Těm autům se prý říká „Au revoir la France“, tedy „na shledanou, Francie“. Ojetiny, které z nějakého důvodu neprojdou v zemi galského kohouta technickou kontrolou, putují dnes do bývalých koloniálních držav Francie.
Pobřeží slonoviny teď takovým ojetinám vyhlašuje válku. Nový zákon má zamezit dovozu aut starších pěti let. Většinou přitom do země míří vysloužilé francouzské taxíky s extrémním nájezdem kilometrů.
Nejpřísnější limit platí pro osobní auta, lehké náklaďáky se budou moci na Pobřeží slonoviny dovážet do sedmi let věku. Autobusy a těžké nákladní vozy pak budou moci být maximálně desetileté.
Prezident Pobřeží slonoviny Alassane Ouattara plán oznámil na klimatickém kongresu v Paříži. Oficiálně je důvodem omezení boj proti oteplování klimatu, na druhou stranu delegace ve Francii připustila, že víc jde o snížení fatálních následků nehod. Ty jsou v zemi časté a vzhledem k úrovni vozového parku končí tragicky.
Šéf národního koordinačního centra pro silniční bezpečnost zároveň připustil, že aby opatření k něčemu bylo, bude nutné přitvrdit při technických kontrolách a především obyvatele západoafrické země donutit na ně jezdit.
V roce 2016 bylo v zemi nově zaregistrováno 56 tisíc ojetin z dovozu, nových aut bylo jen 10 tisíc. Tři čtvrtiny aut v Pobřeží slonoviny mají podle statistiky tamního ministerstva dopravy věk mezi 16 a 20 roky. Průměrný věk osobních automobilů v Česku nyní přesahuje patnáct let. Evropský průměr je 9,7 roku (podrobnosti zde).