Ředitelství silnic a dálnic ČR zveřejnilo výsledky výzkumu monitorování vozidel na vybraném úseku dálnice.
Kromě údajů intenzit dopravy také vypovídají mnohé o chování řidičů. Mezi nejčastější dopravní přestupky patří vysoká rychlost – mnohdy nad 250 km/hod, nedodržování dopravních předpisů a nebezpečné předjíždění.
Ředitelství silnic a dálnic ČR provedlo v období od 1. – 10. dubna 2005 průzkum na konkrétním vybraném místě v jednom směru dálnice D1. Výsledky tohoto průzkumu jsou v mnoha ohledech zarážející.
Překročení rychlosti v období od 1. do 10. 04. 2005
rychlosti |
počet vozidel, které překročily v jednom jízdním pruhu maximální povolenou rychlost |
nad 130 km/h |
25 244 |
nad 150 km/h |
9 894 |
nad 170 km/h |
1 431 |
nad 190 km/h |
155 |
nad 210 km/h |
30 |
nad 230 km/h |
5 |
nad 250 km/h |
2 |
„Překvapivé například je, kolik řidičů překročí rychlost 130 km/hod. A to jsme rychlost mohli měřit pouze na jednom místě.“ uvedl generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic ČR Petr Laušman.
***
V prvních dvou měsících letošního roku byla nepřiměřená rychlost příčinou více než čtvrtiny dopravních nehod.
***
Hrozivá je také bilance, kolik řidičů překračuje povolenou maximální rychlost o mnoho desítek km/hod. Za deset dní projelo v uvedeném úseku 192 vozidel rychleji než 190 km/hod.
Nepřiměřená rychlost si za první dva měsíce letošního roku vyžádala 66 životů, což je téměř 59 procent všech usmrcených na našich silnicích.
Fyzikální zákony jsou neúprosné, platí vždy a pro všechny. Být nepřipoutaný a havarovat znamená pro vaše tělo
v rychlosti 30 km/h totéž jako pád z 1. poschodí |
v rychlosti 50 km/h totéž jako pád z 3. poschodí |
v rychlosti 70 km/h totéž jako pád z 6. poschodí |
v rychlosti 90 km/h totéž jako pád z 10. poschodí |
Zdroj: Volvo |
S tím souvisí i neochota zařazování se metodou „zip“ do jednoho pruhu nebo předjíždění a následné obsazení odstavného pruhu, který v těchto případech má sloužit pouze policii a záchranné službě.
Hlavní příčiny nehod řidičů motorových vozidel
Hlavní příčina nehody leden až únor; 2005 |
Počet nehod | tj. % |
Počet usmrcených |
tj. % |
NEPŘIMĚŘENÁ RYCHLOST |
8 592 |
27,3 |
66 |
58,4 |
NESPRÁVNÉ PŘEDJÍŽDĚNÍ |
484 |
1,5 |
6 |
5,3 |
NEDÁNÍ PŘEDNOSTI |
4 497 |
14,3 |
9 |
8,0 |
NESPRÁVNÝ ZPŮSOB JÍZDY |
17 863 |
56,8 |
32 |
28,3 |
Zdroj: Ministerstvo dopravy |