Po pivu za volant? Už neodjedete!

  13:56aktualizováno  13:56
Jedno "osmipivo" a hurá autem domu. Řidiči, kteří jsou veřejným nebezpečím a nerozpakují se po pár sklenkách usednout za volant mají v Americe utrum. Ohlídá je totiž Smart Start. Speciální zařízení o velikosti mobilního telefonu se propojí se startováním auta a znemožní řidiči "pod vlivem" jízdu.

Jak systém funguje? Řidič zasune klíčky do skříňky zapalování a systém ho vyzve aby fouknul do trubičky alkometru.

Přístroj pak vyhodnotí, jestli hladina alkoholu nepřesahuje zákonnou normu a podle toho rozhodne, zda řidiče nechá nastartovat.

Konstruktéři mysleli i na ty, kteří by chtěli systém ošálit tím, že nechají namísto sebe foukat do trubičky alkometru někoho jiného.

Smart Start v nepravidelných intervalech vyzývá řidiče k opakování dechové zkoušky i během jízdy.

Pokud systém zjistí, že dech řidiče není "v normě", vyzve jej elektronický hlas k okamžitému zastavení.

Čtěte: Alkohol za volantem? V Saabu NE!

Alkohol za volantem nemá co pohledávat, řekli si u Saabu a vymysleli na něj novou "past" ...VÍCE

Pokud nestřízlivý řidič neuposlechne, spustí se alarm a všechny směrovky začnou blikat. Zkuste pak bez povšimnutí projet kolem policejní hlídky...

Samozřejmě, žádný z pijanů není tak uvědomělý, aby si podobného hlídače nechal dobrovolně nainstalovat do auta. Některé státy jim tak instalaci tohoto zařízení jednoduše přikáže. Stát Nové Mexiko nařizuje povinnou instalaci Smart Startu do aut všech těch, kteří byli nachytání opilí za volantem.

Pokud řidič dále nezlobí, trvá povinnost řídit auto vybavené Smart Startem jeden rok. Když naopak policie nachytá opilce za volantem víc než čtyřikrát, stane se alkoholový hlídač jeho spolujezdcem na doživotí.

***

Řidič a alkohol

Co způsobuje alkohol?

* poruchy zrakového vnímání,
* tzv. tunelové vidění,
* zhoršené vnímání barev,
* tendence nebezpečně riskovat,
* horší odhad vzdálenosti,
* prodloužení reakčního času,
* nebezpečí spánku během řízení.

Pravděpodobnost nehody je při hladině alkoholu

* od 0,3 do 0,9 promile sedmkrát větší než u střízlivého řidiče,
* při hladině od 1,0 do 1,4 promile jedenatřicetkrát vyšší,
* při hladině alkoholu nad 1,5 promile stodvacetosmkrát větší.

Jak rychle se odbourává alkohol v těle?

Rychlost odbourávání alkoholu v těle uvádějí odborné prameny v rozmezí 0,085 g (ženy) až 0,1 gramu (muži) alkoholu na 1 kg tělesné hmotnosti za 1 hodinu.

Obsah alkoholu v jednotlivých nápojích se značně liší. Například v 1 litru 12° piva je cca 30,8 g alkoholu, v litru vína může být od 79,5 g až do 111 g alkoholu. Lihoviny mívají nad 300 g alkoholu v jednom litru.

půl litru 12° piva cca 15,4 g alkoholu
dvě deci lehkého bílého vína cca 15,9 g alkoholu
0,5 dcl, tzv. velký panák 40 % lihoviny cca 15,8 g alkoholu

Příklady:

* po vypití jednoho piva (0,5 l) můžeme za volant za 2,5 hodiny,
* totéž platí pro dvě deci bílého vína nebo sklenku lihoviny,
* u červeného vína počítáme raději 3 hodiny na dvě deci,
* po 5 pivech (2,5 litru) bychom mohli řídit za cca 12 hodin,
* kombinace např. 5 piv a 5 „panáků“ představuje, že za volant nemůžeme zhruba 24 hodin,
* po vypití 1 litru bílého vína je odpočinkový čas rovněž 24 hodin,
* po vypití 1 litru červeného vína bychom neměli řídit téměř 30 hodin.

Výše uvedené platí pro zdravého muže středního věku o hmotnosti cca 80 kg. Muži o nižší hmotnosti, ženy, děti, mládež, lidé vyššího věku, ti, kdo trpí některými nemocemi nebo jsou léčeni určitými léky, odbourávají alkohol pomaleji.

Zdroj: Autoklub ČR

***

Autoři: ,

Nejčtenější

Kopecký: Čeští řidiči jsou šílení. A začíná to v autoškolách

Automobilový závodník Jan Kopecký na tiskové konferenci továrního týmu Škoda...

Tovární jezdec Škody Motorsport Jan Kopecký je nejlepší český automobilový jezdec současnosti. Míní, že čeští řidiči...

Test kamer do auta: opravdu dobrá není žádná

Test kamer do auta

Německý automotoklub ADAC a časopis pro počítačovou techniku c’t testovaly devět palubních kamer. Výsledek: sedm z...

Německé továrny VW přejdou na elektro, Passat vyrobí Škoda v Kvasinách

Volkswagen I.D. Vision

Po roce 2020 se budou v německých továrnách Volkswagenu vyrábět statisíce elektroaut. První bude model ze Cvikova. Z...

Ford hledá partnery pro cestu z mizérie. Jedná s Volkswagenem

Dav návštěvníků a novinářů na autosalonu Auto China v Pekingu během show...

Americký Ford a německý koncern VW s tím mají zkušenosti. Sdílení techniky, platformy a motorů si vyzkoušely desítky...

Se sluchátky na uších a mobilem v ruce ohrožují sebe i dopravu

Sluchátka

Pouliční jev dnešní doby: nesledují provoz, bezduše přecházejí ulici nebo koleje bez toho, aniž by se rozhlédli....

Další z rubriky

Nápady ze startupu Škody: rikša, která nabíjí elektromobil

Mobilní nabíjecí stanice je zařízení připojené za elektrokolo.

Společnost DigiLab, která funguje jako startupový inkubátor nápadů Škody Auto, spustila v Praze pilotní fázi projektu...

Čeští borci se chystají na Dakar. Macháček nechce do písku a zůstává doma

Macíkův závodní kamion Franta

Už 6. ledna odstartuje v Peru 41. ročník legendárního dálkového závodu Dakar. Čeští závodníci představují nové stroje a...

Rudá vlajka nad Mnichovem: značka Maových limuzín má designéra rollsů

Rudá vlajka

Hongqi, čínská luxusní značka koncernu FAW, otevírá v Mnichově designérské centrum. Místo pro slavnostní otevření...

Najdete na iDNES.cz