Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

V pneuservisech je nával. Letošní zima rozhodne o povinnosti přezouvat

  13:22aktualizováno  13:22
Pneuservisy zažívají nápor zájemců o přezouvání na zimní pneu. Proti předchozím týdnům mají až o polovinu víc zákazníků. Důvodem je první sníh, který napadl v sobotu, i blížící se listopad, kdy je zimní obutí za zhoršených podmínek povinné.

Víkendový první projev zimy byl podle Zdeňka Žabky z pneuservisu Automotowizard v pražských Štěrboholech jasným impulzem pro ty motoristy, kteří ještě nepřezuli. "Tento týden budou mít všude plno, zákazníci musí počítat s tím, že si bez objednání počkají i několik hodin," řekl. Například společnost Eurotyres, která provozuje pneuservisy v Praze a Ostravě, v současnosti objednává na výměnu pneumatik na čtyři dny dopředu. Do poslední chvíle vyčkává podle Jana Petrů z Auto Pneu Vulkán asi 70 procent řidičů. Firma objednává na čtyři až pět dnů dopředu.

"Obvolal jsem pět servisů a nakonec jsem měl docela štěstí, gumy mi vymění ve čtvrtek. Třeba v tom prvním mi však řekli, že mě vezmou, ale nejdříve na konci příštího týdne. Tak dlouho jsem nechtěl čekat, i když vím, že to doháním na poslední chvíli," popisuje Kamil Chaloupek z Třeboně.

"Nával je poslední tři týdny a ještě další tři týdny to tak bude. Mnoho řidičů to tradičně nechává na poslední chvíli, nebo dokonce přichází pozdě. Někteří si pak ještě myslí, že se hned dostanou na řadu," prohlásil jeden ze zaměstnanců budějovického pneuservisu.

Podle marketingové ředitelky sítě pneuservisů BestDrive Magdy Pančochové se nyní v servisech potkávají zodpovědnější řidiči, kteří chtěli být v říjnu připraveni na rozmary podzimního počasí, s těmi, kteří přezouvají až s prvním sněhem.

Dlouhé čekání, rychlá výměna

Samotná výměna je pak už otázkou desítek minut, a to i včetně případného vyvážení kol. Pokud mají řidiči kompletní sadu čtyř pneumatik na discích, musí si připravit od 100 do 500 korun. Ve chvíli, kdy však mají jen jedny disky a dvoje gumy a je nutné přezouvat, zaplatí přibližně od 550 do 1 000 korun podle toho, který servis navštíví.

Ceny se liší také podle materiálu disků, přezutí hliníkových ráfků bývá řádově o desítky korun za výměnu jednoho kola dražší.

Některé barumky už nejsou

Růst poptávky zaznamenali i prodejci pneumatik. "Mohu potvrdit výrazné zvýšení zájmu s ohledem na první sníh," řekl jednatel internetového obchodu Pneumatiky.cz Vojtěch Schwangmaier.

Aktuálně zákazníci nejvíce nakupují střední třídu pneumatik značek Barum a Kleber, naopak nižší zájem je o spíše dražší GoodYear a Dunlop.
"Pneumatiky střední třídy se letos vyprodají pravděpodobně nejdříve. Již dnes v některých rozměrech u některých prodejců například neseženete značku Barum," dodal Schwangmaier.

Na aukčním severu Aukro vzrostlo vyhledávání zimních pneumatik v minulých dnech proti předchozímu týdnu o 30 procent, proti září pak na více než dvojnásobek.

Podle srovnávače Heureka vzrostla průměrná cena pneu meziročně o 11 procent. Zvýšení průměrné ceny pneumatik souvisí s tím, že lidé kupují pneumatiky větších rozměrů s vyšší cenou.

"Když se však podíváme na jednotlivé oblíbené typy pneumatik, jejich průměrná cena se od loňska snížila," uvedl Kamil Demuth z Heureky.

Například nejoblíbenější typ Barum Polaris 3 o rozměru 195/65 R15 91T stojí letos průměrně 1 230 Kč, zatímco loni byla jeho cena o 15 procent vyšší.

Ceny prací v pneuservisech se proti loňsku nezměnily, kompletní přezutí stojí od 500 do 900 korun. Zimní pneumatiky u obchodníků letos zdražily většinou do deseti procent. Letošní novinkou je zavedení povinného štítkování.

Letošní zima rozhodne

Povinné zimní obutí od listopadu do března za zhoršených povětrnostních podmínek zavedla loni právní úprava. Podle Šárky Homfray z ministerstva dopravy letošní zima rozhodne, zda se bude předpis měnit, nebo ho ještě upraví. Jednou z variant je zavedení povinnosti mít zimní pneumatiky v zimním období za všech okolností od pozdějšího termínu, než je začátek listopadu. Podle Leoše Tržila, šéfa dopravní policie by to mohla být například polovina prosince. Ovšem s tím, že by zůstala povinnost mít i mimo toto období zimní pneumatiky v případech, že řidič pojede na sněhu nebo ledu. "Loňskou zimu se stalo 291 nehod, při kterých bylo na vině letní obutí," uvádí Tržil.

Třikrát delší brzdná dráha

"Zimní pneumatiky mají jiné vlastnosti, jsou měkčí, a tak mnohem lépe drží na vozovce a také jejich vzorek pozitivně ovlivňuje jízdu," říká Václav Kovář, jihočeský krajský koordinátor BESIP.
 
Výrobci ve svých směsích používají materiály, které zůstávají měkké a poddajné i za nižších teplot, zatímco konstrukce dezénu s lamelami zvyšuje přilnavost na ledu a sněhu.

V chladném počasí začínají směsi letních pneumatik tvrdnout. Na silnicích pokrytých sněhem nebo ledem je tento rozdíl v oblasti přilnavosti ještě nápadnější. Interní testy společnosti Bridgestone ukazují, že na sněhu může být brzdná dráha na letních pneumatikách téměř třikrát delší než na zimním obutí.





Nejčtenější

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Další z rubriky

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.