Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Přezouvání do letního je v plném proudu. Pozor na vibrace a hluk

aktualizováno 
Sezona zimních pneumatik je u konce a mnoho motoristů si mění kola svépomocí. Pokud se na to chystáte, buďte obezřetní. Nejdůležitější je správné utažení šroubů, pečlivě to zkontrolujte. A platí to i o pneuservisech, kde mají teď vrchol sezony.
(Ilustrační snímek)

(Ilustrační snímek) | foto: Ondřej Littera, MAFRA

Na konci března českým motoristům vypršela povinnost mít přezuto na zimní pneumatiky v případě zhoršených povětrnostních podmínek a na úsecích, kde to přikazuje dopravní značka.

Servisy mají jarní slevy

Autorizované servisy i některé pneuservisy mají na nové obutí a služby speciální jarní akce. Servisy Škody teď nabízejí předsezonní slevu 25 % na letní pneumatiky. Akční ceny na obutí pro své modely nabízí v rámci jarní akce například také Toyota nebo Renault.

Zájem o přezutí na letní pneumatiky se na konci března zvýšil až o 300 procent a čekací lhůty v pneuservisech se prodloužily až na 14 dnů. Situace je tradičně nejhorší v Praze.

Důvěřujte, ale prověřujte

V období, kdy statisíce motoristů přezouvají na letní pneumatiky, je riziko chyby větší. Upadlé kolo může pak mít tragické následky. „Autoservis či pneuservis musí při přezouvání pneumatik či výměně celých kol vždy respektovat schválený postup, a to včetně kontrol tak, aby nedocházelo k pochybením, která by mohla ohrožovat zákazníka i bezpečnost silničního provozu,“ uvádí pro iDNES.cz Karel Starý, vedoucí poprodejních služeb Škoda Auto Česká republika.

Autorizované servisy mají tedy pro výměnu kol i přezouvání pneumatik přesně předepsaný postup. Při výměně kol musí být především všechny dosedací plochy čisté. Mechanik tedy musí zkontrolovat nejen samotný disk, ale také dosedací a středící plochy brzdového kotouče a odstranit případné nečistoty, korozi, oleje a tuky. Totéž platí pro otvory pro šrouby a samotné šrouby kola. Středící plocha kola se ošetřuje speciálním voskovým přípravkem k ochraně proti korozi tak, aby nedošlo k potřísnění dosedacích ploch, které by mohlo mít vliv na účinnost brzd.

Předpisy škodováckých servisů stanovují, že všechny šrouby musí být nejprve našroubovány ručně, přičemž se musí pohybovat zcela volně. Šrouby zkorodované nebo s těžkým chodem je vždy třeba vyměnit. Šrouby se kolo přichytí, poté se vozidlo spustí na podlahu a šrouby se křížem dotahují, čímž se minimalizuje riziko špatného dosednutí ráfku na styčnou plochu.

Poté se šrouby kol dotahují momentovým klíčem na přesně určený moment. Například předpisy servisů Škody zakazují používat k dotahování kol pneumatickou utahovačku. Její použití totiž nezaručí přesné usazení a dotažení kola. Pokud pneuservis přece jen automatickou utahovací pistoli používá, musí mechanik následně ještě překontrolovat dotažení ručně klíčem.

Do servisu zajeďte, i pokud měníte kola sami

Odborníci nedoporučují výměnu kol svépomocí, ale pokud to přece jen chcete zvládnout sami, překontrolujte klidně několikrát pevné dotažení všech šroubů. V ideálním případě pak ještě jednou po ujetí několika kilometrů, třeba u benzinky, kam jedete po výměně překontrolovat tlak v pneumatikách.

A platí to i o servisech. V týdnech na začátku jara mají plno a riziko chyby se zvyšuje. Pokud v servisu sami nedohlížíte na utažení kol, buďte prvních několik desítek kilometrů obezřetnější, zda se auto nechová divně, nevibruje či se neozývají neobvyklé zvuky, jejichž intenzita a charakter se mění s rychlostí a v zatáčkách. V krajním případě, kdy se kolo již výrazně uvolňuje, se projeví značně zvýšenou hlučností, která se může dále zvyšovat vlivem přetížení při brzdění či akceleraci a masivními vibracemi.

I pokud si prohazujete kola sami, vyplatí se jednou za čas do pneuservisu zavítat, aspoň na převážení pneumatik. Naplánujte si to třeba na květen, až opadne nával. Zkušené oko servismana odhalí závady na podvozku. Fachman je totiž umí vyčíst z opotřebení pneumatiky.

Závity šroubů kol při výměně vlastními silami nikdy neošetřujte mazivem ani antikorozními prostředky. Stejně tak se nesmí mazivo či voskový přípravek aplikovat na šrouby, dosedací plochy, náboj kola ani závit v něm.

Zimní jsou v létě nebezpečné

Podle obchodu Pneumatiky.cz má letní gumy koupené nebo zachované z minulých let více než 70 procent řidičů. Zároveň více než 41 procent všech motoristů plánuje přezutí až podle počasí. Zbývající část přezouvá buď svépomocí, nebo se bez ohledu na počasí objedná do servisu co nejdříve.

„V minulých letech dojíždělo zimní pneumatiky 15 až 20 procent řidičů. I proto mě těší, že toto číslo po dlouhé době letos klesne pod deset procent,“ uvedl ředitel Pneumatiky.cz Vojtěch Schwangmaier.

Zimní a letní pneumatiky mají rozdílné složení směsi, ze které jsou vyrobeny. Zimní musí zajistit dobrou ovladatelnost automobilu za drsného mrazivého počasí. „Zato teploty vyšší než plus sedm stupňů Celsia jim příliš nesvědčí. Jsou příliš měkké až houbovité. Jejich vysoká elasticita je výhodou na ledu a sněhu, ovšem je zásadní slabinou na teplém povrchu silnice,“ uvádí Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti. „Na suchém povrchu a při teplotě vzduchu nad 15 stupňů zastaví osobní auto na letních pláštích z rychlosti 100 km/h na 36,6 metru,“ cituje Budský z testů. Zimní gumy (označené na boku tzv. alpským symbolem) potřebují 44,1 metru. Rozdíl brzdných drah může činit 20 procent, za vysokých letních teplot okolo 30 stupňů Celsia to může být téměř třetina.




Nejčtenější

Vánoční shon znamená i chaos na parkovišti. A „ťukanců“ přibývá

Parkoviště před pražským obchodním centrem Metropole Zličín bylo během druhé...

Dlouhé minuty čekání, pak ještě delší hledání parkovacího místa a k tomu vystresovaní řidiči, kteří si navzájem...

Trik s dotací: Bude každý majitel Tesly v Německu vracet 4 tisíce eur?

Tesla Model S 85D

Aby bylo možné získat v Německu na koupi elektromobilu dotaci ve výši 4 tisíce eur, nesmí překročit cena vozu hranici...



Poctivost zdraží kontroly aut. Konec švindlů s měřením emisí

Fiat 500X při měření emisí ve švýcarské laboratoři na objednávku německé...

Od Nového roku začnou platit přísnější pravidla pro emisní kontroly. Každé auto bude mít fotku. Ale jsou s tím opět...

První jízda s Eclipse Cross. Nová éra Mitsubishi začíná nadějně

Mitsubishi Eclipse Cross

Japonsko je pro Evropana úplně jiný svět. Co je zvykem jinde, se tam nedělá. Třeba se nepřetahují zaměstnanci, prostě...

Filtr pevných částic z druhovýroby: Příliš drahá atrapa

Použitý filtr pevných částic

Problém s drahými filtry pevných částic řeší tisíce řidičů. Často se snaží ušetřit a vybírají mezi lacinými kopiemi....



Další z rubriky

Zima už dorazila, zajeďte s autem do servisu a do myčky

Autoservisy mají speciální přístroj pro zátěžový test autobaterie.

Před zimou by mělo auto zamířit na prohlídku. Autoservisy vyhlašují speciální podzimní servisní akce a nabízejí slevy....

Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

Test zimních pneumatik pro SUV

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště...

Myčky aut: Lesk jak blesk, nebo poškrábané auto?

Automyčka

Bojíte se zajet do myčky, aby se vašemu autu nestalo něco nemilého? Nebo se bojíte, že byste takový manévr řidičsky...



Najdete na iDNES.cz