Po dálnici 250 km/h? Nic výjimečného

  • 604
Na dálnicích vzrůstá agresivita a neposlušnost řidičů. Rychlostní limity řidiče příliš nevzrušují, maximální povolenou dálniční stotřicetikilometrovou rychlost dodržuje jen málokdo. Na našich dálnicích není těžké narazit i na auta řítící se více než dvoustovkou.

Ředitelství silnic a dálnic ČR zveřejnilo výsledky výzkumu monitorování vozidel na vybraném úseku dálnice.

Kromě údajů intenzit dopravy také vypovídají mnohé o chování řidičů. Mezi nejčastější dopravní přestupky patří vysoká rychlost – mnohdy nad 250 km/hod, nedodržování dopravních předpisů a nebezpečné předjíždění.

Ředitelství silnic a dálnic ČR provedlo v období od 1. – 10. dubna 2005 průzkum na konkrétním vybraném místě v jednom směru dálnice D1. Výsledky tohoto průzkumu jsou v mnoha ohledech zarážející.

Překročení rychlosti v období od 1. do  10. 04. 2005

rychlosti

počet vozidel, které překročily v jednom jízdním pruhu maximální povolenou rychlost

nad 130 km/h

25 244

nad 150 km/h

9 894

nad 170 km/h

1 431

nad 190 km/h

155

nad 210 km/h

30

nad 230 km/h

5

nad 250 km/h

2

„Překvapivé například je, kolik řidičů překročí rychlost 130 km/hod. A to jsme rychlost mohli měřit pouze na jednom místě.“ uvedl generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic ČR Petr Laušman.

***

V prvních dvou měsících letošního roku byla nepřiměřená rychlost příčinou více než čtvrtiny dopravních nehod.

***

Hrozivá je také bilance, kolik řidičů překračuje povolenou maximální rychlost o mnoho desítek km/hod. Za deset dní projelo v uvedeném úseku 192 vozidel rychleji než 190 km/hod.

Nepřiměřená rychlost si za první dva měsíce letošního roku vyžádala 66 životů, což je téměř 59 procent všech usmrcených na našich silnicích.

Fyzikální zákony jsou neúprosné, platí vždy a pro všechny. Být nepřipoutaný a havarovat znamená pro vaše tělo

v rychlosti 30 km/h totéž jako pád z 1. poschodí
v rychlosti 50 km/h totéž jako pád z 3. poschodí
v rychlosti 70 km/h totéž jako pád z 6. poschodí
v rychlosti 90 km/h totéž jako pád z 10. poschodí

Zdroj: Volvo

Podle Petra Laušmana jsou přestupky řidičů hlavním důvodem dopravních komplikací na českých dálnicích. Především nehody, které se stávají vinou neposlušnosti řidičů tvoří časté dopravní zácpy.

O "zipování" čtěte ZDE

Dopravní značka "pravidla zipu"

„Musíme dálniční policii nechat nutnou dobu k řádnému zajištění místa nehody. To vždy nějakou dobu trvá a na dálnicích se vytvářejí zbytečné kolony vozidel,“ uvedl Petr Laušman.

S tím souvisí i neochota zařazování se metodou „zip“ do jednoho pruhu nebo předjíždění a následné obsazení odstavného pruhu, který v těchto případech má sloužit pouze policii a záchranné službě.

Hlavní příčiny nehod řidičů motorových vozidel

Hlavní příčina nehody
leden až únor; 2005 
Počet nehod tj. %

Počet usmrcených

tj. %
NEPŘIMĚŘENÁ RYCHLOST

8 592

27,3

66

58,4

NESPRÁVNÉ PŘEDJÍŽDĚNÍ

484

1,5

6

5,3

NEDÁNÍ PŘEDNOSTI

4 497

14,3

9

8,0

NESPRÁVNÝ ZPŮSOB JÍZDY

17 863

56,8

32

28,3

Zdroj: Ministerstvo dopravy