené hustění pneumatik 205/55/R16 na váš vůz je na přední nápravu 2,2 a 2,2 na zadní nápravu. Při plném zatížení automobilu na přední nápravu 2,4 a 3,0 na nápravu zadní.
Odpověď: AZpneu 24.8.2004 14:40
OTÁZKA: Jezdím s C5 na pneu Michelin, rozměr 205/55/R16. Můžete mi poradit pneu na zimu rozměru R15 a to jak na sníh i vodu i suché vozovky? Kono
ODPOVĚĎ: Ekvivalentní rozměr pneumatik pro 15" je 195/65/R15. V tomto rozměru bychom Vám doporučili oblíbenou pneumatiku Dunlop SPWinterSportM3 s výbornými jízdními vlastnostmi ve sněhu i na suché vozovce, dále Pirelli SnowSport, které jsou zaměřeny více na jízdu na sněhu nebo výborná pneumatika Bridgestone Blizzak LM22.
Odpověď: AZpneu 24.8.2004 14:40
OTÁZKA: Jaky je vas nazor na opravy bezdus. pneu vlepenim zaplaty s predchozim vybrousenim mista ocelovym kartacem na vrtacce. Vloni na podzim se mi zabodl maly hrebicek do pneu a v Barum servisu v Praze 10 - Strasnicich mi vyse popsanym zpusobem defekt vyresili. Vysledkem bylo ze se mi letos vytvorila na pneumatice velka boule na dezenu pobliz mista opravy. Pneu jsem samozrejme ihned vyhodil. Byla to ContiEcoContact EP. Predpokladam ze mi rozbrousili textilni kord. Je to tak? Muzete prosim lehce popsat spravny postup opravy pneu? Kdy gumovy trn a kdy zaplata? Je nutne masivni zarovnani vnitrniho povrchu pro zaplatu? Dekuji. Michal Muzik
ODPOVĚĎ: Oprava bezdušové pneu - broušením se odstrňují nečistoty a mastnoty a zároveň zvětšuje styčná plocha pro lepidlo a záplatu - rozsah broušení je závislý na velikosti poškození a zkušenosti mechanika - v žádném případě nesmí dojít k probroušení na kostru pneu - příčinou boule bývá separace mezi běhounem a nárazníkem pneu, ve vašem případě je ale vylučujícím faktorem blízkost poškození průpichem, protože jím by vzduch ucházel a separace by nevznikla - další příčinou může být v zimním období voda jenž vnikne do otvoru po poškození a při odstavení vozidla poškození zvětší a to se opakuje až do jara - vzhledem k tomu, že jsme poškozenou pneu neviděli nemůže říci přesnou příčinu vzniku boule a vše výše posané jsou spekulace - oprava knotem bez demontáže pneu slouží pouze jako provizorní oprava a mělo by následovat podlepení záplatou - při větších poškozeních na opravu běhounu složí speciální špunty - při odborné opravě musí dojít k demontáži pneu a její celkové kontrole - výše popsané platí pouze pro oblast běhounu (ta část pneu jenž se dotýká vozovky), oprava bočnice je velmi problematická a záleží na posouzení každého konkrétního případu - závěrem by jsem chtěl upozornit na fakt, že to jsou pneu, na kterých zavisí VÁŠ život a jejich neodborné opravy vám mohou na cestách přivodit velmi horké chvilky
Odpověď: Pirelli 24.8.2004 15:56
OTÁZKA: Dobry den, rad bych se zeptal, co se stane napr. u Skody Octavia TDI s pneumatikami 195/65 R15 pri jizde na dalnici pri rychlostech okolo 130 km/h nebo vice, pokud pichnu, nebo prorazim pneumatiku. Jak ovladatelne je auto v pripade, ze v takove rychlosti napr. predni, nebo zadni kolo najednou nema spravny polomer a navic ma velky valivy odpor apod? Da se auto udrzet na silnici (v pruhu) snadno? .....nebo je zcela neovladatelne? .....Jinymi slovy ptam se na to, zda pri defektu pneumatiky ve velke rychlosti je stale mozne s autem odjet do odstavneho pruhu bez vyrazneho omezeni ostatnich vozidel? ....v praxi se to neda moc vyzkouset "nanecisto" a tak se ptam jak reagovat. Diky predem. Zaroven by me zajimalo, zda je velky pocet nehod ze pneu proste nevydrzi ve velke rychlosti? Diky. Galik
ODPOVĚĎ: V současnosti jsou prodávány pneu s minimálním rychlostním indexem Q (do 160 km/h) a to pouze zimní, letní pneu pak s rychlostním indexem T (do 190 km/h). U většiny aut střední třídy, kam patří i Octávie, jsou v originální výbavně montovány a následně předepsány pneu v segmentu H (210 km/h),V (240 km/h),nebo dokonce W (270 km/h). Zničení pneu urychlí přetížení vozidla a nesprávné huštění hlavně podhuštění, což znamená nesprávné používání né však konstrukce pneu. Na otázku jak se zachová auto při poškození pneu nadokáži odpovědět, protože jsem to nikdy nezažil a hlavně je tam obrovské množství faktorů jenž celou vzniklou situaci ovlivní, Například vybavení auta posilovačem řízení, zatížení auta, rychlost, stav vozovky, zda dojde k poškození při přímém řízení či v zatáčče, povětrnostní podmínky, zkušenost řidiče, složení osádky( kde sedí tchyně) atd. Pár rad jak této situaci předejít: kupujte pouze nové pneu a následnou montáž svěřte odborným servisům - použitých pneu se vždy někdo zbavil z konkrétního důvodu, např. po nehodě . . . - pravidelně kontrolujte tlak v pneu - kontrolujte pravidelnost opotřebení, místo nepravidelného opotřebení bývá náchylnější na poškození to platí i pro pneu opotřebované na hranici životnosti - nepoužívejte např 10-tiletou rezervu v kombinaci s novou pneu - věnujte se řízení a dívejte se kudy jedete
Odpověď: Pirelli 24.8.2004 15:58
OTÁZKA: Kamarád mi dovezl Pirelli P6000 Powergy za výhodnou cenu. Překvapilo mne ovšem, že na gumách je "made in germany". Jde o originály nebo to jsou "levné napodobeniny". Existují nějaké markanty, podle kterých zjistím pravost a kvalitu těchto pneu? Díky. Ivan Fiko
ODPOVĚĎ: Jedná se rozhodně o originální pneumatiky PIRELLI, italská nádnárodní pneumaitkářská společnost má vice 40 výrobních závodů po celém světě. Označení země původu není nijak pro spotřebitele zajímavé. Vysoké požadavky na kvalitu produktů a normy managementu kvality výroby nepřipouští žádné rozdíly mimo stanovené normy.
Odpověď: Pirelli 24.8.2004 15:58
OTÁZKA: Dobry den. Na tém''ěř nové pneumatice (najeto 1000 km) Matador MP12 se mi po najetí na obrubník cca 5km rychlostí vytvořila malá bulka, kterou uniká vzduch. Dá se tato pneumatika opravit, případně kde v Praze a okolí? V pneuservisu mi bez jediného pohledu na pneu hned nabídli novou, zřejmě mají zájem vyinkasovat bezpracně co nejvíce peněz. Aleš Jedlička
ODPOVĚĎ: Bohužel bez fyzického prohlédnutí pneumatiky nelze potvrdit či vyvrátit doporučení pracovníku pneuservisu. Proto navrhujeme navštivit jiný odobrný servis a nechat si pneumatiku a její poškození diagnistikovat tam.
Odpověď: Pirelli 8.9.2004 9:46
OTÁZKA: Dobrý den, mohu použít plechové disky z fabie na Seata Ibizu 2004? Jde mi o to, že disky z Fabie při namontovování na ibizu mají o několik milimetrů širší rozchod než u originálu. Předem děkuji za odpověď. Lexa
ODPOVĚĎ: Bez znalosti konkrétních rozměrů disků Vám bohužel nejsme schopni odpovědět. Zkuste prosím kontaktovat nejbližší pneuservis.
Odpověď: Pirelli 8.9.2004 9:47
OTÁZKA: Mazda 323F,1500ccm/66KW ma standartní rozměr pneu 185x65x14. Lze doporučitletní pneu 195x60x14 na ráfek 5,5 a přinese to lepší jízdní vlastnost? Jaký je doporučený tlak? Petr I.
ODPOVĚĎ: Z pohledu podobného obvodu pneumatiky lze doporučit 195/60/R14, ale také 205/60/R14. Obě varianty je možno namontovat na ráfek šířky 5,5. Oficiálně by bylo potřeba tuto změnu rozměru do TP zapsat. K tomu je potřeba vyjádření výrobce (tento postup by měl být dodržen, ne vždy však tuto povinnost řidiči dodržují). Doporučené hustění pneumatik rozměru 195/60/R14 je 2,1 na přední i zadní nápravu a při plném zatížení je toto hustění 2,2 na přední a 2,8 na zadní nápravu. Širší pneumatika bude mít větší styčnou plochu s vozovkou a tím pádem i lepší vedení vozidla v zatáčkách i při brzdění.
Odpověď: AZpneu 12.9.2004 18:44