Realizační tým (zleva) Martin Solař, Miroslav Svačina, Jan Kuzdas a Jaromír Marušinec

Realizační tým (zleva) Martin Solař, Miroslav Svačina, Jan Kuzdas a Jaromír Marušinec | foto: ČTK

Po Česku už jezdí elektrický superb. Dá se koupit

  • 187
Dva roky pracovali na elektromobilu konstruktéři brněnské techniky VUT. Jejich VUT SUPERBEL II dostal v červnu homologaci a může vyrazit do provozu. Má státní poznávací značku 7B7 27 86. Auto se bude vyrábět, cena přestavby je přibližně 800 tisíc.

"Byl schválen do provozu na pozemních komunikacích, prošel STK a Magistrát města Brna mu přidělil technický průkaz a státní poznávací značku. Jedná se o jediné osobní auto, které má v technickém průkazu jako tovární značku uvedeno VUT," uvádí tvůrci.

"Snazší je získat všechny potřebné papíry pro elektromobily, které jsou přestavěné z jiných vozů. Ale my jsme auto postavili jako výrobci," vysvětluje Jaromír Marušinec z Vysokého učení technického.

V roce 2009 získalo VUT v Brně darem od mladoboleslavské automobilky nehomologovaný Superb 2.0 TDI bez technického průkazu. Dva studenti, Martin Solař a Miroslav Svačina, pod vedením Jaromíra Marušince přestavěli největší škodovku na elektromobil. 

 "Motorový prostor teď vypadá úplně jinak. Interiér vozu je nedotčen. Jen jsme tam umístili displej, kde se ukazuje stav dobití. Jinak je veškerý komfort zachován, včetně zavazadlového prostoru. Pod krytem, kde bylo víčko pro tankování, je konektor pro nabíjecí šňůru," popisuje Martin Solař z Fakulty strojního inženýrství VUT.

Pro elektrikáře

Elektromotor řídí speciálně vyvinutý frekvenční měnič s napájecím napětím 350 V z akumulátoru. Frekvenční měnič je vybaven vektorovým řízením a plynulou rekuperací, která je řízena akceleračním pedálem, brzdovým pedálem. Rekuperace je automaticky deaktivována při sešlápnutí spojky a aktivaci systému ABS.

Elektrický okruh 12 V napájí veškeré obvyklé elektrické spotřebiče moderního automobilu. Elektromobil však místo alternátoru využívá DC/DC konvertor pro dobíjení 12V palubního akumulátoru z 300V trakčního akumulátoru.

Elektromobil využívá lithium-železo-yttrium-fosfátovou LiFeYPO4 baterii 95 akumulátorových článků. Každý článek je vybaven vlastním teplotním čidlem, mikroprocesorem a výkonovým tranzistorem, který provádí jeho balancování, chrání ho proti přebíjení a podbíjení a zajišťuje optimální provoz.

Balancery komunikují pomocí sběrnice se systémem BMS, jenž sleduje a zobrazuje stav energie a jednotlivých článků na displeji řidiče a případně komunikuje s diagnostickým počítačem nebo s mobilním telefonem.

Baterie mají vydržet 3 000 nabíjecích cyklů.

Práce na elektromobilu probíhaly v Hulíně ve firmě EVC Group, která už přestavěla na elektropohon i Škodu Roomster. Elektromobil byl plně pojízdný již po prvním roce prací a představil se na brněnském Autosalonu 2010, tehdy byl ještě černý. Pro letošek dostal bílý převlek.

Jednotlivé díly, které při stavbě použili, mají homologaci pro automobilový průmysl. Zkoušky a schvalování vozidla do provozu jako celku ale trvalo další rok.

"Protože původní vůz od Škody Auto nebyl homologován a neměl technický průkaz, nebylo možné požádat o povolení jeho přestavby. Proto bylo nutné získat povolení stavby nového vozu," popisují tvůrci. Superb posloužil jako zdroj dílů. "Nová stavba získala nové vlastní VIN jako by VUT byla automobilka a nové jméno VUT SUPERBEL II."

Homologace a testy včetně vozu probíhaly ve zkušebnách TÜV-SÜD a na polygonu Škody u Mladé Boleslavi. Testoval se výkon vozu, spotřeba, brzdy a další předepsané parametry.

Auto má nyní se státní poznávací značkou najeto přibližně šest set kilometrů a dojelo už i z Brna do Prahy a zpět. "V České republice je už přes sto šedesát míst, kde je možné takové elektromobily nabíjet. A přibývají další, takže není problém s autem někam vyrazit," říká Marušinec. "Bohužel do nás při jedné jízdě na křižovatce u Ronda zezadu narazila jedna řidička," popsal trable z půlky června Marušinec.

Nový český elektromobil má dojezd 220 km mimo dálnici a 160 km na dálnici, maximální rychlosti přesahuje 160 km/h. Interní nabíječkou z jedné fáze 230V 16A se nabíjí 10 hodin, z třífázové zásuvky 400V 32A hodinu na 90 procent kapacity a z 400V 64A půl hodiny na 90 procent kapacity.

Připravuje se možnost nabíjení stejnosměrným proudem, kterým je možné elektromobil nabít na 90 procent za 20 minut výkonem 100kW.

Elektromobil má ABS, elektrické posilovače řízení brzdného účinku a elektrické topení. Připravuje se také elektrická klimatizace – tepelné čerpadlo.

Součástí elektromobilu je také navigace s vyznačenými 161 nabíjecími místy na mapě České republiky.

Nejdůležitější je na novém českém elektromobilu střídavý asynchronní motor s kotvou nakrátko od výrobce Siemens. Elektromotor je chlazen vodou z původního chladiče spalovacího motoru a je přes laserově vyřezanou přírubu napojen na spojku a manuální šestistupňovou převodovku.

Elektromotor poskytuje trvalý výkon 35kW. Díky kvalitnímu chlazení je schopen výkonu 70 až 100kW po dobu akcelerace vozidla z 0 na 160 km/h.

Elektrická Škoda Superb z brněnského VUT

Superbel testovala i Škoda Auto během vývoje prototypu svého elektromobilu Škoda Green E Line. Nyní v praxi slouží jako předloha pro přestavby elektromobilů společnosti EVC Group na platformě Škoda Superb II pod obchodním označením EVC S7. "Cena samotné přestavby je asi 800 tisíc," řekl pro iDNES.cz Martin Jahn z hulínské firmy. K částce je třeba ještě připočítat cenu superbu, ten nejlevnější stojí 575 tisíc.

V příštích dvou letech dostane elektrosuperb robotické vidění a řízení, které v určitých situacích může nahradit řidiče, slibují tvůrci. Chtějí vyzkoušet také nový typ akumulátorů namísto stávajících LiFeYPO4.


Elektromobil