V pneuservisech je nával. Letošní zima rozhodne o povinnosti přezouvat

  13:22
Pneuservisy zažívají nápor zájemců o přezouvání na zimní pneu. Proti předchozím týdnům mají až o polovinu víc zákazníků. Důvodem je první sníh, který napadl v sobotu, i blížící se listopad, kdy je zimní obutí za zhoršených podmínek povinné.

Víkendový první projev zimy byl podle Zdeňka Žabky z pneuservisu Automotowizard v pražských Štěrboholech jasným impulzem pro ty motoristy, kteří ještě nepřezuli. "Tento týden budou mít všude plno, zákazníci musí počítat s tím, že si bez objednání počkají i několik hodin," řekl. Například společnost Eurotyres, která provozuje pneuservisy v Praze a Ostravě, v současnosti objednává na výměnu pneumatik na čtyři dny dopředu. Do poslední chvíle vyčkává podle Jana Petrů z Auto Pneu Vulkán asi 70 procent řidičů. Firma objednává na čtyři až pět dnů dopředu.

"Obvolal jsem pět servisů a nakonec jsem měl docela štěstí, gumy mi vymění ve čtvrtek. Třeba v tom prvním mi však řekli, že mě vezmou, ale nejdříve na konci příštího týdne. Tak dlouho jsem nechtěl čekat, i když vím, že to doháním na poslední chvíli," popisuje Kamil Chaloupek z Třeboně.

"Nával je poslední tři týdny a ještě další tři týdny to tak bude. Mnoho řidičů to tradičně nechává na poslední chvíli, nebo dokonce přichází pozdě. Někteří si pak ještě myslí, že se hned dostanou na řadu," prohlásil jeden ze zaměstnanců budějovického pneuservisu.

Podle marketingové ředitelky sítě pneuservisů BestDrive Magdy Pančochové se nyní v servisech potkávají zodpovědnější řidiči, kteří chtěli být v říjnu připraveni na rozmary podzimního počasí, s těmi, kteří přezouvají až s prvním sněhem.

Dlouhé čekání, rychlá výměna

Samotná výměna je pak už otázkou desítek minut, a to i včetně případného vyvážení kol. Pokud mají řidiči kompletní sadu čtyř pneumatik na discích, musí si připravit od 100 do 500 korun. Ve chvíli, kdy však mají jen jedny disky a dvoje gumy a je nutné přezouvat, zaplatí přibližně od 550 do 1 000 korun podle toho, který servis navštíví.

Ceny se liší také podle materiálu disků, přezutí hliníkových ráfků bývá řádově o desítky korun za výměnu jednoho kola dražší.

Některé barumky už nejsou

Růst poptávky zaznamenali i prodejci pneumatik. "Mohu potvrdit výrazné zvýšení zájmu s ohledem na první sníh," řekl jednatel internetového obchodu Pneumatiky.cz Vojtěch Schwangmaier.

Aktuálně zákazníci nejvíce nakupují střední třídu pneumatik značek Barum a Kleber, naopak nižší zájem je o spíše dražší GoodYear a Dunlop.
"Pneumatiky střední třídy se letos vyprodají pravděpodobně nejdříve. Již dnes v některých rozměrech u některých prodejců například neseženete značku Barum," dodal Schwangmaier.

Na aukčním severu Aukro vzrostlo vyhledávání zimních pneumatik v minulých dnech proti předchozímu týdnu o 30 procent, proti září pak na více než dvojnásobek.

Podle srovnávače Heureka vzrostla průměrná cena pneu meziročně o 11 procent. Zvýšení průměrné ceny pneumatik souvisí s tím, že lidé kupují pneumatiky větších rozměrů s vyšší cenou.

"Když se však podíváme na jednotlivé oblíbené typy pneumatik, jejich průměrná cena se od loňska snížila," uvedl Kamil Demuth z Heureky.

Například nejoblíbenější typ Barum Polaris 3 o rozměru 195/65 R15 91T stojí letos průměrně 1 230 Kč, zatímco loni byla jeho cena o 15 procent vyšší.

Ceny prací v pneuservisech se proti loňsku nezměnily, kompletní přezutí stojí od 500 do 900 korun. Zimní pneumatiky u obchodníků letos zdražily většinou do deseti procent. Letošní novinkou je zavedení povinného štítkování.

Letošní zima rozhodne

Povinné zimní obutí od listopadu do března za zhoršených povětrnostních podmínek zavedla loni právní úprava. Podle Šárky Homfray z ministerstva dopravy letošní zima rozhodne, zda se bude předpis měnit, nebo ho ještě upraví. Jednou z variant je zavedení povinnosti mít zimní pneumatiky v zimním období za všech okolností od pozdějšího termínu, než je začátek listopadu. Podle Leoše Tržila, šéfa dopravní policie by to mohla být například polovina prosince. Ovšem s tím, že by zůstala povinnost mít i mimo toto období zimní pneumatiky v případech, že řidič pojede na sněhu nebo ledu. "Loňskou zimu se stalo 291 nehod, při kterých bylo na vině letní obutí," uvádí Tržil.

Třikrát delší brzdná dráha

"Zimní pneumatiky mají jiné vlastnosti, jsou měkčí, a tak mnohem lépe drží na vozovce a také jejich vzorek pozitivně ovlivňuje jízdu," říká Václav Kovář, jihočeský krajský koordinátor BESIP.
 
Výrobci ve svých směsích používají materiály, které zůstávají měkké a poddajné i za nižších teplot, zatímco konstrukce dezénu s lamelami zvyšuje přilnavost na ledu a sněhu.

V chladném počasí začínají směsi letních pneumatik tvrdnout. Na silnicích pokrytých sněhem nebo ledem je tento rozdíl v oblasti přilnavosti ještě nápadnější. Interní testy společnosti Bridgestone ukazují, že na sněhu může být brzdná dráha na letních pneumatikách téměř třikrát delší než na zimním obutí.

  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Šedesátiny slavné škodovky. Embéčko bylo krásné a moderní, na dlouho poslední

21. března 2024

Dnešní Škoda se dá co do objemu výroby i množství modelů jen těžko srovnávat s předchozí...

Diář petrolheada: Do Mostu za klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Za nula i skoro sedm procent. Úrok na dotovaný elektromobil se hodně liší

28. března 2024

V půlce března byly v Česku spuštěny dotace na elektromobily. Řada lidí je vítá, ale systém podpory...

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

Číňané vycítili šanci uspět s létajícími auty, koupili práva na slovenský AirCar

27. března 2024  18:40

Čínská společnost Hebei Jianxin Flying Car Technology koupila exkluzivní práva na výrobu a...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...