Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Po nehodě nemusíte být odkázáni jen sami na sebe

  11:09aktualizováno  11:09
Desítky tisíc řidičů znají dlouhou šňůru otravných povinností spojených s vyřízením dopravní nehody na policii, u pojišťovny, v autoservisu a potom opět u pojišťovny. Své služby začínají nabízet firmy, které zkrátí veškeré nehodové" starosti na jediné: vytočení telefonního čísla.

Paní Irena měla černý den. To ráno se v předvánočním shonu každý hnal do Prahy. Pršelo a Irena jela už trochu pozdě do práce. Byla skoro v centru, když na nenápadné malé křižovatce dávala přednost cyklistovi. Řidič v golfu však s jejím zastavením nepočítal, a tak do její toyoty zezadu narazil. Škoda možná za 15, možná 25 tisíc. Byla jsem strašně otrávená. I když jsem na jednu stranu byla moc ráda, že se nikomu nic nestalo, bylo jasné, že nabourané nemám jenom auto, ale i celý den," říká paní Irena.

Policie radí:

* volat policisty až k větší nehodě, tedy se škodou vyšší než 20 tisíc korun (pokud došlo ke zranění, volat určitě)

* vyměnit aověřit si navzájem osobní údaje (řidiče i majitele vozidel) aúdaje o pojišťovnách
* zjistit buď číslo jednací policejního protokolu, nebo alespoň jméno policisty, který nehodu likvidoval
* co nejdříve nahlásit nehodu pojišťovně
K její náladě nepřispěla ani hbitá omluva viníka nehody, natož pak telefonát na policii, ze kterého se dozvěděla, že hlídka k vyšetření dorazí možná za dvě hodiny. Mají toho prý to ráno opravdu moc. Samo řešení nehody šlo rychle: o zavinění nebylo pochyb a policisté měli dobrou praxi. Bála jsem se, co bude ještě následovat. Návštěvy pojišťoven, hledání servisu, pár týdnů bez auta před Vánocemi... A pak jsem si vzpomněla na doporučení známého a vše bylo jako z pohádky," usmívá se.

Zavolala firmě, řekli jí, ať vůz přiveze, že jí zatím připraví náhradní auto. Na místě podepsala smlouvu, plnou moc, odjela zapůjčenou felicií a za deset dní si vyzvedla svou stříbrnou corollu. Opravenou. Když jsem podepisovala smlouvu, hodně jsem váhala: mimo jiné tam byla klauzule, že pokud od smlouvy odstoupím, uhradím 9800 korun za nakoupený materiál na opravu vozu.

Pořád jsem v tom hledala nějaký háček, ale žádný jsem nenašla. Všechno vyřídili za mě včetně pojišťovny, neplatila jsem ani korunu. A auto mi vrátili umyté a vyluxované!" triumfuje svůj zážitek spokojená zákaznice a několikrát opakuje, že něco takového nikdy předtím nezažila. A že se vlastně napříště havarovat už tolik nebojí, směje se.

Od bazaru ke komplexním službám

Dost uniformní parkoviště jako před každým autobazarem. Pár rozestavěných aut, dvě nabouraná, odtahový vůz. A dvě malé kanceláře v unibuňkách. Začali jsme jako bazar, ale zhruba před rokem jsme zjistili, že komplexní služba motoristům po nehodě je přesně to, co na jinak už obsazeném trhu chybí, a začali jsme to zkoušet. Nejprve jen tak pro pár známých," říká ředitel firmy VEMO Daniel Kolman. Nejdříve od majitele zhruba jednou za týden převzali havarovaný vůz a prošli celým martyriem za něj.

Automechanik radí:

* při naprosté bezradnosti se zeptat na dobrý autoservis policisty

* velmi pozorně si přečíst smlouvu atrvat na uvedení data opravy Policisté by měli být přivoláni k nehodě se škodou vyšší než 20 000 korun
Tou dobou vystupovala firma ještě jenom jako prostředník mezi klientem a opravářem, pojišťovnou, autopůjčovnou... Hodně jsme se museli učit. Nejsložitější je kontakt s pojišťovnami. Avšak když jsme zjistili, že tenhle byznys vůbec nemusí být špatný a lidi vlastně ani netuší, že něco pro ně tak příjemného je možné, rozhodli jsme se jít do toho naplno," pokračuje Daniel Kolman. Ač klient neplatí ani korunu, je zakázka pro firmu poskytující komplexní služby stejná jako zakázka pro servis.

Pro růst firmy to stačí. Koupili jsme za Prahou autoopravnu a vybavujeme jí moderní technikou. Nejlepší hevery, lakovnu... Zároveň přijímáme minimálně jedno havarované auto denně," uvádí Daniel Kolman. Ani výborné obchodní nápady nejsou bez zádrhelů. V ranku komplexní služby pro řidiče po havárii jsou to podle ředitele Kolmana pojišťovny: Platí po termínu a prakticky nikdy neuhradí námi vystavenou fakturu v plném rozsahu." To v důsledku sznamená, že firma nepřijme do opravy vozy staršího ročníku výroby než 1995 a vozy amerických značek.

Někde je třeba výslovně požádat

Podobné služby umí nabídnout i veliký zavedený servis, jako je například Auto Jarov, i když ne zas tak komplexně. Nepovažuje však za nutné tuto nabídku zákazníkovi zvlášť připomínat. Samozřejmě máme nonstop odtahovou službu a poskytneme i náhradní auto. Zákazník zaplatí jenom amortizaci. To je pár stokorun," říká šéf jarovské klempírny a lakovny Martin Kulhánek. Dílnami projde měsíčně přibližně 300 vozů pomuchlaných převážně při nehodách.

Firma na požádání zajistí i prostředníka pro jednání s pojišťovnou a vyřízení jiných formalit. U velikého podniku je patrné menší úsilí zaujmout potenciálního klienta: například náhradní vůz bude přistaven jen klientovi, kterého Auto Jarov dobře zná a považuje za důvěryhodného. A musí o to opět požádat. Bez problémů je to samozřejmě u firem, které u nás nakupují vozy," nastiňuje realitu Martin Kulhánek.


Statistika policie

Rok

Počet nehod

Hmotná škoda v mil. Kč

1991

101 387

1014,20

1992

125 599

1794,20

1993

152 157

2988,33

1994

156 242

4262,88

1995

175 520

4877,22

1996

201 697

6054,35

1997

198 431

5981,58

1998

210 138

6834,01

1999

225 690

7148,80

2000

211 516

7095,80

Poznámka: Leden až listopad 2001: 166584 nehod a škoda 7361,5 mil. korun
Pramen: Ministerstvo vnitra ČR

Autor:




Nejčtenější

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Další z rubriky

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Volkswagen Golf sedmé generace prošel faceliftem.
VW upraví strategii, aby si Volkswagen, Škoda a Seat nekonkurovaly

Koncern VW chce, aby se její tři značky pro masový trh více odlišily, omezilo se tak překrývání a potlačilo napětí v rámci skupiny. Prohlásil to generální...  celý článek

Nissan Dayz Roox
Japonská aféra: výrobce hliníku lhal o kvalitě, automobilky mají poplach

Druhý největší výrobce oceli v Japonsku Kobe Steel se přiznal, že falšoval údaje o kvalitě některých produktů dodaných zhruba 200 společnostem. Mezi nejvíce...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.